zaterdag 31 juli 2010

De kip of het ei

Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik laatst de restanten van een gevleugelde vriend -voor ik het zo zag- opat. Het lijkt al zo lang geleden dat het precies nooit gebeurd is. Onze 'kiekens' verblijven dan ook niet in onze tuin om geslacht te worden maar om ons te helpen etensresten te verwerken.
De eitjes die ze ons in ruil geven eten we wel op. Of moet ik zeggen aten?
Ik heb absoluut niets tegen de eetbare geschenken die de kippen ons geven, maar ik merkte de laatste jaren al dat ik problemen kreeg met het verteren van een eitje. Stillaan werd het zo 'erg' dat ik zelfs de geur van een (rauw of gebakken) ei niet meer kan verdragen. Vooral de dooiers dan. Bizar vind ik dat, want ik heb daar nooit van mijn leven problemen mee gehad.
Ik kom zelfs tot de constatatie dat ik zelfs geen pannekoeken of cake meer echt graag lust, waar het ei toch wel redelijk goed gecamoufleerd zit.

Nu heb ik een aantal recepten gezocht en gevonden om mijn favoriete baksels zonder ei te maken... en dat lukt!
Het is zelfs superlekker. Ik ben zelfs opgelucht dat ik lekkere dingen kan maken die ik zelf kan eten (en niet alleen de kindjes) en waarvan mijn keuken niet nog 3 dagen naar ei ruikt, hoewel enkel ik daar last van blijk te hebben want niemand anders neemt dit waar. Recepten en ideetjes vind je op het veggiesvoorkabouters-blog. En omdat ik nu even wat meer daar aan bezig heb ik weer wat minder inspiratie om hier te schrijven. Zo gaat dat dan.
Maar laat mij u toch al een klein beetje verlekkeren... :-)

En wat ik nu met de verse bioscharreleitjes ga doen? Geen idee.... de kippen blijven sowieso, dat lijdt geen twijfel. De eitjes zal ik weggeven denk ik, of verletsen. Gegadigden mogen zich melden.

7 opmerkingen:

Sabine zei

jammer dat we geen buren zijn, Sterre kan elke dag een eitje eten, ze is er gek op.

Ingrid zei

Ik geef mij wel op voor bioeitjes :) Als ik eitjes koop koop ik sowieso bioeitjes, maar liever nog eitjes kopen die van gelukkige kippen zijn, niet van een "fabrike" :)

PS - vind jij wel ok als Mauro buitenshuis eitjes eet? Anders zal ik vegan pannenkoeken maken ;)

sillie zei

kom je dan geen ehm voedingsstoffen te kort?? mijn vega dochter neem regelmatig een eitje ipv vlees....

**Sabine** zei

hej sillie, inderdaad, ik moet nu wat extra opletten voor B12. Voor de rest eet ik evenwichtig genoeg om dit geen probleem te laten zijn.
Dus ik zal ofwel een pilletje moeten nemen met vitamine B12 of heel veel zuivel eten of heel veel zeewier dagelijks. (af en toe zeewier is geen probleem, maar dagelijks zie ik dat niet zitten. Het wordt dus waarschijnlijk een pilletje, want heel veel zuivel gebruik ik ook niet dagelijks)

Maman Verte zei

heb je al een B12 tekort Sabine? Want je lichaam kan zeer efficiënt B12 uit voedsel halen ( ooit eens iets over gelezen in EVA magazine.)

Nicole zei

Wat ziet dat er heerlijk uit! Is dat een pannenkoek zonder eit?

Roelien zei

Ja, hier ook pilletjes om de eiwitten aan te vullen. Het is herkenbaar wat je schrijft, het wordt erger. De geur van vlees, de geur van eieren, melk.
Laatst las ik een betoog van iemand om geen melk meer te drinken, koemelk wordt niet voor mensen gemaakt, maar is eigenlijk voor het kalfje. Maar het kalfje wordt heel snel weggehaald zodat wij de melk kunnen drinken. In werkelijkheid hebben we geen melk nodig. Onze darmen zijn beter af zonder melk, onze longen ook. Wel een voedingssupplement voor calcium.

Wat je schrijft zet me aan het denken. Het wordt erger de afkeer van bepaalde voedingswaren, terwijl een ander niks ruikt in huis. Hoe kan dat?