dinsdag 11 mei 2010

Ge doet da of ge doet dat niet:

boeken lezen.

Ik wel dus. Zij het in een tempo dat trager is dat ik zou willen, ik lees elke dag. Ik geniet daar echt van en ik slaap niet goed als ik niet eerst even in een fictieve realiteit heb kunnen duiken.

Maar over fictie wil ik het niet direct hebben. Ik heb namelijk iets anders gevonden...
Vorige week donderdag was er in Gent een veggie hap-pening ter ere van de eerste verjaardag van Gent als donderdag veggiedagstad.
Op het nieuws keek ik naar een verslagje daarvan en ik zag daar ene Evy Gruyaert zitten, boeken signerend. Het titel van het boekje is 'start to veggie' naar allegorie met haar eerdere boek 'start to run'. Eerlijk is eerlijk, ik gun elke bv zijn boek, zijn eigen maandblad en zijnof haar column in de krant, maar ik dacht toch efkes 'moet dat nu?' Langs de ene kant is het heel leuk dat dit onderwerp door een hippe lokale bekendheid naar voor wordt geschoven, langs de andere kant bedenk ik me ook dat de mensen die dit soort boeken dan gaan kopen omwille van de bekendheid van de schrijfster (bekendheid die losstaat van noodzakelijk literair talent) ook diegenen zijn die algauw interesse verliezen als een andere BV een boek over weet-ik-veel-wat uitbrengt.
Soit, tot daar.
Zaterdag kreeg ik het bewuste boekje in mijn handen en ondanks mijn vooroordelen doorbladerde ik eens vluchtig de 175 bladzijden en begon hier en daar wat te lezen. En eerlijk is eerlijk: het ligt hier nu naast mij overtuigend te zijn. Blijkbaar hebben Evy G en ik wel meer gemeen dan onze geweldige looks ;-) Ik moet toegeven dat het boekje heel geslaagd is. Er komt niet alleen aan bod waarom, wanneer en hoe de schrijfster de eerste keer een vegetarische maaltijd at, maar ook wat voor veranderingen in haar leven dat heeft teweeg gebracht, hoe dit steeds meer een deel van haarzelf is gaan worden. Het gaat ook over meer dan dat: het gaat over verantwoord koopgedrag, over hippe make-up, kleding, muurverf, huishouden,... en dat alles in een stijl die niet aan een boek doet denken maar aan een losse reeks artikelen, blogstukjes, wistjedatjes, aangevuld met een aantal vele zeer leuke en frisse foto's.
Het is niet helemaal volledig (de adreslijstjes bij de verschillende onderwerpen kan ik uit mijn hoofd aanvullen) en ze is net iets te bang om vergeleken te worden met een geitenwollensok, maar het boek is wel een aanrader. Te koop bij Eva voor 14 eurootjes, of in de boekhandel voor ietsje meer. Uitgeverij Lannoo


Van een totaal andere orde is een boekje dat ik voor de kindjes meebracht uit de bibliotheek.
Het boekje heet 'het kleine museum' en is een kijkboekje voor kinderen. Op elke dubbele pagina staat links een detail uit een schilderij en rechts het woord dat dit detail beschrijft. Het gaat van aardbei tot zebra.
Een leuk alternatief is het voor de getekende 'mijn eerste woordjes' -boeken die soms zelfs bij mij een wenkbrauw doen fronsen (is dit een spons een stuk zeep of kaas?) of de meer realistische fotoprentboekjes.
Dit boek kan gerust daarnaast aangeboden worden en geeft zeker een meerwaarde. Door kinderen heel vroeg verschillende weergaves van de werkelijkheid te tonen gaan ze een ruimer begrip creëren voor de betekenis van een woord. Heel boeiend vind ik dat.
Ik denk bovendien dat dit soort boekjes ook langer genietbaar zullen zijn... een experimentje hier in de opvang toonde in ieder geval aan dat de kleinsten (ongeveer 1 jaar) veel interesse toonden voor de prenten, maar dat ook de oudste (4j) zeer gefascineerd was door de prenten en de begrippen. Dat terwijl Mauro niet eens meer de moeite zou nemen om in zo een typisch babywoordenboekje te zitten kijken, daar vindt hij zich onderhand al wel wat te groot voor. Het leuke is dat er op de schilderijen veel meer te zien is dan alleen het onderwerp, maar dat toch de essentie duidelijk is. Dat maakt -denk ik- dat het zeer boeiend blijft. Elke keer ontdek je iets nieuws.
Het is niet moeilijk, het is anders.
En als je het mij vraagt heel interessant en waardevol.
Uitgeverij Querido.


2 opmerkingen:

Kelly zei

Ik zag die Evy ook eens, toevallig, in een programma, ik herinner me de titel niet meer, en ik was eigenlijk ook aangenaam verrast. Ze was inderdaad wat voorzichtig, maar toch, ze liet haar 'eigenwijze' principes merken, I liked ;) En als zij enkele fans van de voordelen van vegetarisme kan overtuigen, dan kan dat alleen maar toegejuicht worden :)

plukdedagsandra zei

Over de boeken van Evi is flink nagedacht :), maar toch zijn het goede boeken. Doenbaar!
Zo kocht ik de Start to Run en het werkte helemaal...(heb hem ondertussen wel verkocht omdat ik aan lopen niet meer toe kom en ook niet de komende 2 jaren vrees ik).
Ik wist niet dat ze een Veggie boek had. Maar als jij zegt dat het de moeite waard is word ik best nieuwsgierig.