donderdag 20 mei 2010

frutselen met parels en ijzerdraad

Eergisteren had ik 1 paar oorbelletjes (uit de winkel), toen 2 (zie onder) en vandaag 3... Dat gaat hier goed vooruit.


Deze zijn gemaakt uit handgeschilderd porceleinen kraaltjes (uit China) en porceleinen visjes.(Je kan dit ook uit fimo namaken) Veel mensen vroegen me deze week hoe ik het doe, die dingen maken. Wel euh... een paar tangetjes (eentje om te grijpen en te draaien en eentje om ijzer te knippen) wat ijzerdraad in verschillende diktes en een haakje dat is zowat de basis. Enkele techniekjes heb ik 'aangeleerd' op mijn vrijgezellendag, dik 2 jaar geleden, toen mijn vriendinnen zo een workshop hebben georganiseerd.... maar het komt vooral aan op een beetje handig zijn met de tangetjes. Dat heb ik mee van te mogen prusten aan mijn vader zijn werkbank toen ik klein was en dankzij sommige vervelende lessen op school.

En de kraaltjes en pareltjes die ik hier heb, wel dat zijn eigenlijk vondsten... elke keer als ik iets tegenkom dat ik echt mooi vind, neem ik het mee (als het niet te veel kost natuurlijk, maar dat is nog niet het geval geweest) en soms ligt dat hier dan een paar jaar in een doosje tot ik een ingeving krijg wat ik er nu eens mee kan gaan doen. Soms zie ik iets waar ik direct een project inzie, meestal zie ik in het begin alleen 'mooi'... de inspiratie komt als ze komt, ik ga daar niet echt naar op zoek. Gewoon de ogen open houden, de creativiteit toelaten en ... ermee kunnen leven dat sommige periodes gewoon stockage zijn en andere periodes de projecten eruit gulpen.

4 opmerkingen:

Kelly zei

Ik wil ook wel eens zo'n vondsten doen! Ik maak ook oorbellen, maar vooral met pareltjes, want grotere kralen vind ik meestal te duur... Maar misschien moet ik beter zoeken dan :)
En als ik jouw maaksels zie, heb ik weer zin om er wat te maken...

mama'ritha zei

Erg mooi! Is het niet zwaar om te dragen?

**Sabine** zei

dat weegt bijna niks mama'ritha, zeker niet zwaarder dan andere oorbellen...

aukjesatelier zei

Leuk om deze blog te ontdekken!
(en bedankt voor jouw reactie op mijn blog)

Er valt hier veel te ontdekken en te lezen... Met een heel weekend voor de boeg gaat dat heel goed lukken!

Fijn weekend!