zondag 4 april 2010

De tut is weg...

Die paasklokken hebben toch wel niet die tut weggenomen zeker? Dat wordt even wennen, zowel voor Mauro als voor de mama en de papa, die gisterenavond en vanmorgen toch wel wat gezeur om een tut mochten aanhoren.
Maar oh wat was hij content vandemorgen bij het ontbijt, toen hij ontdekte dat de klokken niet alleen zijn tut hadden weggenomen, maar ook iets hadden achtergelaten! Er lag een mooi Grote-jongens-diploma klaar, met al zijn 'helden' erop, helden die ook helemaal geen tut hebben: Bob de Bouwer, Bliksem Mc Queen, Alfred J. Kwak, Muis en Molletje...
En er zat ook een persoonlijke kaart voor hem bij met daarop de belofte voor een mooie schommel en een fotootje ervan op de kaart gekleefd (uit de folder).
Mauro besloot dat het een goede deal was: een grote schommel in ruil voor zijn kleine tut (oef!) en nu maar hopen dat hij bij die mening ook blijft als hij vanavond onder de wol moet ;-)
Dankjewel voor de tips in ieder geval! Heel waardevol.
De waarheid is trouwens dat hij ook nog een mini-doosje playmobiel zou krijgen (zo een playmobiel mini-setje van een kindje op een schommel of iets dergelijks) maar daar stak een mega onweer-hagelbui gisteren nog een stokje voor. No way, dat ik daar door zou rijden met de fiets. En toen het over was, was de winkel al dicht.
Het diploma maakte ik (euh, de klokken) met de computer en de printer. De eerste poging tot printen haperde de printer even, de tweede poging lukte. Was ik (sjtoem!) toch wel niet vergeten van de eerste printpoging weg te leggen..... die vond Mauro dus ook. Awtsch!
Gelukkig is hij nog geen 4 en nog vatbaar voor onzinnige argumenten, al voel ik me daar best wel schuldig over.

Voor pasen mochten ze een (helaas binnen-) activiteit kiezen en ze kozen voor tekenen met de reuzenpotloden.
Ik rolde een 3-tal meter behang papier uit, plakte het met kleeftape vast aan de grond en konden ze tekenen met hun reuzepotloden.... vinden ze heel tof.
Dit is trouwens ook een hele leuke activiteit voor buiten in de zomer, maar dan met verf.
Je moet wel wat tegen geklieder kunnen natuurlijk... Maar bij dit soort activiteiten is het de ervaring met materialen die belangrijk is, niet het resultaat.
We werken niet naar een bepaald doel om te zeggen wanneer het 'af' is, dat bepalen de kinderen zelf. Expressie dus, geen dressuur ;-)

Behangpapiertekenen kan met een restje, maar bij de winkels kan je de overschotrollen voor heel weinig geld kopen, soms krijg je ze zelfs gratis mee.
Dit papier is trouwens sowieso een aanrader als je gaat werken met verf met kleine kinderen: als ze hun verf wat nat nemen gaat het papier niet scheuren: en uit zo een rol kan je heel wat gewone bladen knippen. Kies dan wel papier zonder reliëf indien mogelijk. Of vraag bij de behangwinkel eens naar boeken van stalen: dan kan je nog meer gaan experimenteren met ondergronden en materialen.
De mooie stukken behangstaal kunnen dienen als achtergrond of passe-partout als je kindertekeningen (of foto's) inkadert.


De reuzepotloden heb ik eens gekregen op een beurs van Ecobos

edit: hieronder nog een afbeelding van een paasklok, voor wie dat niet kent. Dat zijn de 'klokken van Rome' die komen vanuit Rome vliegen met eitjes, die ze dan laten vallen boven de tuinen van de kinderen, en die kinderen moeten de chocolade-eitjes dan gaan zoeken als de klokken zijn overgevlogen. Nadien gaan de klokken even rusten in de kerktoren en als ze wakker zijn luiden ze luid ter ere van Pasen. Onze klokken hebben dus even een pitstop gemaakt om de tut op te halen en strooiden een diploma ipv chocola... creatief zijn met tradities heet dat dan denk ik ;-)

7 opmerkingen:

Mammalien zei

Leuk, dat tekenen. Die truc van het behangpapier, die ken ik van bij ons thuis vroeger!

Succes/sterkte met eh zonder tut vanavond!

vrouwenhand zei

Leuke dingen doe je altijd met je kinderen!
Mijn dochter is er nog iets te klein voor maar ik ga je tip onthouden.

Ik ben wel benieuwd wat een Paasklok is, in Nederland kennen we alleen de Paashaas.

sillie zei

oh leuheeuk :-) dat tekenen op behangrollen, mijn oudste heeft dat wel eens erg ehmm uitgewerkt en toen hij 5 was en mijn tweede 1 en ik die naar bed bracht en de hele muur aan een kant van de kamer op kinderhoogte was beschilderd met vingerverf toen ik weer beneden kwam :-)
Dat was zo ehm mooi dat we dta een jaartje hebben laten hangen, gewoon voor de fun ;-)

Nanna zei

Tjee, dat zijn met recht reuzepotloden te noemen, wat leuk! En ook dat tekenen op het behangpapier.

Mauro zonder tut, wat stoer zeg! Maar wie/wat zijn eigenlijk die paasklokken?

plukdedagsandra zei

Een hele stap. Die tut weg!

Fijn dat ook bij jou de kinderen gewoon mogen tekenen bv. op de grond. Was vandaag getuige van kruimels die op de grond vielen en onmiddellijk moesten opgekuist worden en kindje moest ook direct mondje en handjes afgekuist wanneer het iets "vies" vasthad. Papa kreeg zelfs onder zijn voeten omdat hij kindje alleen uit een bekertje liet drinken (stelje voor dat kindje dit over haar gekieperd had). Ik heb dringend nood aan een dosis "normale" moeders...

rietjetoet zei

he wij hebben hier dezelfde vloer hihi heel makkelijk te kuisen, dus dochter mag er hier ook lekker op spelen en kleuren enz.
en leuk dat je zo'n diploma verzonnen hebt voor Mauro... enne volgende keer printer goed nakijken enz he.

mama'ritha zei

Die potloden zijn echt megagroot maar leuk. En dat behangpapier!

Eindelijk weet ik wat je met paasklokken bedoelde.