vrijdag 2 april 2010

Over pasen, jarig zijn en lente...

Binnenkort zijn beide jongens jarig... Ubi eind april en Mauro half juni.
Ik heb al iets soortgelijks geblogd rond sint en kerst, en ook toen ik het speelgoed moest sorteren, maar wij hebben dus een massa speelgoed en andere spullen voor de kinderen.
Zoveel dat ik niet eens zou weten wat men nog zou mogen meebrengen naar het grote verjaardagsfeest...
Daarom opteerden we voor een samenleggen: de meters en peters en oma's en opa's en de paasklokken worden gevraagd om samen te leggen voor een mooie duurzame schommel om onze tuin nog een beetje speelser te maken, de notenboom is helaas nog niet stevig genoeg om te fungeren als schommelboom
Die schommel is besteld en zal halverwege de paasvakantie geleverd worden...
Maar ik ben er toch nog eens over gaan nadenken....
Ik denk dat mensen graag een cadeautje geven aan een kind (of en ander persoon) om de schittering en blijdschap in de ogen van het kind te zien bij het openmaken van het papiertje. Maar kinderen zijn echt wel eerlijk en als ze een cadeautje niet leuk vinden zullen ze ook niet doen alsof (de mijne toch niet - dat kan als moeder wel eens gênant zijn) en bovendien kan soms de schittering in die ogen nog wel afwezig blijken om een andere reden, namelijk dat er gewoon te veel is. Een cadeautje is niet meer iets speciaals, maar eerder een routine. Het verlangen naar dat ene gegeerde stuk speelgoed of iets dergelijk wordt verruild voor instant behoeftebevrediging. En daar knelt nu net het schoentje... Daar ben ik echt geen voorstander van. Tegelijkertijd vind ik het heel moeilijk om mensen de kans te ontnemen een soort van tastbare blijk van liefde te geven.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zelf een cadeau heb gekocht voor mijn jongens, toch niet dat ik me kan herinneren. En ze nemen mij dat niet kwalijk, ze vragen er ook niet naar. Het is dus op een of andere manier wel mogelijk.
Ik hoop dus dat iedereen die naar het feest komt zich in het schommel-idee kan inleven... al is dat niet echt iets heel persoonlijks natuurlijk (zoals ook een cadeaudoos uit de speelgoedwinkel op zich niet echt persoonlijk is, maar dat is toch anders)

Een ander dilemma is dat ik de kindjes wil opvoeden met niet te veel zoet en snoep... ook daarin worden wel compromissen gesloten, zo mogen ze wel eens choco op hun brood, maar dan alleen bij het ontbijt.
Maar die paasklokken en -hazen, die weten me toch van geen ophouden met hun eieren. Het is nog geeneens pasen en we hebben al een hele doos vol chocolade verzameld zonder zelf iets te kopen.

En nu wil Mauro al een hele tijd zijn tut (fopspeen) aan de klokken geven en bereid zich voor op het grote afscheid. Ik vind het echt ferm van hem dat hij zelf die stap zet.
Maar dan komt het: die klokken (waar ze al 2 weken over bezig zijn in de kleuterschool) die schijnen ook iets te brengen in ruil voor die tut, zo heeft men hem wijsgemaakt. En dus gaat dat kind hier morgen zijn tut presenteren aan die klokken en gaat hij zondag verwachtingsvol opstaan om te zien wat daar in ruil zou kunnen zijn.
Chocolade daar is hij niet zo zot van (en wou ook niet) en de schommel die komt pas over een week, speelgoed heeft hij al genoeg (er is zelfs nog een groot deel on-ontdekt speelgoed en dingen waar nog amper mee gespeeld is) en toch wil ik er iets leuks van maken zonder al dat.
Ik zit normaal vol met ideeën en inspiratie, maar nu blijven mijn hersenen maar kraken. Wellicht hebben jullie het idee dat me uit de nood helpt? (pasen is toch het feest van de hoop)

11 opmerkingen:

Dutch Apple zei

Oef moeilijk!
Mijn oudste is ook eind april jarig, de 27ste en ik ben nu al aan het hersenkraken wat ik de miniman kan geven.
Ik hou er ook niet zoveel van hoor, veel cadeautjes, liever met z'n allen iets kopen wat hij echt graag wil.
Ik merk ook dat hij bij het derde cadeautje minder reageert als bij de eerste ;-)

Maar wat geef je nou aan een manneke dat zijn trouwe tut op gaat geven....pfffff.... Ik denk nog even met je mee ;-)
Succes!

Groetjes!

Naadjes en draadjes zei

Mijn dochters kan je nog blijmaken met iets kleins, het stomste eerst. Noor is altijd heel blij met knutselmateriaal, stiften, een mooi kleurboek. Onlangs heeft ze een plantje gekregen waar ze zelf voor moet zorgen. Ik weet wel dat er voor die tut iets speciaals moet komen, maar ik zou het niet te ver zoeken. Veel succes.

spookjes zei

wij hebben besloten om een uitstap te doen naar iets dat de jarige wil (maar geen pretpark !!)
mijn zoontje was deze week ook jarig en kreeg knikkers van ons en vond dit het aller beste pakje ;-)

en het was zijn laatste pakje !

dat de klokken of de sint iets brengt moet vind ik zelf ook leuk maar dat zo iets ook nog eens in 3 keer moet snap ik niet(grootouders en bij zijn peter)

plukdedagsandra zei

Mja. Moeilijk.
Niels is jarig op 5 april en voor hem weet ik dus echt niets om te geven voor zijn verjaardag. Zelf kocht ik al weken terug een puzzel voor hem van Kudzu.
Aan mijn ouders vroeg ik een boek te kopen en tegen de meter heb ik gezegt dat ik écht niets wist en dat is ook zo.

Pasen dan. Hier brengen ze eieren. Zelfs de groten kijken daar naar uit. In totaal zullen die ongeveer 20 eieren verstoppen. Ik vind dat veel, maar hier zoeken nog 4 kinderen! Wat wij wel doen is eitjes die al in het mandje lagen stiekem nog eens verstoppen...
Bij mijn ouders worden wij op Pasen ook verwacht. Niet alleen de kindjes vinden dit leuk, maar ook mijn ouders. Daarna gaan we nog naar de ouders van mijn eerste man. Daar zijn het niet alleen paaseieren, maar ook speelgoed (en daar kan ik gewoonweg niets aan veranderen!).

Toen ons Iris klein was wou ik niet meedoen met Sint en Pasen en mijn eerste man vond dat echt zielig en de familie ook. Je gaat dat kind dat plezier toch niet ontnemen dus ben ik daar in meegegaan. Nu is er geen weg terug!

Ik vind een schommel een goed idee hoor.
Of een fiets enzo.
Ons kinderen zitten hier ook in overvloed. Alle Vlaamse kinderen denk ik.

Ta-ti zei

Voor speciale dingen, zoals een tut, doen we hier meestal iets met dat kind alleen. Hij/zij mag dan met mama/papa alleen iets gaan doen. Ze kiezen zelf, winkelen, speeltuin, een film kijken, boekje lezen, ... het is al vanalles geweest.Onverdeelde aandacht is hier een supercadeau.

Voor sinterklaas hebben wij de afspraak gemaakt met de rest van de familie dat er enkel cadeautjes zijn thuis. Want de Sint komt enkel waar de kindjes wonen. Al de rest geeft meestal wat chocolade, maar wel beperkt.

Voor Pasen worden er bij ons geen pakjes gegeven. Er worden enkel eieren gezocht.

Meestal proberen wij toch ook om 1 groot stuk te vragen voor de 3 of ze vragen centjes. Met nieuwjaar hebben ze bijvoorbeeld alle 3 samen de school van Playmobil gekocht.
Ik vind dat fijn omdat ze zo leren delen. Want niemand kan zeggen: het is van mij en jij mag er niet mee spelen.

mama'ritha zei

Een schommel is leuk! Maar bijv playmobiel of lego ook. Dat is duurzaam. Of dingen over een thema wat blijvend is: ridder, politie...

Over snoepen. Ik haal alleen snoep in huis met verjaardagen. ( hier zijn ze ook blij met rozijntjes en zoute stokjes) Maar de choco-eitjes die ze krijgen is mooi meegenomen. Alle chocla verzamelen en af en toe iets geven is een goed idee. Teveel is echt niet goed maar heeeel slecht is het ook weer niet om er af en toe eentje te nemen/geven. Er zitten goede stoffen in: stimulerende stoffen tegen dipjes. haha!

Huize steen zei

Hier ook een overvloed aan speelgoed, de grote jongens vragen tegenwoordig geld zodat ze iets groots kunnen kopen. Mijn kinderen kan ik altijd heel blij maken met een stripboek of voor het meisje zo'n dora blaadje. Misschien is dat iets voor als hij zijn tut inruilt??

sillie zei

Ik heb eens een keer een "echt" grote jongens diploma gemaakt , om aan de muur te hangen, om naar te kijken, en daar dus (toendertijd echte) foto's bij geplakt van een aantal momenten die daar betrekking op hadden.En dan natuurlijk opgeleukt mmet leuke plaatjes uitgeknipt uit de donald duck( zijn favo) En er stond iets op van hoe trots ik was, als moeder ... klinkt een beetje wattig als ik het opschrijf, maar hij was echt blij en het heeft jaren aan zn muur gehangen (naast zn andere diploma's:veterstrikdiploma,zwarte pieten diploma, zeehondjesdiploma( toen hij van de hoge duikplank afdurfde toen hij nog maar 4 was) etc etc, ook door mij zelf gemaakt natuurlijk :-),ik had beetje last van hetzelfde en had in die periode gewoon vaak weinig geld en zocht dan naar goedkope leuke alternatieven om toch een beloning te geven.
Ook maakte ik wel eens een waarde/tegoed bon om samen met een vriendje naar keuze naar de grote (openbare/gratis) speelplaats te gaan , deze lag wat verder bij ons vandaan en daar kwamen wij anders nooit, en nam ik een picknick mee.Dat waren ware feesten, echt!!!
etc etc....

Nicole zei

Een schommel vind ik echt een fantastisch cadeau. Het is een klassiek speelgoed, waar iedereen zich denk ik in kan vinden. Zelfs moderne Nintendokinderen vinden schommels nog leuk!

Manuela zei

Toevallig dat je net over dit onderwerp schrijft. Speelgoed en cadeautjes. Dochterlief is bijna twee en de huiskamer ligt al vol speelgoed en dan is nummer twee ook nog in aantocht, dus nog meer speelgoed... Zelf heb ik al wel een paar keer iets gekocht, maar dan was het iets waar ze nu al wat aan had en ik geen zin had om maanden te wachten tot haar verjaardag. Dan heb ik het bijvoorbeeld over een puzzel (dochterlief wordt eind juni 2 en legt nu al puzzels van 9 stukjes). Ze puzzelt de hele dag echt haar ding. Toevallig deze week een schommel,want die was voor 15,- in de aanbieding en kan mee tot ze 12 is(alleen het zitje de rest hebben we tweedehands van een kennis). Om een nog grotere boekenberg tegen te gaan is ze nu lid van de bib en in de toekomst denk ik eraan om lid te worden van de speel-o-theek. Voor haar verjaardag ben ik al een lijstje aan het maken en daar komen ook nuttige dingen op te staan. Voor Pasen kreeg ze schocola van mijn moeder (die weet dat ze dat nog niet krijgt)en dat eet ik zelf op. Een kind van nog geen 2 hoeft geen chocola. Ze eet graag een soepstengel, biscuitje, rozijntjes,rijstenwafel of stukje ontbijtkoek.

Het blijft een lastig thema.

rietjetoet zei

goh om tegen morgen iets te verzinnen...
zo'n diploma vind ik eigenlijk nog het leukste... kunnen ze supertrots op zijn..
en tja hier in de tuin stond een schommel en die wordt hier dankbaar gebruikt hihi... het volgende wordt hier een grote zandbak die ik bij iemand op de kop kon tikken die m wegdoet...