maandag 14 juni 2010

De vier vieren

Vier jaar geleden op dit moment was ik waarschijnlijk de wanhoop nabij, of juister: waarschijnlijk was ik te moe en te uitgeput om hoop noch wanhoop te voelen, na reeds bijna 24u stevig in arbeid te zijn. Ik stond op het punt moeder te worden voor het eerst. De meest ingrijpende verandering in mijn leven. En toch voelde dat allemaal heel normaal, het besef kwam later. De waas der weeën had me volledig in haar bezit.
Het was al na middernacht toen ik hem in mijn armen hield, onze Mauromuis. In een schemerige kamer in ergens in het Gentse ontmoetten we elkaar en vloeiden naast de eerste druppels zoete moedermelk ook de blije tranen. Opgelucht en toch  rustig. Een intens moment.

Ik blijf me verbazen over de evolutie die we samen maken. Hoe we het samen waar maken, dag na dag. En hoe melig schoon en standvastige de verbondenheid is tussen een moeder en haar kinderen.
Maar ook hoe dagelijks aanwezig het cliché van  besef dat het voorbij vliegt, de tijd. Hij beëindigd binnenkort al de eerste kleuterklas. Morgen mag hij cakejes met appel en rozijnen meedoen naar school die we samen hebben gebakken vandaag. De spanning waarmee hij vanavond ging slapen verried een groot verlangen. Fantastisch is het om het door zijn ogen te proberen zien, mee te gaan in zijn feest. En waarschijnlijk is het niet alleen hij die morgen wakker wordt met een speciaal gevoel vanbinnen.

14 opmerkingen:

Susanne zei

Ja het gaat snel he! Gefeliciteerd met de 4e verjaardag!

Kelly zei

Hoe mooi beschreven, alweer. Proficiat allebei :)

Gekakel zei

Gefeliciteerd!

♥Ilse♥ (Rood met witte stipjes) zei

Alvast gefeliciteerd voor de jarige! Geef hem maar vier dikke zoenen!

Huize steen zei

Gefeliciteerd !!

Judith zei

hartelijk gefeliciteerd!

mama'ritha zei

Gefeliciteerd met Mauro. Herinneringen... Je hebt ze intens onder woorden gebracht. Ik ben benieuwd wat de dag van vandaag je brengt.

Pippelotje zei

gefeliciteerd! jarige kindjes zijn zo emotioneel voor de mama's hé.

allemaalsterrekes zei

Ik smelt hier bijna!
Proficiat!!

aukjesatelier zei

Proficiat met je zoon!

Mammalien zei

Gefeliciteerd. Bijzondere leeftijd he, 4 jaar.

spookjes zei

4 jaar net een vinger knip zo voel ik het toch aan !

het is prachtig die kijk op de wereld van een 4 jarige !!

hip hip hoi voor je zoontje en voor het al 4 jaar mama zijn

plukdedagsandra zei

Hip hip hoera. Dat mooie "terugdenken"...het blijft toch een wonderlijk moment: een geboorte.
Maar ook wanneer ze ouder worden blijf je je verbazen over hoe de ene zich zus en de anderen zich zo ontwikkeld. Soms als vanzelf, soms moeizamer...

Ingrid zei

Heel mooi geschreven :) (ik moest een paar traantjes webpikken :)).

Proficiat!