maandag 8 maart 2010

Lang leve cola!

De nacht was niet wat het moest zijn, mijn ingewanden hadden veel weg van een jacuzzi, maar stillaan trok de dag zich toch op gang en is mijn lijf erdoor gekomen. Hoezee! Nog een klein beetje slap en beduzzeld door een gebrek aan slaap (geen energie) en het niet kunnen eten (geen energie) sta ik toch wel weer op mijn twee pootjes en heb ik de eerste werkdag van de week succesvol overleefd.
En wat daarbij -denk ik- toch wel wat geholpen heeft, waren de 2 flesjes cola die ik van een lieve vriendin die mijn sos-sms had ontvangen me meebracht.
Ik drink nooit cola (vroeger toen ik er het kwaad nog niet van inzag wel) en nu smeekte ik er bijna om. Vandaar dat het misschien wat raar klinkt om me de cola te horen bejubelen.
Ik ben er echt stellig van overtuigd dat veel cola drinken een gezond lijf meer kwaad doet dan goed. Maar mijn darmen waren toch zo content met de cola-zonder bruis die ik medicinaal innam.
Ik denk dat het feit dat ik al zo lang geen cola meer drink er ook toe bijdraagt dat deze drank zijn effect nu niet miste, want zoals bij veel zaken zal er wel een soort van gewenning zijn.
Uiteraard kan je in dit geval ook ORS kopen of zelf maken, maar eerlijk is eerlijk: als je je zo belabberd voelt heb je geen zin om chef chemie te gaan spelen, toch?
Wat ik mij alleen nog afvraag, steek gerust uw vinger op als je het antwoord weet, is waarom het bruis er af moet als je ziek bent. Zou dat alleen zijn om je maag niet nog meer te belasten, of heeft dat koolzuur nog een ander negatief effect op je zieke lijf?

Laat ons nu gewoon maar hopen dat we morgen niet naar de winkel moeten lopen achter nog meer cola, nu voor het Mauro-kind. Hij kwam vandaag van school met de mededeling dat hij een ganse namiddag in de klas had liggen slapen, de juf had zijn temperatuur genomen en die was niet abnormaal.
Maar eenmaal goed en wel thuis begon mijn liefje te gloeien tot en met, heeft ook gans de dag niets willen eten (ook de lunchbox was onaangeroerd) enkel wat gedronken.
Ik zal maar zelf ook vroeg genoeg gaan slapen, moet nog wat bekomen zelf en je weet maar nooit wat de nacht brengt als ze met koorts naar bed gaan...
(Maar hoe komt dat toch ook dat je zo een ganse dag moe kan lopen en denkt van "ik kruip er om 19u al in, want ik trek het niet meer" maar dan precies terug opleeft en de slaap niet kan vatten als de duisternis is gevallen?)

9 opmerkingen:

Kelly zei

Inderdaad, ik dacht even 'heu?' als ik je blogtitel in mijn reader zag verschijnen. Wat? Lang leve cola? Maar allez, als dat heeft gewerkt, dan wil ik gerust even meejuichen ;)
Als ik buikpijn/krampen/iets verkeerds of te veel gegeten heb, drink ik heel warm water en houd ik mijn buik warm, met behulp van een sjaal. Tip van mijn LO-lerares ooit, en het werkt bij mij :) Lang leve warm water en een sjaal!

Roelien zei

Heel bijzonder die cola.
Als ik last heb van mijn maag of darmen (als ik ergens anders heb gegeten dan thuis....helaas maar waar, meestal probleem met dierlijke vetten die ik normaal mijd, kan ook in soep of sauzen zitten, maar weet jij alles van), dan neem ik een kruik en een pot kamillethee. Moet niet denken aan bruisende cola! Maar fijn dat het jou wel helpt..Een glas rode wijn doet ook wonderen.

Is je mannetje al weer aan de beterende hand?

PS. Ik heb natuurlijk gisteren niet echt van die pastisfles gedronken hè, alleen maar geroken, die verhalenverteller van mij overdrijft soms een beetje. Ik heb ook maar 4 keer Bride Flight gekeken en niet 7 keer. Pastis is me te sterk spul, maar het ruikt wel heerlijk!

Groet Roelien en beterschap

**Sabine** zei

Schaamtelijk, maar die thee enzo, dat werkt bij mij echt niet als ik het heel erg zitten heb. Misschien is dat ook gewenning dat ik al elke avond sowieso met een warmtekussen op mijn buik in slaap val?
Gelukkig heb ik niet vaak darmachtige klachten en al zeker niet sinds ik vegetarisch eet, dus als het bij eens in de paar jaar blijft, dat ik naar cola grijp, kan het nog net wel ;-)

Haha Roelien,... Die ps... misschien ligt de waarheid wel in het midden :)
En Mannetje slaapt goed, hopelijk morgen weer springlevend.

Roelien zei

Wat dat vegetarisch eten betreft, heb jij dan niet dat wanneer je ergens anders eet, dat je dan darmklachten krijgt? Het is gemakkelijk om dierlijk eten af te wijzen, maar soms zit het ´verstopt´, in een soep of saus. Daar kan ik niet zo goed meer tegen, jij?

Huize steen zei

Grappig van die cola, dat wist ik niet. Nou drink ik we regelmatig cola en heb niet zo vaak buikkrampen...

mama'ritha zei

Die cola is zo slecht nog niet. In Israel adviseren ze ook cola te drinken als je buik in de war is. Het drinken van cola kan een vernietigende uitwerking hebben op in je lichaam residerende ziektekiemen. Koolzuur prikkelt de maag en cafeïne versterkt de darmperistaltiek. Van cola ga je dus boeren en poepen. Bij misselijkheid of een voedselvergiftiging is dat precies wat je wilt: snel die maag leeg.

Maarre of het voor zwangeren enzo goed is...

Sabine zei

Hee Roelien,
Ik heb daar inderdaad ook soms last van, gelukkig niet altijd.
Ik ken wel mensen die veganistisch leven en die intussen wel heel extreem reageren op zuivel als dat toch ergens inzit.

Elly zei

Hey, Sabine!
Ik heb vorig jaar van de dokter een uitleg gekregen waarom cola goed is, maar dan alleen zonder de bruis :-) Kan het mij nog steeds niet laten om telkens "Waarom?" te vragen als ik iets niet snap :-) Ben een beetje in die fase blijven steken zeker?

Hier komt ie dan:
Misselijkheid en overgeven veroorzaakt een daling van de suikerspiegel, waardoor je in een vicieuze cirkel raakt omdat je dan alleen... juist... nog misselijker wordt. Daarom moet die suikerspiegel omhoog en is cola dus ideaal... Maar de bruis moet eruit omdat die juist de maag zou prikkelen... Maar: eigenlijk is gewoon suikerwater beginnen drinken of iets dergelijks dus eigenlijk even goed... Iets neutraals met veel suiker dus!

Bij deze, weet je dat dan ook weer :-)

jipie zei

zelfs de pediater raadt cola aan, zeker als ze voor de rest niks binnenhouden