zondag 28 maart 2010

Regenstok

Een regenstok is een lang of korte stok die als je hem omdraait (als een zandloper) het geluid van regen nabootst. Eigenlijk worden deze stokken gemaakt van uitgebloeide cactussen, waarvan ze de naalden naarbinnen duwen en dan laten drogen. Binnenin de cactus ontstaat dan een wirwar van naalden, waar men zaden of kleine steentje door laten vallen en dit veroorzaakt het regeneffect.

Nu kan je zoiets ook wel makkelijk zelf maken, met (je kent me ondertussen) afvalmateriaal.
Ik vond op ons minizoldertje boven de garage een stuk regenpijp van ongeveer een meter lang en een restje kippengaas en ging aan de slag.

Kippengaas werd opgerold en in de buis geschoven, en dan op maat afgeknipt.
Met een stukje karton werd de ene kant dichtgemaakt en goed dichtgeplakt. Dan deden we droge kikkererwten en spelt in de buis en maakten ook de andere kant dicht.
Het effect dat je hiermee bekomt als je de buis omdraait is dat van een echte regenstok.
Je kan als je genoeg materiaal hebt, wel 100 verschillende regenstokken maken, en het geluid zal telkens anders zijn, bv door meer of minder kippengaas te gebruiken, door er andere granen of stenen of parels in te doen in meer of juist mindere hoeveelheid en het materiaal zelf van de buis speelt ook een rol natuurlijk. Je hoeft niet per se een regenpijp te gebruiken, maar je kan ook een rol waarin posters verstuurd worden nemen, of de binnenkant van een rol inpakpapier (vraag er eens naar in een winkel of bij de bloemist als je dat zelf niet hebt) of zelfs een kleintje met de binnenkant van een rol huishoudpapier.


Ook voor de buitenkant van dit project zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan kindertekeningen opplakken en plastificeren of inpakpapier, een stuk stof, touw ronddraaien... kies maar!

Ik had hier ergens nog een metertje zwart-wit vlekjesstof (door mijn lieve schoonbroer gered van het containerpark samen met nog wat stofkes) en heb een stukje ervan voor dit projectje gebruikt.
Op de foto's is het niet goed te zien, maar het is een zeer zachte teddybeerachtige stof, waardoor de stok nu ook heel zacht aanvoelt. Het contrast tussen het zwart en het wit is heel leuk voor de allerkleinsten om naar te kijken. Ideaal dus... (ik wist wel dat het ooit nog eens van pas ging komen)
Stof kan je makkelijk op een buis aanbrengen met textiellijm (te koop in hobbywinkels en doe-het-zelf zaken)

Mijn jongens vonden het dit weekend heel plezant om te maken en nu ook leuk om mee te spelen. Met dan aan de schrijvers van het grote snoezelboek voor de inspiratie!

4 opmerkingen:

Nanna zei

Wat een leuk knutselidee!
Die ga ik onthouden voor een van onze meidenmiddagen...

Nicole zei

Ik vind het ontzettend leuk bedacht! En hij ziet er nog hip uit ook, met die koeienprint. Ook leuk voor kinderfeestjes denk ik.

Sara zei

Leuk! Ga ik eens voor Pia proberen te maken!

Evi Bastiaen zei

Prachtig!