dinsdag 30 maart 2010

Raad je plaatje


Wat zie je op de prent?

Juist ja een bergje plastic flessen.
Maar als je weet dat er per 5 minuten wereldwijd 2 miljoen plastic flesjes worden weggegooid, dan is dat niet eens het topje van de ijs/plasticberg.

Een groot deel van deze flessen is afkomstig van de verkoop en consumptie van water. Plat water. Zo van dat water dat in onze regionen zomaar uit de kraan komt. Meer zelfs, een deel van het water dat in een plastic flesje wordt verkocht is gewoon kraantjeswater.
Toch iets om over na te denken. 2 miljoen miljoen plastic flessen. 5 minuten. Mag het iets minder zijn?

En vooral dat water dan (niet dat we frisdrank zo dringend nodig hebben) is dat niet een beetje raar dat we daar echt miljoenen euro's aan uitgeven allen tesamen?
Waarom doen we dat eigenlijk? Wel... grotendeels omdat men ons heeft wijsgemaakt dat dat het beste is, dat dat moet,... en wie maakt ons dat wijs? Welja, diegenen die het spul verkopen natuurlijk. Bekijk onderstaand filmpje maar eens.



Dit filmpje is van de makers van 'the story of stuff', ook een filmpje dat iedereen zou moeten bekeken hebben als je het mij vraagt. Iedereen die ooit iets koopt.

Wat de foto hierboven betreft, dat is het werk van Chris Jordan.
Hier kan je via zijn werk (kunst! cultuur!) zien waar we eigenlijk mee bezig zijn. Ik denk dat het niet eens onze bedoeling is, maar we werken er wel allemaal aan mee. Hoe dan ook...
Ik heb een powerpoint met dit onderwerp doorgestuurd gekregen van iemand die dit blog leest... mail maar als je hem ook graag had ontvangen...

6 opmerkingen:

♥Ilse♥ (Rood met witte stipjes) zei

euhm...groot nieuws?

Sabine zei

Ik was helemaal nog aan het herwerken Ilse, kwas er niet content van... :-)

Roelien zei

Ongelooflijk!

♥Ilse♥ (Rood met witte stipjes) zei

dacht al zoiets Sabine :-)
Ja een mens gebruikt nogal wat van verpakking hé, ben al blij dat wij altijd water van de kraan drinken ;-)

lieveke zei

Ik snap ook werkelijk niet waarom mensen geld uitgeven aan water in flesjes. Zonde van het milieu en van je geld.
Ik verbaas me er ook over dat je op de tv elke keer weer hoort dat het water in flesjes niets beter is dan uit je kraan maar kweet niet hoeveel duurder en toch blijft er een markt voor bestaan.
Wie is er dan do; de producent of de consument?!

lelieswereld zei

ik heb daar eens iets van gelezen en sindsdien vermijd ik zo veel mogelijk water in flessen, want zoals je zegt, het komt uit de kraan