woensdag 31 maart 2010

Op de pot // de pot op

Wij hadden wel al een potje in huis, maar dit weekend bracht ik er nog een ander mee. Een heel bijzonder potje met name. Het becoPotty is bij mijn weten het eerste echt ecologisch verantwoorde potje: het is gemaakt van afval van rijst en bamboe-landbouw en is 100% biologisch afbreekbaar: als je het begraaft in de tuin, zullen de bodembacteriën ervoor zorgen dat het vrij snel helemaal wordt opgenomen.
Dat vergaan is alleen van toepassing als er contact is met de micro-organismen in de bodem en niet na contact met water of urine of ontlasting.

Het is een duurzaam potje, maar helemaal niet duur in prijs: je betaalt hiervoor 9 a 10 euro, het is te koop bij les6reines, kudzuen pluis in België en bij greenjump in Nederland.

Het enige nadeel hieraan vind ik (of liever: vindt Mauro) is de vorm: het potje zit wel lekker, maar is heel laag. We plaatsen het op de onderste trede van de trap en dan is het net goed voor een (grote) 4-jarige. Hij vindt het lastiger dat hij moeilijker kan rechtkomen als hij klaar is wanneer hij op een lage pot zit waar ook geen armsteuntjes aan zijn.
Ubi heeft er geen probleem mee dat de pot zo laag is, zijn benen zijn dan ook nog een stuk korter.
Het potje dat Mauro gewend is, is dan ook wel een heel erg hoog potje (zie foto onder) en eigenlijk kan hij best wel al op de grote wc.

Maar het bewijs is geleverd: het is goed mogelijk om mooie (als je het bruin niet mooi zou vinden: het is ook verkrijgbaar in roze en blauw) degelijke producten te maken waarvoor geen fossiele bodemstoffen nodig zijn en die niet belastend zijn voor ons milieu wanneer ze worden afgebroken als ze versleten zijn.
In dit materiaal zijn bij kudzu trouwens ook drink en voederbakjes voor je huisdieren verkrijgbaar.
En voor de prijs moet je het niet laten.

Voor meer informatie, meer producten en meer verkooppunten in België en Nederland, surf naar naturestalent.com



9 opmerkingen:

Huize steen zei

Ik wou net zeggen dat ik hem liever in het roze had, maar die is er ook ;-) Het is een mooi concept en vast ook bruikbaar voor een hoop andere artikelen

plukdedagsandra zei

Hey Sabine,

Ik heb het potje ook en het zit inderdaad laag. Niels zit liever op zijn ander potje.
Vind je het ook moeilijker om vast te grijpen wanneer je het wilt schoonmaken of heb ik alleen dat kleine "probleempje"?
Van hetzelfde heb ik ook hondenbakken. Ze zijn wél sneller stuk! Wouter liet die gisteren vallen en hij was helemaal gescheurd. Qua kwaliteit weet ik dus niet of het hetzelfde is. Duur zijn ze niet en ecologisch zeker.

Groet, Sandra.

Roelien zei

Voor de kinderpotjes hoef ik niet meer te kijken, amar voor de hondenvoerbak zal ik het zeker gaan doen!
Fijn deze info en de link.

mama'ritha zei

Gelukkig geen potjes meer nodig. Zet hem op een laag krukje, het potje. Wel FF vastzetten met kneedgum.

Stien zei

leuk idee! al vrees ik dat bij ons een dergelijke hondenbak niet zo lang zou overleven. hondentanden en rijst/bamboe, kweenie... misschien als hij wat ouder en meer tamzak is :)!

Mammalien zei

Dat zijn mooie ontwikkelingen!

sillie zei

hier had ik ehct nog nooit van gehoord!!! En wat ik me ook al afvraag vreet de hond zo'n bakje niet stuk???
Maar k ga zeker een kijkje nemen.

sillie zei

hier had ik ehct nog nooit van gehoord!!! En wat ik me ook al afvraag vreet de hond zo'n bakje niet stuk???
Maar k ga zeker een kijkje nemen.

**Sabine** zei

Sillie, ik denk niet dat de hond of kat dit stuk zal bijten. (ik heb geen hond of kat dus weet niet zeker) want het voelt aan als plastic en het is best wel dik materiaal. Ik denk niet dat je huisdier het verschil met plastic zou merken.
Het enige gevaar schuilt inderdaad misschien in het vallen zoals Sandra al zei, het is een beetje als heel hard plastic en dat kan ook breken als het hard valt.

Millie van kudzu liet ook nog weten dat men aan het werken is aan een ander model, meer voor kleuters (hoger dus veronderstel ik) maar het is nog onbekend wanneer dit juist te koop zal zijn.

Ik vind dit een goede evolutie. Een uitbreiding van het assortiment neemt weer een argument we om het niet te gebruiken.