woensdag 10 maart 2010

Officiële aankondiging

De lente is begonnen!

Ja, echt.
Ik kon mijn ogen niet geloven dat het al wat licht was vanmorgen toen ik moest opstaan én de drang om alles op te ruimen overviel mij wel héél erg. Er staan al enkele dozen klaar voor de kringloop en enkele spullen heb ik al tweedehands verkocht op het internet en verstuurd.
(Die drang is nu weer heel eventjes over, maar na mijn kleine pauze herbegin ik gewoon) De onthaalkindjes vinden het ook heel leuk.... alles staat nu uitgestald en ze helpen me alles soort per soort te leggen en intussen spelen we er nog eens mee (win-win voor iedereen mag ook eens hee :-) )

Het is ongelooflijk hoeveel spullen we reeds verzamelden voor de twee kindjes, en teveel is teveel, mijn hal, waar voorlopig al het speelgoed staat lijkt meer op een magazijn dan wat anders. Dat moet beter kunnen, want nu is er echt geen ruimte, geen overzicht en ik word er wild van.
Bovendien zijn binnenkort de kinderen jarig en ik vrees een beetje dat het hier dan nog erger gaat worden. Ik probeer al preventief te anticiperen op te veel extra speelgoed (en laat mij het argument dat ik mijn kinderen geen nieuw speelgoed gun niet horen) door een lijst te maken met wat wél kan voor hun verjaardag, want ik weet zeker dat een aantal mensen echt iets gaan willen geven, en ik wil ook niet te cru overkomen. En ik kan alleen maar hopen dat men gaat willen luisteren en het ook van mijne kant bekijken. Maar dat is dus de uitdaging: beter communiceren met mijn omgeving wat betreft spullen en cadeautjes. Ik ben nu al een jaar of 4 aan het oefenen en het lukt steeds beter, dus ik leef op hoop :-)

Hebben jullie ook dat luxe-probleem? Hoe lossen jullie dat op?
En als de kindjes te groot zijn geworden voor iets, houden jullie dat dan sowieso bij, of waar gaat dat heen?

12 opmerkingen:

Cindy zei

Hoe herkenbaar! Ons huis lijkt wel op een speelgoedwinkel; wat zijn die drie van ons verwend (en daar werken papa en mama net zo hard aan mee).
Bij ons staat ook een gedeelte op de slaapkamer van de kinderen en een gedeelte op de zolder. Af en toe rouleer ik dat. Dan is dat speelgoed wat een half jaar op zolder heeft gestaan ineens heel interessant. En speelgoed waar ze te groot voor zijn? Dat hangt er van af... Als er een emotionele waarde aan zit bewaar ik het. De rest gaat naar vrienden en familie of naar de rommelmarkt!
Groetjes Cindy
www.uttemetut.blogspot.com

plukdedagsandra zei

Wel herkenbaar, haha.
Hier is zoveel speelgoed, maar ik hou daar ook grote kuis in zenne.
Sommige dingen vind ik echt niet kunnen en "verdwijnen" dan op een dag. Ik probeer de familie wel hints te geven bij speciale gelegenheden.

Je steekt me wel aan want ik krijg er ook zin in, haha.

Kinderboeken, strips enzo hou ik voorlopig wel bij. Sommige boeken gaan al meer dan 10 jaar mee. Te ouderwetse boeken doe ik naar de kringloop. Sommige dingen gaan de vuilbak in (dat wat stuk is). Ik heb altijd één vuilzak vol.

Met kinderen van verschillende leeftijden vind ik het moeilijk om het gesorteerd te houden. Onze gezelschapspelen lagen bv. tot kort bovenaan in de speelgoedkast, maar Niels neemt nu een stoel bovenop een tafel (als ik niet kijk natuurlijk!) en gooit het naar beneden.

Een goed idee is om verschillende dozen te maken en om de maand te wisselen. Zo is het precies weer "nieuw" (precies zoals Cindy zegt).

Ik verkoop ook op kapaza of geef zelfs gratis weg. Gisteren gratis een bed, lakens, een vinaigrette, pastaborden en een klok gratis weggegeven. En kleertjes aan 1 Euro (in perfecte staat). Eigenlijk zou ik alles willen gratis wegschenken, maar mijn boeken die wil ik toch dat de mensen kopen om te lezen en niet komen afhalen om bv door te verkopen of om te hamsteren.

Ik ga er ook maar eens aan beginnen. Aan de opruim.

Lynn zei

Ik wou dat ik jullie schoonmaak kriebel ook al had... hier puilt de speelgoedkast ook uit. De kleerkast van dochterlief trouwens ook! Ik heb het luxeprobleem dat iedereen haar kleren koopt (gelukkig wel naar mijn smaak ;o) )

Willy zei

Heel herkenbaar! Op een gegeven moment zeiden we gekscherend dat het hier wel op een speelgoedwinkel leek, gewoon genant, zoveel speelgoed.

Toen ze wat ouder werden zijn we inderdaad gaan sturen in de richting van een groot cadeau, kleding, boeken, ... . En nu hebben ze de leeftijd waarop ze geld vragen en het opzij zetten zodat ze er iets moois voor kunnen kopen.

We hebben heel wat speelgoed naar school, kerk, oppasmoeders en Marktplaats gedaan. Alleen de Lego, Playmobil en boeken worden bewaard!

Succes met je opruimwoede!

mama'ritha zei

Ja, ik herken het ook Sabine. Nu heb ik babyspeeltjes naar mijn zus gedaan. Zij is tenslotte oma en oma's passen soms op hun kleinkinderen. Ook het Nijntjeshuis heeft een ander adres gekregen.

Verder denk ik al een tijdje wat beter na voor ik iets aanschaf. Ralph is gek op playmobiel en dat blijft goed. Ik het later ook goed verkopen.
Ik ben dol op Marktplaats. verkoop dus overtollig speelgoed voor weinig geld en spaar zo weer voor wat duurder speelgoed. Moniek wil graag het nieuwe monopolyspel.

Eerste knuffels bewaar ik. Die nemen ze later mee.

tijdtussendoor zei

Alleen lego en playmobil hield ik bij. Dat staat in ikeabakken op de zolder en komt eraf wanneer er kindjes komen spelen. Voor de rest deelde ik alles uit. Web, moeders voor moeders, ocmw en moeders in mijn buurt die het konden gebruiken.

Mammalien zei

Omdat we nog een derde hebben van 10 mnd bewaren we voorlpoig al het speelgoed, hoewel er soms wel eens iets gratis naar school of naar de kinderopvang gaat. En ik probeer ook nogal te regelen wat er cadeau gegeven mag worden, helaas lukt het niet altijd. Bovendien vinden ze vooral ook leine waardeloze speelgoedjes zoooo leuk, en die mogen dan weer niet weggegooid zodat we laden vol met troep hebben (-;

En niet te vergeten DANK JE WEL voor dat ontzettend leuke cadeautje en brief! Echt een verrassing.... leuk leuk leuk! Ik zal er nog iets over bloggen.

Martine.;Gentbrugge zei

Onze zoons(nu 19 en 17) hun oud speelgoed (pokemon,politiebaasjes,legerbaasjes,enz)verkocht ik op ebay.
Een grote bak Lego en Playmobiel hou ik voor mijn toekomstige kleinkinders(ooit).
Voor de onthaalkindjes heb ik ook veel speelgoed maar soms is het zo onoverzichtelijk en krijg ik een opruimaanval en moet er iets weg, waar ze apmer naar omkijken bvb.
Een collega woont in een kansarme buurt en er gaat veel naar daar. Zo heeft iemand anders er ook iets aan.
Zelf ben ik verslaafd aan stofjes en patronenboeken en daar kan ik heel moeilijk afstand van doen.

Kan deugd doen ,hé, zo eens opruimen?

Huize steen zei

Opruimen is zo lekker :-) Ons hele huis is werkelijk vergeven van de lego... Zo fijn dat we nu een meisje hebben en eindelijk eens wat ander speelgoed kunnen kopen :-) Ik heb na de 4 jongens heel veel baby/peuter speelgoed weggegeven. En als het meisje er straks niet meer mee speelt doe ik dat weer. Ik bewaar wel wat spulletjes voor de oppaskindjes. En ik probeer al jaren de jongens te motiveren eens wat te gaan verkopen op de koninginnendagmarkt maar dat is me tot nog toe niet gelukt....Ach ooit heb ik vast wel weer een speelgoedloos huis ;-)

♥Ilse♥ (Rood met witte stipjes) zei

hier ook nogal veel speelgoed, toch probeer ik dat te beperken door ze zo tussendoor speelgoed te kopen, ik vind dat overbodig. Aan de grootouders vraag ik ook niet teveel te kopen maar dat lukt helaas niet altijd, om niet te zeggen nooit.
Dus ja daar heb ik wel wat frustratie maar ja wat doe je eraan,

Hetgene niet meer gebruikt wordt gaat op zolder en anders probeer ik het te verkopen of naar de KLW te doen.

Anoniem zei

Hoi,

de meesten onder ons hebben inderdaad dat luxeprobleem. Ik werk echter samen met kansarme jonge gezinnen en vind het heel moeilijk te zien hoe gewoon speelgoed in veel gezinnen een absolute luxe is. Daarom zou ik graag een aantal artikelen inzamelen voor de kindjes waarmee ik samenwerk. Specifiek zoek ik onder andere een gewone pop en zo'n insteekvorm voor blokken (een stoof). Ander speelgoed is ook welkom natuurlijk. Kan iemand mij helpen? Ik kom nog eens terug op deze blog piepen hiervoor! Dankjewel!
Isabel

**Sabine** zei

Hee Isabel, kan je me eens een mailtje sturen met jouw naam enzo en wat voor werk je precies doet, dan kunnen we eens verder zien wat we kunnen doen voor de kansarme kindjes en hoe we eventueel speelgoed enzo tot bij jou krijgen!