maandag 15 maart 2010

Calendula

Veel mensen kennen ze wel al, maar ik wil het er toch nog eens even over hebben... calendulabloemen.

Enkele weetjes:
-calendula is verwant aan de zonnebloem, paardebloem en arnica
-andere namen voor deze bloem zijn: goudsbloem, aureola, sunnenwervel, sonnenwirbel, sponsa solis, heliotropum, marigold, mira solis,..
-calendula is een eenjarige plant, met een lange bloeitijd: ze bloeit de hele zomer, tot zelfs soms begin november
- de plant vermenigvuldigt zich snel en er ontstaan makkelijk nieuwe varianten.
- een bloem leeft ongeveer 3 a 4 dagen. Op één plant komen wel veel verschillende bloemen.
-Als je calendula wil oogsten, doe je dat best tijdens de bloei
- door de bloemen te malen tussen natuurstenen en te mengen met alcohol en water bekom je een oertinctuur die je dan verder kan verwerken in zalven of compressen. Deze oertinctuur kan je ook gewoon kopen.
- calendulabloemen zijn eetbaar, je kan ze gebruiken om een salade wat kleur te geven, of samen koken met rijst om de rijst te kleuren, maar ook in cake, of joghurt
- als je de bloemen wil plukken voor consumptie, gebruik dan enkel de bloemen die op een veilige, nette plaats staan, niet aan de kant van de weg bijvoorbeeld, en niet bespoten.
-geneeskracht: calendula bevat de bitterstof calenduline, die een gezonde invloed heeft op de huid. Daarnaast bevat de plant ook saponinen en flavanoïden, die wondheling stimuleren. En ze bevat ook caroteen. Daarbovenop zit er ook nog salicylzuur in, wat helpt bij acne en roos. Dit alles is wetenschappelijk aangetoond.
- waar uitwendig calendula vooral gebruikt kan worden bij huidaandoeningen, kan ze inwendig ook gebruikt worden bij maaglast of pijnlijke menstruatie bv via thee of inname van tinctuur
(bij ernstige of aanhoudende klachten raad vragen aan een homeopaat of huisarts!)

Ook in jouw tuin?
Calendula kan je nu al in de grond zaaien. Het liefst in een kalkrijke luchtige grond, maar het kan eigenlijk overal. Mijn eigen calendulabloemen staan in ons kippenhok, dat kan je hier zien, en ze zaaien zichzelf uit. De zaden bij ons zitten dus al sinds het verwelken van de bloemen vorig jaar onder de grond.
Als je ze nu binnen plant in een potje kan je als snel de groene blaadjes zien verschijnen, en dan kan je ze na de ijsheiligen (of na moederdag, zo je wil) buiten in de tuin zetten.

Ik weet niet waarom deze plant zoveel aantrekkingskracht op me heeft... misschien omdat ik een leeuw ben van sterrenbeeld en de calendula sterk verwant is met de zon?

In ieder geval:
Ik vind het een heel schoon plantje, en het fascineert me.
En... ik heb nog (gratis) zaadjes over.
Dus wie zin heeft om ook calendula in de tuin te planten geeft me maar een seintje (mijn emailadres staat in de rechterkolom) en dan regelen we dat wel :-)
Want een wereld vol bloemen, dat is toch de uiteindelijke bedoeling, haha.

11 opmerkingen:

Roelien zei

Calendulazalf is geweldig! De bloem is prachtig en ja, zaadjes in de kippenren vind ik ook een leuk idee. Bij mij staan ze tussen de gewassen (tomaten, paprika, een beetje kleur kan geeen kwaad) groet Roelien

Marleineke zei

Ik weet je te vinden als we binnen 2 jaar een grote tuin hebben en dan wil ik "ze" ook!

♥Ilse♥ (Rood met witte stipjes) zei

ik ga die van mij ook binnenkort in een potje zaaien, tussen de kippen vind ik het infeite ook wel leuk. Nog eens bedankt hé Sabine!

Mammalien zei

En van de zomer zijn heel Belgie en Nederland één grote Calendula zee!!! Ik ga ze ook zeker poten. Weet alleen nog niet waar...

tijdtussendoor zei

Ik had een tuin vol vorig jaar, heerlijk!

Nicole zei

Wow, wat een mooi plantje is dat! Ik ken het alleen maar in de vorm van zalf, maar zo is het ook de moeite waard.

vrouwenhand zei

Ja, prachtige bloemen. Ik heb hier ook een zakje zaad klaarliggen.
Ik zal er dit jaar ook eens mee proberen te koken.

Sara zei

Ik kreeg van jou ook al een zakje! Echt superleuk! Ik ben een grote calendulafan en ga er een mooi plaatsje voor zoeken in de tuin. Bedankt!

Sabine zei

merci Sabine!
Sterre is heel blij!

mama'ritha zei

Inmiddels heb ik mijn eerste bloem van de calendula zaadjes die jij me stuurde! Super. Wat een kleur. Net een zonnetje.

Kan ik aan zaadjes komen door de bloem later te drogen? Hoe gaat dat in z'n werk?

Sabine zei

hej aritha,
laat de bloem gewoon staan, ze verdroogt vanzelf na een paar weken.
Dan merk je dat het steeltje houterig wordt en de kern van de bloem worden dan zaden, je zal wel zien. Die kan je gewoon dan in je hand laten dwarrelen, onder een klein beetje druk. Per bloem heb je dan zeker wel minstens 20 zaadjes voor nieuwe bloemen.

Het gaat van knop-bloem-groene zaden-bruine zaden aan houterige stengels. Pas in dit laatste stadium pak je ze beet. Als je ze al afdoet als ze nog groen zijn, gaan ze hoogstwaarschijnlijk schimmelen. Bijhouden kan gewoon in een doosje of potje tot volgend jaar.

Veel succes.... en vooral veel bloemenplezier gewenst!