vrijdag 12 maart 2010

Baby's... natuurlijk!

Vandeweek kreeg ik het krantje van de mutualiteit in handen en daar stond een interview met een gynaecoloog in.

Ik citeer hier: "Het lijkt me geen goed idee om thuisbevalling te promoten. In 90 procent van de gevallen loopt alles goed, maar bij de 10 procent met complicaties kan de bevalling een dramatische afloop hebben. Als er zich tijdens de bevalling problemen voordoen, dan zijn het vaak meteen extreme problemen zoals placentaloslating en bloeding. In Nederland, waar thuisbevalling meer ingeburgerd is, wordt op voorhand het transport naar het ziekenhuis geregeld en gelden er strikte voorwaarden aan thuisbevalling. Bij ons is het allemaal een beetje teveel improvisatie. Dan krijg je niet snel genoeg een doorverwijzing naar het ziekenhuis. (...) Een andere reden waarom thuisbevalling bij onze noorderburen meer voet aan de grond heeft gekregen: Nederlandse vrouwen hebben over het algemeen een groter bekken dan Belgische vrouwen."

Het is niet mijn bedoeling hier een pleidooi voor thuisbevalling te houden -daar moet iedereen zijn eigen afwegingen in maken. Maar stellen dat dat hier allemaal improvisatie is... euh? En dat hier geen strikte voorwaarden gelden en er geen transport voorzien is in geval van nood???
Bij de vroedvrouwen waar ik in begeleiding was hoorde ik toch een heel ander geluid. Er was wel degelijk een hele lijst met voorwaarden en er moest ook steeds vervoer naar een ziekenhuis (dicht in de buurt) mogelijk zijn.

Ik vind het echt zonde om dit te lezen, want er zijn toch nog heel veel mensen die nog niet weten dat er mogelijkheden zijn naast het bevallen in een ziekenhuis op een tafel met beugels onder een tl-lamp in een steriele kamer met een vooraf besproken ruggeprik. Op een baarkruk mogen gaan is in vele ziekenhuizen al een luxe-situatie. (niet in alle hoor: bij ons is het heel anders gegaan)
Ik heb zelf ervaren dat mogen baren ipv verlost te worden heel veel voordelen heeft.

In Nederland zou thuisbevallen meer voet aan de grond gekregen hebben.... maar is het niet zo dat hier in Belgenland het ziekenhuibevallen meer voet aan de grond heeft gekregen?

Gelukkig is de mutualiteit wel van mening dat borstvoeding iets is dat wel gepromoot mag worden. Ze ondersteunen de mammacafé en zijn van plan een heuse borstvoedingshoek te maken in al hun kantoren. Dikke duim daarvoor!
Want ook op dit gebied is er toch nog wat werk aan de winkel. Veel mama's die van plan zijn borstvoeding te geven gedurende langere tijd, ondervinden hier wel nog hindernissen. Borstvoeding in de kraamtijd is intussen alweer normaal geworden, maar de combinatie werk-borstvoeding loopt vaker mank. Op vele werkvloeren is er nog geen ruimte voorzien om met een beetje privacy af te kolven en borstvoeding zit niet in het straatbeeld. Veel mensen vinden het echt nog bizar als een kindje in het openbaar (en ik bedoel hier wel discreet) borstvoeding krijgt... een fles kan wel.
De borstmama's gaan daar iets aan doen door op 4 april een recordpoging 'simultaan voeden' te wagen in Planckendael. Wie er niet tegen kan moet dan die dag vooral niet naar de zoo in Mechelen gaan :-)

20 opmerkingen:

vrouwtje gekruid zei

Het heeft me altijd een steek in het hart, om borstvoeding te zien. bij ons is het helemaal verkeerd afgelopen. Ons kleintje moest in de couveuse en wij hebben totaal geen goede begeleiding gekregen nadien op vlak van borstvoeding. Weken aan een stuk heb ik afgekolfd en aangelegd. Tranen met tuiten heb ik gelaten.Maar het mocht niet baten. De flesgewenning was zo groot, dat ze het hele huis samenriep (ze heeft nogal een temperament, ons lieve dochter)!
Bij mij geld dus het omgekeerde, in plaats dat ik borstvoeding een raar zicht vind, schaam ik me telkens als ik ons meisje een flesje geef in het openbaar. Dan vind ik toch van mezelf dat ik een beetje gefaald heb op dit vlak.
Hopelijk kan ik dit de volgende keer wel doen.
thuisbevallen vind ik iets prachtigs, maar zou 'k zelf niet durven, gezien m'n vorige nogal problematische bevalling. Wel hoop ik om de volgende keer poliklinisch te bevallen, wat Bij ons eerste wondertje niet kon.
Maar inderdaad borstvoeding thuisbevallen, en poliklinisch bevallen, 't staat precies allemaal niet in het woordenboek van gynaecologen...

venividivixi zei

Ik ben in het ziekenhuis bevallen, maar het was een heel mooie ervaring. Het is dan ook wel een heel pro-natuurlijk bevallen ziekenhuis, dat helpt :-). Volgende keer (ooit) wordt het een thuisbevalling, ik kijk er al naar uit :-). Ik heb 10.5 maanden BV gegeven, en ik vind nu nog dat ik te vroeg ben moeten stoppen, maar ja, baby wou niet meer, en ik heb het mss niet meer genoeg gestimuleerd, dus ook, volgende keer minstens een jaar, en dat menser daar maar van denken wat ze willen :-).PS: mijn vroedvrouw doet ook mee in planckendael.

inge zei

Slik... Tja, gyneacologen geven niet graag hunne premie af he...

Cindy zei

Ik om uit Holland en heb 3 super thuis bevallingen gehad!!! Maar ja, mijn bevallingen liepen ook soepel en vlot zonder enige complicaties! Ik heb ze ook alle 3 bv gegeven en het was iedere keer weer janken als ik er mee moest stoppen (omdat de kindjes niet goed meer groeide en 1 keer omdat ik zelf ziek was0. Maar ik ben het er helemaal mee eens; Bv geven moet overal kunnen!!!
Groetjes Cindy

mama'ritha zei

Ik kom uit Nederland maar heb zes keer een ziekenhuisbevalling gehad. Vind ik niet bezwaarlijk, alleen is het niet leuk dat er zoveel gewisseld wordt, qua verpleegkundigen. Geeft verder niet en ze maakten het erg gezellig voor me. Was mijn bloedwaarde normaal dan mocht ik weer naar huis.
Eh...over België. Als ikineen eenzaam dorpje in de Ardennen moest bevallen zou ik zeker voor het ziekenhuis kiezen; het ligt er maar aan waar je woont dan?

En over borstvoeding. Ik heb alleen bij de laatste borstvoeding gegeven. Heb daar een borstvoedingscurus voor gevolgd. En heb Ralph ruim een half jaar gevoed, wat ik zo leuk vond! Dus...het kan altijd nog!

plukdedagsandra zei

Ik ben het volledig met je eens Sabine. Ik ken jammer genoeg het verschil. En ik verkies mijn vroedvrouw en bevallen op mijn eigen manier die op dat moment het beste voelt voor mij. In mijn geval is dat zolang mogelijk rond wandelen en bevallen op het krukje, maar helaas is het al anders verlopen omdat ik van de dienstdoende gyn MOEST bevallen op het bed (en dat lukt me gewoon zo goed niet!). Ik kan me zo moeilijk ontspannen in een kamer vol licht vol mensen (maar ook dat is al gebeurd).
Ook vind ik het bijzonder fijn bv. bij de vroedvrouw dat ik mijn beebje zolang ik wil bij mij mag houden na de bevalling en dat ze meteen aan de borst mogen. Mijn eerste kinderen (met de gyn)werden meteen weggenomen voor bad en controle.
Ik zou dat nooit meer zo willen!

En met bv geven heb ik totaal geen problemen ook niet in het openbaar. Gelukkig is het bij mij steeds heel goed verlopen en heb ik redelijk lang kunnen geven.

spookjes zei

nu heb ik nog meer spijt dat de borstvoeding gestopt is !!!
wat had ik graag mee gedaan in planckendael .

maar ja 2x 20 maand bv zal wel goed zijn zeker !!!

ik heb een thuis en een ziekenhuis bevalling gehad (spoed keizersnede).
en geef ons toch maar thuis !!
in het zieken huis kwamen de verpleging aan mijn raad vragen over borstvoeding voor een paar kamers verder !! wat doen ze dan anders als er geen mama met ervaring in het ziekenhuis is ???
een flesje geven????


hopelijk komt er niets tussen en ben ik toch in planckendael met kindjes die groot geworden zijn met mamamelk .

ps mooi stukje sabine !!

Manuela zei

Ik vond het fijn om thuis te bevallen en straks over 4 maanden bij nummer 2 hoop ik dat het weer mogelijk is. Het gaf mij een stukje rust om rustig in mijn vertrouwde omgeving te zijn. Borstvoeding heb ik helaas geen goede ervaring mee en dochterlief moest vanwege ondervoeding ook bijna in het ziekenhuis opgenomen worden. Dat heeft er zo ingehakt dat ik besloten heb dit keer gelijk flesvoeding te geven.

Bij wie borstvoeding wel lukt en het gaat goed heerlijk toch.
Oja goh dus mijn bekken zijn breder? Ik denk dat dit onzin is, maar ik ben natuurlijk geen dokter.

Mammalien zei

Bijzonder dat Nederland en Belgie toch vaak heel erg verschillen. In bekken (-; en manier waarop ziekenhuizen/verloskundigen werken?!

Ik ben zelf drie keer naar volle tevredenheid in het ziekenhuis bevallen. Vond daar niet zo veel "medisch" aan. Alleen lag ik toevallig op een plek waar ik ook naar toe was gegaan als er meer zorg nodig was geweest (oja, was de 1e keer ook zo...) Maar mijn beleving was dat het allemaal prima ging.

Bij het opereren van mijn spataders vond ik het veel naarder, de hele sfeer, veel "medischer".

Mammalien zei

Heb trouwens wel eerder de Belgische gyn's horen pleiten hoor, ook in Nederlandse tv programma's. Het is toch wel iets politieks ook, zeker hier waar verloskundigen en gyn's toch soms in elkaars vaar, eh werkwater zitten.

Roelien zei

Twee keer thuisbevallen en één keer op het laatste moment toch naa rhet ziekenhuis vanwege meconium in het vruchtwater.

Thuis vond ik leuker, maar dat is zo persoonlijk.

Borstvoeding bij alle drie tot hun eerste jaar. Ik vind het een geweldig idee, die aandacht voor bv, al die moeders tegelijk. Bv vond ik heel leuk om te doen en ook heel belangrijk, maar ja, ook dat is weer heel persoonlijk.

Ik kolfde op mijn werk en bewaarde de flesjes in de koelkast en in een klein koelboxje tijdens de reis naar huis. Kostte niet meer dan tien minuten, dus niemand had er last van of hoefde er iets van te vinden.

Goed weekend, groet Roelien

Isabel zei

E'tje is een jaar geleden ook thuis geboren, een fantastische ervaring waar ik nog steeds volledig achtersta... 'k denk niet dat er één manier dé beste is (uitgezonderd in het geval van complicaties natuurlijk, duizend keer dank dat er dan ook ziekenhuizen en geschoold personeel bestaan), maar dat het vooral gaat om waar jij jezelf als vrouw/als koppel het best bij voelt. Wie zich om wat voor reden ook niet prettig voelt bij het idee om thuis te bevallen, is uiteraard beter af in het ziekenhuis. Voor mezelf voelde het gewoon veel beter aan hier thuis (met de kat die mee miauwde bij elke wee LOL), maar dat hoeft zeker niet voor iedereen zo te zijn...

@vrouwtje gekruid: zo herkenbaar, ik schaamde me ook zo toen ik na drie maanden moest overschakelen op flesjes :( Zoontje bleek hyperhyperhyper-allergisch (zijn melk moet nu nog steeds speciaal door de apotheker zelf gemaakt worden, daar er niets op de markt is waar hij tegen kan), en voor mezelf voelde het aanvankelijk ook als 'falen' (alhoewel het voeden op zich perfect liep, 't was de substantie die zoonlief niet verdroeg). Maar nu ik zie hoe geweldig goed hij het doet dankzij 'zijn' flesjes, weet ik dat het 200% de juiste keuze was (en heb ik maar wat spijt dat ik niet eerder ben omgeschakeld, er was hem veel pijn bespaard gebleven). Maar 't 'pikt' inderdaad nog wel een beetje als ik andere moeders zie die borstvoeding geven... Maar ach, dat haal ik dan wel dubbel en dik in bij een tweede denk ik dan ;)

Sara zei

Ik ben poli-klinisch bevallen. Ik had een fantastische vroedvrouw tijdens de bevalling en ben hier dan ook super content van. Pia is nu 6,5 maand en krijgt nog bv. Vorige week ben ik terug beginnen werken, wat neerkomt op afkolven op een klein wc'tje.
Ik hoop dat ik nog lang kan doorgaan.

**Sabine** zei

Ik ben zelf ook niet thuis bevallen, maar wel in een heel 'natuurlijk' ziekenhuis: de barende mag er zelf haar houding kiezen, er zijn overal relaxatiebaden, een bevallingsbad, de sfeer is er heel gemoedelijk en borstvoedingsinformatie en stimulatie zijn er hoog aangeschreven. Ik moest er wel telkens 45 mintuten voor rijden (naar Gent) maar dat had ik er voor over. Mijn beide jongens zijn daar geboren.
Dus ik heb zeker niets tegen ziekenhuisbevallingen, maar het woord 'improvisatie' in deze quote stoort me erg, want dat klopt gewoon niet.
Er zijn al zoveel mensen die je gek verklaren als je als zwangere nog maar een 'alternatieve' bevalling overweegt, dat deze vooroordelen er niet bij hoeven.
En nog te weinig vrouwen zijn ervan op de hoogte dat je beroep kan doen op een vroedvrouw voor een individuele begeleiding voor, tijdens en na de bevalling.

En het lijkt me ook wel vreemd dat nederlandse vrouwen hun bekken zoveel anders is dan dat van de belgen. En dan nog zie ik het probleem niet... bij de complicaties die hij beschrijft is er niets dat met bekken te maken heeft. En het is toch ook niet zo dat we hier allemaal zo'n kleine bekkens hebben dat we niet 'normaal' kunnen bevallen. Bij mijn weten is het een kleine minderheid die een keizersnede nodig heeft omwille van een te klein bekken en dan nog is dat meestal al op voorhand geweten. Dus om dat er nu bij te sleuren als argument tegen thuisbevallen in België?

liesje zei

Ik wou ontzettend graag thuis bevallen, maar mijn ventje zag dat niet goed zitten en nu ik zwanger ben van een tweeling heeft het lot beslist dat het in het ziekenhuis moet. Een 2de optie is in het ziekenhuis zo natuurlijk mogelijk bevallen, maar met een 2-ling is ook dat wat minder evident... Ik mag blijkbaar niet in het water bevallen en ze (gynaecologen, vroedvrouwen,...) verkiezen een liggende houding (ook in Nederland, want ik ben ook vollop boeken van daar aan het lezen) Tja, dan ga ik het lot ook niet tarten, ondanks dat dat tegen mijn principes in gaat. Bovendien raden ze mij nu al een epidurale aan omdat mijn bekken ontzettend los aan het komen is en voor de pijn dit dan beter is (anders ga ik het gevoel krijgen, thv mijn bekken, helemaal uiteen te vallen. een gevoel dat ik nu soms al heb) Heel veel "natuurlijk" zal er niet bij komen kijken, vrees ik...
Maar, ik ga absoluut proberen borstvoeding te geven! Ik ga er van uit dat het wel lukt (ik ben positief ingesteld en ga er van uit dat dat helpt!), ik vind het alleen wel belangrijk dat ik genoeg tijd over houd voor mijn 2 andere pagadders. De borstvoeding zal bij de 2 kleintjes tegelijk moeten gebeuren, anders vrees ik dat ik teveel tijd zal bezig zijn en dat wil ik die 2, die zich al zo zullen moeten aanpassen, gewoon niet aandoen!

2 collega huisartsen van mij deden jaren thuisbevallingen en staan hier helemaal achter (owv verzekeringen zijn ze hier mee moeten stoppen)! Ik heb nooit thuisbevallingen gedaan, we worden er ook niet meer voor opgeleid.
Alleen is het dus wel belangrijk dat deze vroedvrouwen goed hun grenzen trekken. Wij weten met wie we willen samenwerken, hier in de buurt, en bij wie die grenzen nogal eens vervagen tot "ik weet het beter en trek gewoon mijn plan, alle anderen zijn niet welkom en zie ik als bemoeiallen!". Wij raden dus echt sommige vroedvrouwen aan en anderen af, uit veiligheid voor de kinderen en mama's. Iedereen krijgt een gelijke kans en we kennen die vroedvrouwen persoonlijk. Zo hebben we hier een vroedvrouw die het niet vindt kunnen dat wij na de bevalling (en dan bedoel ik 1 of 2 dagen erna, natuurlijk niet onmiddellijk) even op bezoek gaan! Wij zijn gewoon verplicht de baby even te onderzoeken en we hebben nu eenmaal een band met de moeder die we zeker op dit moment willen bevestigen zodat ze weet altijd welkom te zijn met al haar vragen, toch? Die vrouw raden wij dus ook af, sorry.

De laatste tijd hebben we weer meer en meer vrouwen die thuis willen bevallen, en waarom niet? Borstvoeding is ook aan zijn opmars, heb ik zo de indruk. Alleen is het inderdaad jammer dat sommige vrouwen, bij wie het uiteindelijk om 1 of andere reden niet lukt, zich hierom schuldig voelen.
Mama's, jullie doen wat je kunnen in het belang van je kindje, betekent dat uiteindelijk de fles, dan blijven jullie toch een super goede moeder hoor!

liesje zei

PS: Sabine, je post is aangekomen! Van harte bedankt! Ik ken de helende werking van goudbloemen en gebruik het regelmatig thuis en schrijf het ook voor (in zalf dan). Mercikes!

Nog enkele vraagjes: wanneer plant ik ze best? staan ze graag in de zon? staan ze liever in volle grond of in een pot, want beiden kan. Laat ik ze eerst wat groeien binnen in een voorlopig potje voor ze buiten te zetten op hun definitieve plek, of is dat niet nodig?

Tiene zei

interessant onderwerp... Ik deed een onderzoek naar langdurige borstvoeding (peuters, ouder dan een jaar) en er zijn toch meer moeders die echt lang voeden, zonder dat we het weten, er is nog steeds een taboe he, heel jammer. Als vroedvrouw sta ik ook achter de thuisbevalling, ik denk dat iedere vroedvrouw de natuur haar werk wilt laten doen. Ik werkte eerder in een ziekenhuis, waar natuurlijk bevallen wel gepromoot werd, maar zag daar toch dat je als bevallende vrouw veel minder te zeggen hebt dan in je eigen huis...poliklinisch bevallen lijkt me ook ideaal voor mensen die thuisbevallen nog niet meteen zien zitten, dan ben je toch op je gemake met een vroedvrouw en/of kraamhulp. Als je wat leest over de fysiologie, hormonen en processen van een bevalling is een thuisbevalling het meest logische wat er is, indien de zwangerschap natuurlijk vlot verliep.
Ik ben de thuisbevallin discussie echter al wat beu geworden, en lees de artikels zoals in je bericht al niet echt meer, ik hoop dat iedereen kan bevallen op de manier waar je je het veiligste en beste voelt, dat is al heel veel...gynaecologen bekijken een bevalling vanuit een heel andere hoek als een vroedvrouw he

groetjes,

Huize steen zei

Ik ben 1 keer thuisbevallen en de andere keren in het ziekenhuis. En dat is me slecht bevallen hoor ;-)Vooral bij de laatste bevalling...En borstvoeding heb ik alleen lang aan de oudste kunnen geven en dat deed ik ook in het openbaar, alhoewel dat niet altijd en overal gewaardeerd werd ;-)

Nicole on the run zei

Leuk en interessant stukje. Voor mijn gevoel komt de thuisbevalling in Nederland ook steeds meer onder vuur te liggen... Helaas. De bevallingen die ik thuis had, vond ik veel 'fijner' dan de bevallingen in een ziekenhuis.

Valhalla zei

Niets dat zo veel reacties oproept als thuisbevallingen vs ziekenhuisbevallingen en borstvoeding :)

Mijn dochter lag in aangezichtsligging en dat wil / kan je niet thuis doen. Mijn zoontje had in het vruchtwater gepoept en dat zou ook reden zijn om naar het ziekenhuis te gaan. Het idee van een thuisbevalling is ideaal en mooi maar helaas gaat er ook vaak wat mis en is het niet zo dat 'de natuur het het beste weet'. Maar echt, ik had beide kinderen graag thuis met relaxte muziek, in mijn eigen bad en met een wierookje op ter wereld gebracht...

Jammer dat er zo veel vrouwen zich ongemakkelijk voelen bij het geven van borstvoeding in het 'openbaar'. Leuk dat soort acties. Ik herinner me (vaag) een bericht dat een vrouw in Canada (?) de H&M werd uitgezet omdat ze bv gaf. Daarna zijn er heel veel moeders tegelijk naar binnen gelopen en gaan voeden.

Waar slaat het op he... In bladen en op tv word je doodgegooid met tieten en konten en dat is normaal maar in het openbaar je kind te eten geven.... Ooohhooohohohohohhoooo. Dat kan echt niet hoor!

Ik vind je blogjes trouwens echt heel cool. Ook de koken met kabouters, super! :)