vrijdag 7 mei 2010

Vanaf morgen gaan we ervoor

Morgen, 8 mei, start voor de negende keer de actie 'met belgerinkel naar de winkel'.
Bedoeling is dat je met je fiets je boodschappen gaat doen in deelnemende handelszaken en zo stempels verzamelt op een spaarkaart. Als die vol is kan je voor een kleine prijs een hippe fietstas kopen van Walter Van Beirendonck, en onder de deelnemers wordt per gemeente ook een winnaar geloot van een mooie nieuwe fiets.

Super initiatief vind ik dat want: ik heb een fietstas nodig (als ik zonder de fietskar en met 1 kind in het fietsstoeltje op schok ben kan ik behalve wat aan mijn stuur kan hangen geen boodschappen meedoen) en de mens zou zich in het algemeen eens wat meer met de fiets moeten verplaatsen, want buiten scholieren zie ik echt te weinig fietsende medemensen.

Klein nadeel: de winkels waar ik vaak mijn boodschappen doe, doen niet mee. Hoe dat komt weet ik niet, maar ik vind het wel héél jammer. Juist omdat het zo een positieve leuke actie is, vind ik dat toch tenminste alle winkels die begaan zijn met natuur en milieu op zijn minst daar moeten opstaan, op die lijst. Groot-Dendermonde is met 12 deelnemers, waarvan de meesten nog ketens ook, ondervertegenwoordigd. Lebbeke doet gelukkig iets beter. Dus de komende weken zal het Lebbeke zijn die me mag voorzien van brood, granen en fruit.

Edit: blijkbaar staan de Dendermondse handelaars gewoon nog niet op de site want ik fietste gisteren naar de stad en de meeste winkels doen wel degelijk mee.... mijn kaart is al vol!

Verder nog enkele argumenten voor mensen die om welke redenen dan ook nooit de fiets nemen:

-het is de goedkoopste relatief snelle manier om je van A naar B te verplaatsen
-je staat nooit in de fille
-je bent CO2-neutraal
-je werkt aan je lijn en je conditie
-je krijgt er een stralende teint van en een goede doorbloeding
-je kan perfect met een mooi kostuum op de fiets, als je denkt van niet: klik hier en overtuig uzelf.
-zelfs als je pas naar de kapper bent geweest kan je kreukloos aankomen met een handig accesoire.


Meedoen is dus de boodschap (snapjem?) van 8mei tot 12 juni!

6 opmerkingen:

Ingrid zei

Heb jij al een Nubrella? :)

Nog een reden om de fiets te pakken - gemakkelijk om te parkeren en bovendien ook gratis.

**Sabine** zei

nieje, ik heb dat niet ingrid... ik ga dan ook zelden naar de kapper :-)

Stien zei

Hé da's een leuke site, die cycle chic! Binnenkort ga ik mijn fiets de dringende onderhoudsbeurt geven die al een maand of 2 nodig is, en dan kunnen we weer een tijdje doorbollen! Leve de fiets (en leve uw pro-fiets-blogjes!)!

Tine zei

Ik vrees zelfs dat gent niet meedoet, ik vind het toch niet terug in de lijst met deelnemende gemeenten!

spookjes zei

wel vorig jaar kreeg ik ook mijn kaart niet vol ,
tja dit jaar beter he

Sara zei

Ook ik ga meestal met de fiets. Helaas vergeet ik altijd een spaarkaart te vragen... Toch eens aan denken.