woensdag 16 juni 2010

Motor-olie

Vanmorgen op het nieuws hoorde ik ene president Obama, u allen hopelijk wel bekend, uitspraken doen over de olieramp in de golf van Mexico. Dat ze er alles aan gaan doen om het lek te dichten was geen verrassing. Dat moeten ze wel. Dat ze BP gaan doen betalen voor de kosten is ook niet echt om van achterover te vallen. Wat me wel opviel was dat hij het in deze context had over het feit dat dit een signaal is dat we moeten meer inzetten op duurzame energie. Als hij daar nu nog naar gaat handelen verdient hij mijn respect.

De eerste bedenking die ik mij al de hele tijd maak is... waarom pompen ze op steeds instabielere plaatsen olie op? Waarschijnlijk ken je het antwoord al wel: omdat we die olie nodig hebben voor onze auto's, onze plastic potjes en zakjes en zelfs onze verzorgingsproducten. (en oorlogen om woenstijnolie zijn niet meer populair dezer dagen) Auto's die bij verbranding van die olie de lucht vervuilen, plastic dat niet afgebroken geraakt in de natuur en daardoor voor een plasticsoep zorgt in onze oceanen en smeersels die onze huid vaak meer kwaad dan goed doen.
Het is een bedenking die misschien wat idioot en goedkoop is, maar misschien bewijst de natuur ons wel een dienst door dat olielek. Misschien is deze vervuiling nog doenbaarder om mee om te gaan voor de natuur dan de vervuiling die ontstaat nadat wij gebruik hebben gemaakt van die olie.

Anderzijds heb ik de laatste weken mijn oor en oog regelmatig te lees en te luisteren gelegd bij verschillende bronnen en kom tot de conclusie dat deze ramp van het olielek eigenlijk in verhouding niet eens een ramp is, zelfs niet voor het leven in de oceaan.
Het is een erg visuele ramp dat wel. En het is erg, dat betwist ik niet. Het is de mens zijn fout, dat betwist ik nog minder.
Maar als je eens goed alle documentatie doorneemt die er is, van verschillende fronten heeft dit rampje niets te betekenen. In vergelijking met de gigantische hoeveelheden plastic, zwaar vervuild water, hormonen en pesticiden die we continu in het water lozen, is deze ramp eigenlijk peanuts. Samen met de overbevissing van onze zeeën en oceanen, die werkelijk een ecologische ramp zijn en een bedreiging voor de biodiversiteit, zorgt deze mensenlijke impact voor een nog grotere vlek op ons geweten.

Waarom weten we dat dan niet? Ik denk door het feit dat we het niet willen weten. Schrik van 's nachts niet meer te kunnen slapen. Schrik voor de toekomst. Omdat het niet comfortabel is en niet ontspannend. Niet door het feit dat deze informatie niet beschikbaar is, want dat is ze wel.
Onze Europese regeringen hebben zelfs wetten opgesteld om de vervuiling (van lucht, water en grondstoffen) tegen te gaan. Maar dat heeft alleen maar het probleem verschoven. We kopen nu diezelfde producten aan uit landen waar ze het minder nauw nemen met deze milieuwetten en waar ze (wat een leuke bonus voor ons toch) zelfs met de arbeidsomstandigheden van de zeer goedkope werknemers geen rekening houden om kosten te drukken.

Ik kan je garanderen dat ik wel nog slaap, goed en diep zelfs, en dat ik dans, loop en spring vol van energie, zelfs na het doornemen van al deze informatie. Niet omdat ik mij geen zorgen maak, want dat doe ik wel. Maar omdat ik weet dat er ook alternatieven zijn en dat ik zelf met vallen en opstaan positieve veranderingen kan gaan uitvoeren. En dat zijn dingen die echt haalbaar zijn bij iedereen.
Omdat bijdragen aan verandering een beter gevoel geeft dan bewust negeren.


(oh kijk, de zon schijnt, zou ik niet beter wat buiten gaan genieten in plaats van zware stukken te schrijven waar mensen zich geen raad mee weten hier zwaarmoedig wegzappen?)

6 opmerkingen:

TIO zei

GEWELDIG!!

Roelien zei

Nee, ik zap niet zwaarmoedig weg, ik deel je zorgen. Onze kinderen stellen er ook steeds meer vragen over, het is onbegrijpelijk wat daar gebeurt en hoe lang het al duurt. Een klein beetje bijdragen aan veranderen is echt altijd beter dan negeren. Helemaal eens.

Pippelotje zei

daarom rijd ik binnenkort (als ik mijn rijbewijs heb) op gas.

plukdedagsandra zei

Natuurlijk wil ik dit wéten. Ik lees het alle dagen in mijn krant en ben bezorgd. Ondanks alle leed in de wereld slaap ik ook nog (min of meer) goed. Wat ik een probleem vind is dat ik niet weet wat ik er zelf moet aan doen.

Mammalien zei

Het is niet mooi. Maar wel fijn dat je het even op een rijtje zet zodat iedereen weer weet hoe het zit!

Kelly zei

Helemaal gelijk heb je. Meer heb ik niet toe te voegen :)