donderdag 4 maart 2010

Sabby en de guerrilla

Hm.... ik en een oorlogspad... niet echt een goeie combinatie want ik ben nogal vredelievend aangelegd, en ik heb geen last van agressieve neigingen.

En toch.... als ik al 'oorlog' zou voeren, dan zou het eerder zijn tegen te grijs, te saai en te doods. En daarom ben ik wel een fan van guerrilla gardening. Ik weet niet of jullie bekend zijn met dit concept?

Guerrilla gardeners zijn eigenlijk gewoon mensen die een stukje triest land gaan omtoveren tot een vrolijk bloemenperkje. Sommige groepen doen dat door effectief met plantjes naar een plek te trekken en er een perk aan te leggen (een kaal, leeg plekje in de stad, een terrein dat al heel lang braak ligt) en anderen doen dat door in het begin van de lente kleine zaadballetjes te maken en ze te verstoppen op trieste plekjes en dan in de zomer gaan kijken natuurlijk wat ervan uitgekomen is. Zelfs het planten of zaaien van groenten is een optie, en iedereen mag meegenieten van de oogst als het zover is :-)
Het leuke is: die groepjes ontstaan meestal gewoon als een samenklikken van mensen met dezelfde ideeën, maar je kan ook gewoon als individu een perkje opstarten.
Soms wordt er 's nachts gewerkt, zodat buurtbewoners echt verrast zijn, maar soms ook gewoon overdag. Ikzelf zie het niet echt als een politieke actie, maar in Nederland kan je via Groenlinks zelfs fluohesjes verkrijgen (dacht ik) om veilig te gaan guerilla gardenen. Wel grappig eigenlijk.

Er staat voor België en Nederland heel wat info op het wereldwijde web. Voor mijn part mogen er veel meer groen en veel meer bloemen in het straatbeeld gaan verschijnen, hou je dus vooral niet in als je er zin in moest hebben :-)

Een mooi alternatief is natuurlijk ook om alvast jouw eigen gevel -of balkontuintje aan te leggen. Binnenkort toon ik zeker fotootjes over hoe ik het zal aanpakken: wij hebben zelf een ongebruikt balkon aan de zuidkant van ons huis (de straatkant) waar ik wat leuke fleurige plannen mee heb.
Kies zeker voor inheemse planten of kruiden (kijk eens op ecoflora voor wat voorbeeldjes) en onze tuin, daar heb ik ook nog grootse plannen mee, al zullen de meeste daarvan moeten wachten tot we verbouwd hebben, want ik heb niet veel zin om nu vanalles aan te leggen waar binnenkort machines gaan moeten kamperen. Met eenjarigen daarentegen kan je ook verrassend leuke dingen doen, dus mijn -groene-vingers beginnen al te jeuken, zeker nu het tuinseizoen op gang wordt getrokken door een stralend zonnetje!

11 opmerkingen:

Kelly zei

Mijn groene vingers beginnen ook te jeuken! Maar ik zal toch nog een paar maanden moeten wachten, want mama zal niet blij zijn als ze plots een omgespit stukje grond vindt ;)

Sabia zei

Wat leuk dat daar zelfs een website(s) van is/zijn. Ik kende het verschijnsel wel, maar ik wist ook niet dat dat guerrilla gardening heet. Weer wat geleerd. :)

Ruthy zei

Leuk initiatief. ik had er niet eerder van gehoord maar ben ook al tijden van plan het stukje grond om de bomen voor ons huis aan te pakken en er leuke plantjes omheen te planten. Het is eigenlijk van de gemeente maar is nu gewoon kale aarde. Zonde, vind ik!

mama'ritha zei

Leuk...
Maar weet je, ik heb helemaal geen groene vingers! Morgen komt er een grote auto die alles uit mijn tuin haalt en ook de heg, steentjes van de stoep achter enzo. Nu moet ik verzinnen wat er na de verbouw in de tuin komt maar ik weet niks. Geen groene ideeën.
Ik ben dol op krentenboompjes. Dus één voor het voorraam...
Missch. ga ik eens op die site kiken die jij noemt.

plukdedagsandra zei

Leuk initiatief!

Huize steen zei

Ik had er al eens van gehoord en ik vind het een geweldig initiatief !! Daarom stel ik bij deze mijn achtertuin beschikbaar voor de garden guerrilla's :-D

Mammalien zei

O, wat een leuk idee zeg! Ik vind het geweldig als buren het initiatief nemen om het stukje voor hun huis samen te beplanten, maar dit is helemaal te gek!

Ik ga eens kijken hoe ik er ook aan mee kan doen... Dank voor de tip!

**Sabine** zei

@huize steen: je moet wel weten dat het de bedoeling is dat iedereen kan meegenieten hee, het is een heel sociaal gebeuren. Als je je tuin nadien ook openstelt voor de gemeenschap der jongeren denk ik dat je misschien wel wat bereidwilligen kan vinden hoor :-)

Nienuh zei

Wat een leuk idee. Ik loop/zit/sta rond met het idee om op het ongelijke wanhopige stuk achtertuin "gewoon" een paar zakjes wilde bloemen en zo leeg te gooien. Niet meer maaien, gewoon laten gaan. Misschien niet guerilla tuinieren, maar meer guerillas in je tuin.

vrouwtje gekruid zei

Ha! Onze buren en wij zijn dus ook guerrilla gardeners zonder dat we 't weten. 'k wist niet eens dat het bestond.
Tussen ons ligt een vuil stukje grond en nu hebben we een drietal weken geleden zaadjes voor een bloemenweide gekocht, zodat het er een beetje fleuriger uitziet (en ook wel een beetje uit egoïsme, omdat ik het onkruid dat we elk jaar krijgen serieus beu ben!)
Nu nog hopen op een paar goeie dagen en dan gaan we aan de slag!
Het enige wat ik me afvraag: Is het eigenlijk niet strafbaar om een stukje grond de bewerken die niet van jouw is?

**Sabine** zei

Leuk leuk, vrouwtje gekruid. Tof dat je dat kaal stuk beplant :-)
Het mag dan wel wat 'egoïstisch' zijn, ik vind dat geen slecht principe zolang je niemand schaadt of tekort doet hoor. Ik doe dat in principe ook om egoïstische redenen: omdat IK dat mooi vind en hoop dat andere mensen er ook wat vrolijker van worden, want IK hou van vrolijke mensen. Moppersmurf zou het niet met me eens zijn ;-)

En inderdaad: het is illegaal. Soms is het wel eens ok om 'stout' te zijn toch?
De eigenaar van dat stuk zou jullie kunnen dagen, maar ik denk niet dat hij zijn gelijk zou halen (als hij dat al zou doen)
Om die reden zou ik het wel niet riskeren om op dat perceel groenten te gaan kweken voor eigen gebruik of voor verkoop ofzo :-) want dat is als het zover komt toch wel minder verantwoordbaar. Ttz: alles wat je op die grond zet, doet, plant, wordt eigendom van de eigenaar van het stuk grond hee.