zaterdag 10 april 2010

Over winkelen en niet winkelen op zaterdag en de nieuwe ervaringen dat dat met zich meebrengt...

Zaterdag, de muizen liggen dood in de kasten, so to speak, en de kinderen hebben zin in pannekoeken.
Mits de kippen zo goed eieren leggen was dat geen probleem, al ontbraken -buiten het meel- wel alle andere ingrediënten en had ik géén zin om met mijn twee jongens naar de supermarkt te trekken op zaterdag (chaos!) en de lokale natuurwinkel hadden ze deze week al twee keer afgebroken, (lees: in appels beginnen bijten en dingen naar de toonbank dragen die we niet nodig hebben), waardoor ik mij daar al niet meer durfde te vertonen voor een derde dag op rij.

Maar suiker in pannekoeken is geen must, aangezien dat ook lekker is zonder en we er toch al notenpasta indoen voor wat extra smaak. Maar melk (of soyamelk) door water vervangen zag ik dan weer niet zitten. Hoe lost ne mens die niet wil winkelen op zaterdag dat op?
Men rijde naar de dichtstbijzijnde melkautomaat om daar met een kanneke verse biomelk te gaan scoren.
Gelukkig is de automaat niet ver van ons, dus dat is al een meevaller... en ik was er nog nooit geweest.
De automaat staat aan de oprit van de boederij van Geert Van Laere in Grembergen (Dendermonde) ... meer details kan je vinden op biodichtbijhuis.be
(ik vraag mij nu wel af of ik helemaal knetter aan het worden ben... ik maak zelfs al foto's van het kopen van melk)

Dit systeem heeft veel voordelen: je kan de kindjes gewoon 2 minuten in de auto/fietskar laten zitten, je hebt geen verpakkingsafval (je neemt gewoon een kan mee van thuis) en je koopt een bioproduct voor een kleine prijs (momenteel 80 cent per liter) en dat 24/7.

Dus pannekoeken waren er... in overvloed... en ze waren heel lekker...

En dan de auto in samen met de kindjes en de schoonma.
Een beetje van de natuur genieten en gaan "winkelen" al zou ik de winkel waar ik in de namiddag kwam niet direct beschuldigen van zo een activiteit. Ik kan het beter omschrijven als "zijn" en "bewonderen", "verwonderen".... nadien wel afrekenen en weggaan met een zakje leuke spullen (waar je dan vervolgens zelfs van droomt en zelfs de volgende dag bij het zondagse ontbijt je wederhelft nog mee stalkt)
Kijk, voor mensen die echt houden van echt schone dingen(in de ruime zin van het woord), van originaliteit en ongedwongenheid zeker een aanrader. Dat, evenals de wandeling van ongeveer 6 km die rondom de streek loopt, tzijn aanraders. Ik kom er nog weer... zeker weten.




4 opmerkingen:

Kelly zei

Waw, da's echt wel interessant, zo'n melkautomaat in de buurt! Zalig, geen verpakking! En nog goed van prijs ook, vind ik.

Ellen zei

Oooh, zo fijn! Ben zelf van die regio, maar had nog niet van die melkautomaat gehoord!
Het in de appeltjes in bijten is minder fijn, maar wel een beetje grappig, hihi! De kapoenen!

Mammalien zei

Mooie draak ook!

rietjetoet zei

leuk he zo'n automaat! hier staat er ook eentje in de buurt. Jitse groeit hier op met verse melk van bij de boer. mjam.
en ook leuk er staat ook broodautomaat bij en eentje met hoeveproducten en broodbeleg... dus alles bij elkaar voor een lekkere boterham en dessert hihi
voor al de rest mag ik minimaal 3-4 km rijden. Volgens mij zou jij het hier prachtig vinden in ons huisje hihi