vrijdag 12 februari 2010

Women only!

Als sillie uit haar kast komt, doe ik mee. Ik ben nogal ne meeloper, ik geef het toe. Maar meelopen tegen de stroom in dan, dat mag ook een keer.
Ik heb geen enkele aanwijzing dat er hier ook mannen komen lezen, dus kunnen we veilig van start gaan met ons vrouwenkwartiertje.
Een blogstuk over de 'grot' en maandelijkse ongemakken. Ik had niet gedacht dat ik het ooit zou aandurven om zo 'open' te zijn in een log, maar het is voor het goede doel.
Er zijn namelijk miljoenen vrouwen op deze aardbol en die miljoenen vrouwen die werpen miljoenen maandverbanden en tampons weg per maand,..... shock! (en die zijn dan vaak nog eens per stuk verpakt ook! ...;shock  shock!) Terwijl daar ook alternatieven voor bestaan.
Je kan, in navolging van uw baby, voor katoenen kruismateriaal gaan, maar laat ons wel wezen: dat is dan misschien ook alleen maar goed voor thuis? En het is geen echte bijkomende motivatie voor je man om ook eens wasje te draaien, en waar oh waar doe je die dingen in de 'week'? Niet iedereen wil altijd en overal met zijn neus op de feiten worden gedrukt.
Er zijn ook nog andere alternatieven die én gezond (geen uitdroging)  én discreet (geen lek, geen afval, makkelijk opbergbaar) én economisch (1 keer aanschaffen, jaren bruikbaar) én ecologisch zijn (niets om weg te werpen!) Dit alles in een heel klein doosje... ladies: ga voor de Mooncup, divacup, fleurcup of keeper! Ze bestaan zelfs in verschillende kleuren en materialen.
Style me Green heeft er ook over geblogd. En op youtube vind je (echt!) filmjes over hoe dat juist in zijn werk gaat :-)

Wil je toch voor wegwerp gaan? Weet dan dat er ook producten voor intieme dameshygiëne bestaan in biokatoen (jep, niets van pesticiden daarop, dus veiliger dan conventioneel geteeld katoen, waarvan de grotere merken zijn gemaakt) Als ik er koop, koop ik er van natracare. Die zijn hier makkelijkst verkrijgbaar in de natuurvoedingswinkel.
Voor bovenstaande cups zal je moeten gaan webshoppen, of naar doekjes en broekjes in Leuven gaan edit: of bestellen bij Pluis!

Trouwens voor borstvoedende mama's: ook voor borstpadjes die je nodig hebt tijdens de bv-periode bestaan er ecologische alternatieven: hetzij wegwerp (oa van natracare) hetzij herbruikbaar, bv katoenen compressen of lilypadz.

Voor elk wat wils dus!

13 opmerkingen:

Kelly zei

Ik had ook al eens gezocht naar milieuvriendelijke alternatieven voor tampons en/of maandverband, dus had ik hierover ook al gelezen, maar ik heb het (nog) niet gekocht. Is dat wel praktisch als je niet thuis bent en je cup moet vervangen..?
Alleszins: ik zal het nog eens overwegen, speciaal voor moeder aarde :)

Ingrid zei

Ik heb de Mooncup enkele jaren geleden (dus voor de bevalling) gekocht... was wel bang dat het na de bevalling de vuilbak in moet (wegens te klein), maar het was niet het geval.
In het begin was het efkes wennen, maar vond het veeeeeel aangenamer dan tampons en veel discreter dan maandverbanden (en milieuvriendlijk)

sillie zei

hihihihi :-) leuk om te lezen sabine!! Ik voelde me een beetje gek met mn blogje over zulke zaken, maar dacht echt, als ik er niks van wist zijn er vast meer die dit ook nog niet weten, maar dat lijkt mee te vallen ;-)
fijn weekend!

plukdedagsandra zei

Sabine. Ik ga het zeker proberen, maar voorlopig ziet het er niet naar uit dat ik maandelijkse ongemakken ga krijgen :).

Is er ook iets voor dagelijkse inlegkruisjes. Die moet ik (jammer genoeg) ook dagelijks gebruiken (nadeeltje van zoveel bevallingen).
Vandaag zijn er inlegkruisjes van kudzu toegekomen want élke dag wasbare inlegkruisjes zie ik niet goed zitten. Ik héb dat, maar ze blijven niet goed zitten!

Maar het cupje ben ik dus wel voor. Had er al eens een artikel over gelezen. Een winkel in Brussel verkoopt ze ook en we gaan morgen dus misschien toch maar even passeren.

Weer aleens bedankt voor alle tips.

Enne: een meeloper? Foei!

Sabine zei

@Kelly, ja en nee. Het is niet altijd praktisch als je van huis bent. Fijnst is natuurlijk is als je op verplaatsing bent, je zeker bent van een wastafeltje in de WC-ruimte, maar dat is ook niet altijd het geval. Je kan wel in je handtas een flesje water steken. Feit is ook dat je deze cups langer kan inhouden dan een gewone tampon of een maandverband, dus je hoeft helemaal niet vaak naar de WC, misschien kan je je daar op afstellen.
Ik weet zeker dat als je hem nog maar de helft van de tijd zou gebruiken, je al veel voordeel zou doen op alle vlakken.

@Sandra: Natracare heeft ecologische wegwerpinlegkruisjes, maar voorts zou ik het zo niet weten.

Sabine zei

@sillie: echt er zijn nog héééél veel mensen die dit niet kennen hoor!
In het voorjaar ga ik hiervan een thema voor de ouderpraatgroep maken, er komt zelf iemand dan hier een heuse workshop rond geven. Ik ben heel benieuwd wat dit inhoudt :-)
Maar kijk, door onze logjes kennen weer honderden (want zo populair zijn we wel, hihi) vrouwen dit product en overwegen enkelen het ook echt te gebruiken, dus... we zijn goed bezig :-)

moeke Vera zei

wel, mij hebben jullie alvast overtuigd om het eens te proberen. In het begin zal ik wel voorzichtig zijn en extra voorzorgen nemen ... :-)

Ik hoop alleen dat het niet zoiets is zoals de Lily-pads die ik me destijds aanschafte toen ik nog BV gaf als alternatief op de gewone borscompressen. Want met die Lily-pads had ik dus ongelooflijk veel lekkage :-( ...

Sabine zei

he vera, met die lilypadz had ik ook lekken, niet tof! Maar ik ken ook wel mensen die daar heel content van waren/zijn.
Dit is iets totaal anders! Het houdt niets tegen hee.

O ja, en aan al de rest: de cups hebben een steeltje. Dit steeltje kan je gewoon afknippen als je het te lang vindt. Hangt een beetje van je anatomie af ;-)

Liesel zei

Helaba,
wat een leuk postje, leuk om zo open te zijn! Maar voor mijzelf zou ik het niet kunnen. Met oneindig veel respect voor jullie die dat wel doen, maar ik zou dat echt niet zien zitten. Ik ben daar ook niet handig genoeg voor, vrees ik. Wel een leuke tip voor die bv-compressen. Dat onthou ik voor de volgende keer en stuur ik zeker door naar mijn zwangere schoonzusje!

Stien zei

Ik heb al eens een folderke meegenomen van bij de Anders Getint, maar heb nog geen cupke durven kopen. Misschien moet ik mij toch ook maar over het "vreemde" gevoel overzetten en het gewoon eens proberen... Ik gebruikte tot voor kort ook de nuvaring als anticonceptie, en op zich bleef dat ook heel goed in dus ja, den anatomie zal wel goed zitten zeker :)?

isabel zei

Hier ook een 'cup' gebruiker, maar wel alleen maar thuis, voor op het werk of verplaatsing vind ik het echt niet handig... Maar 't is inderdaad een heel handig en volwaardig alternatief! De lilipadz heb ik toen zoonlief pas geboren was ook in huis gehaald, maar eerlijk gezegd vond ik het rommel (veel lekken, mijn huid raakte echt geïrriteerd ook, en het liet zo een silliconen-geurtje achter waardoor de zoon soms niet wilde drinken...). Maar bij een volgende ga ik zeker eens op zoek naar de ecologische compressen, bedankt voor de tip!

Moeder Muis zei

Ik ben een superfan van de Mooncup! Heb het geprobeerd toen ik terug ongesteld werd na mijn tweede bevalling. Vroeger had ik altijd veel last van menstruatiepijnen. Met de Mooncup niet meer! Ik vind het ook fijn dat ik nu kan 'zien' hoeveel bloedverlies ik heb. Ik ben hierdoor weer een stukje bewuster geworden van mijn eigen lijf. En het is ecologisch! En geen gedoe meer van oei, tampons zijn op...Zalig!! Een aanrader...

Nele zei

goed initiatief! hier zou echt meer over geschreven moeten worden!
Ik gebruik de Mooncup en vind het heel handig. Niet alleen ecologisch, maar ook veel goedkoper.