woensdag 3 februari 2010

Zwanger?

Nee ikke niet :-)
De vraag is aan jou gericht, al lezer.
Ben je zwanger, van plan om het binnenkort te worden of is er iemand in je omgeving die een kindje verwacht, lees dan vooral even verder, want hier komen een aantal tips-voor-aanstaande-ouders, in Sabby-stijl uiteraard, duurzaam, bewust en ecologisch.

Als eerste:

Neem als zwangere (of zwangere-to-be) eens contact op met een zelfstandige vroedvrouw. Je vindt een vroedvrouw in jouw regio op de site www.vlov.be. Ze kan je naast je gynaecoloog mee opvolgen en veel informatie en steun geven (zowel medisch als psycho-sociaal) tijdens zwangerschap, arbeid, bevalling en ook postnataal. (voor de nederlandse meelezers: dit is voor jullie waasrchijnlijk koude soep, maar hier is niet iedereen op de hoogte dat dit kan) Een visite wordt grotendeels, of postnataal zelfs helemaal, terugbetaald door je ziekenfonds. Vele vroedvrouwen of teams geven ook prenatale lessen die je alleen of met je partner kan volgen en zijn absoluut een aanrader, zeker voor een eerste kindje.
Ik heb zelf (heel goede) ervaring met het geboortehuis in Gent en met ammavita in Aalst (doen ook regio Dendermonde)

Dan:

Als je een geboortelijst gaat leggen, neem dan zeker iemand mee die in een recent verleden al eens kinderen heeft gebaard. Verkopers in grote winkels gaan vaak dingen aanraden om te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt, om 'de lijst te vullen'. Trap niet in die val. Het is jammer als je familie of vrienden geld voor je kindje gaan uitgeven aan spullen die je niet gaat gebruiken.

Voor de kaartjes: er bestaat een ecologisch assortiment geboortekaartjes en er zijn ook ecologische drukkers. Kijk eens uit in jouw regio.

Als je alle spullen al hebt voor je kleintje kan je een donnatie vragen via de geboorte-aankondiging voor een goed doel. Ik heb er al gekregen voor oxfam en unicef. Vind ik super!

Kijk ook voor de kraamcadeautjes of je zelf iets kan maken (als je dat kan en  wil) of iets kan aankopen dat een meerwaarde geeft aan de samenleving, zoals bv de levensboom.

Er is ook een mooi aanbod aan biologische kinderkledij, zeker de moeite om eens te bekijken. Ook op het internet staat enorm veel tweedehands gerief dat nog in prima staat is, bv op kapaza of marktplaats of 2dehands.be
De gezinsbond organiseert ook in zowat elke gemeente tweedehandsbeurzen.
(Hier kan je zelf ook de kraamcadeautjes kwijt die je echt niet bevallen, hihi)
Ook zwangerschapskledij vind je vaak tweedehands of kan je misschien lenen van vriendinnen? 
Mijn mooiste stuks zwangerschapskledij zijn van 'Fragile', gekocht bij Zwanger en co in Aalst, Plus 1 in Gent en Ma petit pomme in Appels (Dendermonde). Ok, ze zijn niet uit biokatoen gemaakt, maar wel heel duurzaam, want zowel de broeken als de shirts, als de tuniekjes blijven goed zitten na de zwangerschap. Mijn trouwkleed is van dat merk geweest (ik ben getrouwd 4 weken voor de geboorte van Ubi) en dat draag ik nu nog. De kledij die ik droeg bij zwangerschapsperiode van Mauro heeft ook de Ubi-buik overleefd en wordt nu nog verder afgedragen.
Er zijn vast nog wel meer merken die even mooi en kwalitatief zijn, maar dit is natuurlijk slechts mijn ervaring.
Er bestaat wel ecologische zwangerschapskledij, maar die vind ik echt niet makkelijk terug. Via internet kan je wel eens wat bestellen, maar dat vind ik soms zo moeilijk omdat je niet kan passen. In sommige merken heb ik een M, in andere een L, in nog andere XL... Een keer je een merk goed doorhebt, is het makkelijker natuurlijk.

Verschillende organisaties bieden zwangerschapsyoga aan, echt een aanrader. De kans is groot dat je vroedvrouw je een tip kan geven van een plaats in jouw buurt.

Schrijf je ervaringen tijdens de zwangerschap goed op, noteer zeker ook je arbeids-en bevallingsverhaal als je kindje er is. Het is een gouden moment. En op het moment zelf denk je: dit vergeet ik nooit meer. Maar de details vervagen toch. Als je het op papier hebt kan je het altijd nog eens bekijken later, en dat is echt bijzonder. (ook al heb je de eerste dagen na de geboorte je handen vol met de baby, jezelf, je partner en bezoek)

Weleda-producten zijn super voor mama's en baby's! Van zwangerschapsolie voor de dikke buik, over alle babyverzorgingsproducten die je kan nodig hebben, tot lavendelolie voor onstpanning in de kraamtijd... er is een ruim assortiment. Alles aan deze producten is zeer natuurlijk en bovendien dierproefvrij. De geuren zijn 100% natuurlijk, en daardoor zeer comfortabel.
Onze huid is het grootste orgaan dat we hebben. Via onze huid nemen we prikkels op uit de buitenwereld en alle producten die we erop aanbrengen komen ook in onze bloedbaan terecht. Heel belangrijk dus om hierin heel kieskeurig te zijn en te gaan voor natuurlijk en zuiver, zéker als het gaat over je baby.
Er is naast Weleda nog een groter aanbod aan biologische kinderverzoring, maar daar heb ik persoonlijk geen -of weinig- ervaring mee, ook al omdat ik zo content ben van deweleda- producten dat ik niet de behoefte voel om te veranderen.
Weleda is te verkrijgen in sommige apotheken (in alle apotheken kan je het bestellen) en zeker ook in alle natuurvoedingswinkels, essenza, di, ...

Aanbevolen lectuur:
Bolle Buikenboek en Bolle Buiken in beweging - L. Massy
Veilig bevallen - B. Smulders
Duik in je weeën - C. Salomé
Eten voor de kleintjes - S. Kleintjes
Oei ik groei - F x Plooij en H. Van de Rijt

Kraamzorgcentra organiseren vaak leuke infosessies en workshops, zoals bv deze, en ook bijeenkomsten voor jonge moeders. Aanrader!
In Gent kan je onze oudergroepen ook bijwonen (uiteraard ook een aanrader, aja) en ook mammacafé organiseert bijeenkomsten. Het kan heel fijn zijn om mensen te ontmoeten die in dezelfde situatie zitten als jijzelf, je kan er veel tips en ervaringen delen.

Als ik er nog bedenk, vul ik nog wel eens aan.
Of als jullie nog gouden tips hebben.... deel ze gerust!

7 opmerkingen:

Sabia zei

Dank je wel voor de tips. Ja, ik ben wel zwanger ;)

groetjes,
Emmy

plukdedagsandra zei

Ik wil ni ambetant doen Sabine, maar zwangerschapskledij heb je over het hoofd gezien. Dat is het enige waar ik nog een tip over nodig heb, haha.

Ik ga ook bij vroedvrouwen (vita nova: Sint-Niklaas), ga geen geboortelijst leggen maar een goed doel steunen, de levensboom zal weer eens dienst doen en uiteraard alles zo natuurlijk mogelijk...

Heb ongeveer dezelfde boeken...
De kaartjes ga ik zelf maken. Aja!

Lieve groet, Sandra.

Sabine zei

hoi sandra, ik heb mijn ervaringen aangevuld wat betreft zwangerschapskledij :-)

**Sabine** zei

En Sabia: hartelijk gefeliciteerd!!
Geniet ervan!

plukdedagsandra zei

Hey Sabine,

Ik heb zowat al mijn zwangerschapskledij in Appels gekocht. Ik draag ze ook wanneer ik niet zwanger ben. Ik zal eigenlijk niet zoveel nieuw moeten kopen.

Bedankt voor de aanvulling.

Sandra.

Sara zei

Ik ben niet zwanger, maar wel pas zwanger geweest. Ik heb dus ook wel wat tips. Ik ben ook heel content van de opvolging door een vroedvrouwenteam. Wij zaten bij Bolle Buik in Leuven: www.bollebuik.be
Een heel leuk ecologisch winkeltje in Leuven waar je je geboortelijst kan leggen is Doekjes en Broekjes. Ze hebben er kledij, speelgoed, verzorgingsproducten... Oa onze katoenen luiers komen van daar: doekjes-en-broekjes.be
De producten van Weleda vind ik ook super. Weleda heeft ook een tof boekje met allemaal tips voor tijdens en na de zwangerschap.
2 boeken die ik nog kan aanraden zijn 'Met hart en ziel zwanger' en 'Met hart en ziel mee zwanger' van Benedicte Vansina.
Als voorbereiding op de borstvoeding en tijdens de borstvoeding heb ik veel gehad aan 'Borstvoeding' van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes.
Een superboek eens het kindje er is, is 'Kindje gezond: natuurlijke geneeswijzen voor baby en kind' (www.kindjegezond.be)
Voila, dat waren mijn tips. ;)

Manuela zei

Twee buurlanden ,maar toch een verschil. Hier in Nederland ga je in principe naar de verloskundige en alleen als er medische indicatie is naar het ziekenhuis. Ik ben ook gewoon thuis bevallen in mijn eigen bed. Straks met nummer twee hoop ik dat het ook lukt. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik ook veel dingen tweedehands gekocht. Nu heb ik wel een nieuwe duowagen gekocht (de kindjes schelen straks 2 jaar), maar heb uitgerekend dat ik hem weer op marktplaats kan verkopen en evenveel geld dan heb betaald als tweedehands. Voor nummer twee heb ik alleen een baby badzitje in de aanbieding bij Kruidvat gekocht. Kan hij/of zij lekker samen in bad met grote zus. Oja en een babymutsje,want die lijst ik net als bij zus in samen met het geboortekaartje en geboortefoto's.