vrijdag 14 mei 2010

Mauro draagt papa's broeken

Proloog:
Mauro had een favoriet kledingsstuk: een salopet in jeans. Hij heeft er heel lang mee rondgelopen, maar nu is hij echt echt echt te klein en heeft broer hem geërfd. Traantjes bij Mauro en mijn hart brak en ik beloofde hem een nieuwe te zullen kopen. Een zoektocht langs alle winkels uit de buurt leverde niets op, dus zei ik hem er zelf een te zullen maken.

En zo geschiedde... facebook bracht inspiratie, namelijk een hint om eens in Ottobre voorjaar 2010 te zien voor een patroon of de recyclageideetjes van Meisjesmama gebruiken.
Het begon te brubbelen en te bruisen in mijn hoofd, en ik was helemaal gewonnen voor het idee van het recycleren van onbruikbare kleding, maar zomaar zonder patroon beginnen knippen en plakken, niet evident als ik ook nog wil dat het 'ergens op trekt'.
Een vriendin voorzag me van het gezochte patroontje uit bovengenoemd naaiblad en ik zocht wat oude broeken van David bijeen....
Ik constateerde dat er iets grondig mis is (plots) met de draadspanning van de bejubelde singer, dus was genoodzaakt mijn mijn toyotake te gebruiken voor dit project. Op hoop van zege...

En uiteindelijk is dit het resultaat.... Ik vind best dat het wel mag gezien worden, rekening houdende met het feit dat het al 5 jaar of meer geleden is dat ik nog een kledingstuk zelf maakte from scratch en ik nog nooit iets van kinderkleding heb gemaakt (enkel voor mijzelf indertijd, toen ik nog veel tijd want nog geen kinderen, had)
Daarbij is het ook niet zo superevidennt om kledij te snijden uit reeds bestaande kledingstukken want bij de karrookesstof moest ik enkele bleekwaterplekken omzeilen. Vandaar dat het niet gelukt is om de karrookes schoon te laten doorlopen in de naad.




Naaitechnisch is er niet te veel over te vertellen... Ik ben vertrokken van het patroontje van de ottobre maar heb het aangepast naar mijn zin en wensen, en vooral die van Mauro. Hij wou geen zakken 'want daar steekt hij toch nooit iets in'. Behalve stenen dan, bedoelt hij zeker want hij is traag maar gestaag gans de grindparking van zijn school naar de binnenkant van mijn wasmachine aan het verhuizen,... Ik vind het dus persoonlijk niet zo erg dat er geen zakken in zijn. Ohja  misschien nog vertellen dat ik van de broek zelf alle naden heb gestikt met een engelse zoom. Ik heb dat geleerd via de kringloopzakken van eloleo en vond dat wel proper zo en niet kietelachtig ( zoals eventueel wat rafels van een zigzag, ik heb geen overlock) als een gewone zoom. Ge moet uw kinders kennen niewaar, en ik wil per se dat dit een lievelingsbroek wordt want ik heb er serieus over moeten nadenken, mijn ontwerpkennis zat diep.
Maar dat is wel wat vloeken af en toe. Want al die blogmadammen hier maken rokken bij de vleet en bij ne rok is dat redelijk simpel, maar ge moet dat echt ne keer proberen met de binnennaden van een kinderbroek. Dat is lachen zenne. Maar allé het is gelukt ;-)

Het valt misschien op dat het nog een klein beetje te groot is en dat is ook wel de bedoeling want ik maakte een 110 en het kind heeft nog maar nen 104. Dit alles in dienst van de verlenging van de levensduur... maar vooral: ik voorzie vanaf morgen shortenweer en ik heb er geen zin in te constateren half december (als het weer iets frisser wordt) dat het hem niet meer past. Dat is dus geen opmeetfout maar een bewuste keuze :-)

Klachten van een esthetisch front of mij wijzen op grondige fouten in dit kledingstuk, dingen waar ik in het vervolg volgens u beter op zou moeten letten of gewoon felecitaties voor de handige en bruikbare kledingstuk kunnen via de reacties ;-)

8 opmerkingen:

Mammalien zei

Briljant vind ik het idee, en de uitvoering ook: ziet er toch geweldig uit?!

Kelly zei

Mijn oprechte felicitaties! Heel schoon resultaat, en gelukkig maar, na al je voorbereidend denk- en opzoekwerk ;)
Ooit he, maak ik voor mezelf een salopet, want ik vind dat ook wel tof :) Maar allez, misschien beter met rokken beginnen... Binnenkort!

Judith zei

leuk hoor! jeetje onze kjell heeft dezelfde maat en hij is van oktober 2007.Hier zijn er ook weinig in de winkel te vinden of van die dure merken waar ik niets om geef. Dus ik bestel ze meestal tweedehands via marktplaats.nl
Daar vind ik steeds leuke voor maximaal 5 euro heb er voor de zomer al een paar korte klaarliggen(2 -3euro voor betaald)
Harttikke leuk staan ze niet waar?

Stien zei

Ziet er prachtig uit! Wordt volgens mij zó het volgende lievelingskledingstuk!

Roelien zei

Ja, hier komen mijn felicitaties!!!

Knap hoor, ik vind hem leuk en stoer!

mama'ritha zei

Ik vind dat je een dik compliment verdient: Bij deze!

Martine...Gentbrugge zei

Proficiat, ik vind het héél geslaagd. Van ver is het precies grijze stof (ik was me zot aan 't zoeken achter carootjes) maar na inzoomen zag ik ze.
Samen met dat jeans platstuk is het heel geslaagd.

Leen zei

eeerst en vooral een pluim voor de lay-out, schooooon. En die broek is sde max tja daar ga ik nog eens naar komen vragen:)