maandag 3 mei 2010

Bedenkingen...

Dit weekend las ik een aantal zaken in de krant die me toch wel wat bedenkingen oproepen. Zo liet Eandis (verantwoordelijk voor de energiedistributie in Vlaanderen) weten dat binnenkort de energieprijs zal stijgen. Niet omdat de productie duurder wordt (Eandis staat niet in voor productie, enkel distributie) maar omwille van het feit dat ze door de overheid verplicht zijn om groene stroom certificaten uit te betalen aan de eigenaars van zonnepanelen. Deze panelen zijn zo populair dat de uitbetaling van de GSC een beetje moeilijk wordt, dus wil men de distributie duurder maken. Iedereen die energie afneemt betaalt dus mee, ook de mensen zonder zonnepanelen.

Op zich heb ik niets tegen het plaatsen van zonnepanelen, integendeel, en dat de overheid alternatieve energiewinning wil steunen, daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.
Maar nu heb ik in mijn directe en minder directe omgeving ook een paar bewijzen rondlopen van de perversie van dat systeem, namelijk dat mensen die al veel geld hebben zich die panelen kunnen veroorloven (zonder daarvoor te moeten gaan lenen) en dus nu mooie zaken doen met het incasseren van de GSC, om zo met de winst een 4x4 te gaan kopen.
Het is me ook bekend dat in bepaalde buurten zonnepanelen als een soort van statussymbool worden aangekocht, niet uit echt ecologische motieven. Het is dan een beetje lachwekkend als de panelen niet op de zuidkant van het dak worden geplaatst (je moet er eens op letten: het bestaat echt!) en als men niet eerst heeft geïnvesteerd in degelijke dakisolatie of andere energiebesparende maatregelen neemt. Want hoe je het draait of keert: elke vorm van energieopwekking is vervuilend, daar kan je niet onderuit. Dat maakt vermindering van de energieconsumptie een belangrijk item, maar dat is helaas geen populair thema, want mensen zouden wel eens kunnen denken dat je dit uit 'armoede' doet, en dat zou toch wel een hele vernedering zijn.
Ik vrees alleen dat mensen die de financiële inspanning voor dakisolatie en dubbele beglazing niet kunnen doen (omdat ze het geld er niet voor hebben of omdat ze geen eigenaar zijn van hun woning) weer eens de dupe worden van de verhoging van de energieprijzen ten gunste van de 'mensen met panelen, al dan niet uit ecologische overwegingen' want zeg nu zelf: heel sociaal is dat allemaal niet.

Ik maak er mij misschien iets te druk in, ik weet niet.
Ben nog altijd een beetje te teleurgesteld in onze minister van energie, die dezelfde is als diegene die de renovatiepremies heeft afgeschaft een half jaar geleden. Dat was/is een streep door de rekening van alle jonge mensen, inclusief wijzelf, die een huis hadden gekocht met het idee het nog op te knappen.
Maar echt diepgeworteld vertrouwen in de politiek is er anderzijds bij niemand nog, afgaande op de kranten van de laatste weken. De regering is weer eens gevallen. Een déja vu.
Hoe kunnen we dan van hen nog een langetermijnvisie verwachten die nog steek houdt? We zullen het zelf moeten doen.

5 opmerkingen:

plukdedagsandra zei

Je hier eens druk in maken is wel terecht vind ik.
Volgens mij heb je gelijk!
Wij hebben ook prijs gevraagd en vonden het prijskaartje voor ons ook te duur bovenop ons nieuwe dak én het isoleren. Dus kozen we voor geen zonnepanelen.

Dat Eandis dit nu gaat doorrekenen naar alle klanten vind ik schandalig!!Er zijn nu al zoveel mensen die hun factuur niet kunnen betalen.
Maar ik vind het ook niet kunnen dat er zulke premies gegeven worden. Het is bekend dat heel wat grote bedrijven ook voor deze zonnepanelen kiezen en daar ook nog eens gigantische terugbetalingen voor krijgen. Waar zijn ze allemaal mee bezig?

Onze regering was in het begin al een klucht. Als buitenstaander begrijp ik er gewoon niets van dat dat allemaal zomaar kan. Dat is toch gewoon lachwekkend. Stemmen zou trouwens niet verplicht moeten worden vind ik.

Ideaal blogje op deze dag,

Sandra.

Ella Montella zei

Is de renovatiepremie volledig afgeschaft??
Dan hebben wij wel een probleem... :-(

En inderdaad, zonnepanelen zijn tegenwoordig enorm hip, vooral in de sjiekere buurten met veel nieuwbouwwoningen. Wij willen ooit ook wel panelen plaatsen, maar dat is zoiets voor als we 50 zijn en onze woonlening afbetaald hebben. En op die 25 jaar tijd hebben we ons al blauw betaald aan 'grijze' stroom (of noemen ze 't?), voor we van de voordelen van groene stroom kunnen beginnen genieten... zeer spijtig. Maar blijkbaar steken ze ons belastingsgeld liever in nutteloze discussies over kieskringen dan in initiatieven die de aarde een beetje langer kunnen doen meegaan.

moeke Vera zei

ik was ook heel 'boos' toen ik het hoorde ... wij, als 'gewone' energiegebruiker moeten meebetalen aan de subsidies die diegenen die zonnepanelen KUNNEN plaatsen, krijgen.
Wij KUNNEN geen zonnepanelen plaatsen omdat we de investering niet aankunnen, wij KUNNEN (voorlopig) niet overal dubbel glas steken, omdat we de investering niet aankunnen, onze woning is niet degelijk geisoleerd, omdat we de investering niet aankunnen en nu moeten we meebetalen voor diegenen die in de eerste plaats al genoeg geld hebben voor de aankoop van zonnepanelen ... hier stel ik me toch serieuze vragen bij hoor ...

**Sabine** zei

@elle m: niet panikeren, niet alle premies zijn afgeschaft, maar er is toch flink in gesnoeid...
Dat was ook omdat de premies populairder waren dan verwacht en er niet voldoende geld was om ze te blijven helemaal uitbetalen.
Als men fair is trekt men deze lijn ook door en redeneert men dan nu net hetzelfde: sorry mensen er is geen geld meer voor de GSC, we zullen het bedrag dat je terugtrekt verminderen. Maar dat zegt men voorlopig niet en dat is niet eerlijk.
Maar ik denk dat de groep mensen die niet zo rijk is en een oud huisje kopen om op te knappen en makkelijker te vertrappelen doelgroep is dan de rijkeren die zich wel panelen etc kunnen veroorloven.
Diegenen die het voor het zeggen hebben behoren namelijk zelf ook niet bij die eerste groep, maar bij die tweede.

Misschien is dat een te grote veralgemening, want ik ken politiekers (zij het niet veel) die wel nog heel idealistisch zijn en ik ken ook mensen met zonnepanelen die het niet om de winst, de certificaten of de belanstingsaftrek doen maar oprecht begaan met het milieu. Maar ik weet niet of die in de meerderheid zijn... dat lijkt alleszins niet zo als ik eens rondkijk.

liesje zei

Ik schrok enorm toen ik dit hoorde in het nieuws! Wij hebben wel dubbel glas en hier is alles goed geïsoleerd, 1 van de volgende stappen is dan ook zonnepanelen aanschaffen (naast een nieuwe verwarmingsketel, naast... er zijn nog zoveel dingen die we zouden moeten doen). Maar die zonnenpanelen zijn gewoon ontzettend duur! Dan denk ik vaak: als ze voor ons al veel te duur zijn (en wij zijn 2-verdieners, geen groot-verdieners maar gewone 2-verdieners), dan zijn ze voor zoveel mensen te duur! En nu zouden al die mensen moeten bijbetalen voor al diegene die geld genoeg hebben om ze wel te leggen?! (ik ken zelf geen mensen die ze voor de status laten leggen. Vrienden die ze hebben doen het echt uit milieu-overtuiging, gelukkig maar)