vrijdag 2 juli 2010

Dubbel

Ik hoef niet meer te vertellen dat het vandaag warm was, want dat heeft u zelf ondervonden.
Meer zelfs: ik mijzelve woon waarschijnlijk niet dicht genoeg bij de westvlaanders om een zuchtje onweer mee te pikken, met bijhorende regen, want het is hier nog steeds droog (het weer dan, niet mijn vel) en warm.

Mij hoor je daarover niet klagen, tis mijnen hof die dorst heeft. Ik doe niet mee aan weergeklaag, want dat helpt toch geen scheet en het weer is het weer is het weer is het weer... ge past u daar gewoon beter aan aan zonder veel te morren.

Maar dan. De kinders bezighouden, want het is dus ook vakantie voor Mauro en er lopen/kruipen/hangen hier overdag ook nog wat onthaalkindjes rond. Die snakten ook naar wat afkoeling en al van 8u 's morgens werd er gebedeld over een zwembadje.
Nu heb ik daarbij een dubbel gevoel. Wij doen hier dagdagelijks aan waterbesparingen, je weet wel niet brossellen met drinkbaar water enzo, en het is dan ook een beetje absurd om een gans zwembad te vullen met water voor een klein beetje tijdelijk vertier. Bovendien woon ik in een buurt waar heel veel mensen (het zal bij u wel niet anders zijn, of toch?) een eigen zwembad hebben en schaamteloos vullen met wat voor ons een heel jaarverbruik is voor het hele gezin (naast de obligate schommel en trampoline met netten rond - ieder het zijne en die trampolines dienen misschien om over de haag te piepen om te spieken wat de Joneses zich laatst hebben aangeschaft, maar soit, daar gaat het niet over)
Ik bedoel dan van die blauwe zwembaden, die bovenop de grond staan, niet er in, maar waar wel steunpilaren en een trapje bij komen kijken.

Enfin, het enige wat ik heb en daar niet eens bij in de buurt komt, is zo een plastic badje met 2 opblaasbare ringen als randen, iets van een 30 cm hoog én de befaamde schelp. Beiden gekregen van sympathisanten.
En wat doe je dan... wij hebben geen grondwater en natuurlijk was er ook geen regenwater meer.
Kap ik enkele tientallen liters drinkwater in die badjes?

Uiteindelijk ben ik bezweken aan de lokroep van het waterspel. De kinderen mogen ook wat. En leuk dat dat was.
Het betreft hier wel werken met peuters en kleuters, dus het water was niet van de aard dat het bij kan worden gehouden voor een volgende gelegenheid. Sommige mensen doen dat wel, maar ik heb er geen idee van hoe milieuschadelijk de chemische producten zijn die je dan in het water moet doen om de boel wat hygiënisch te houden....
Ik zou er alleszins zelf mijn tomaten niet meer mee begieten, wat ik uiteraard wel deed met het speelwater van de kinderen van vanmiddag. Van de serre heb ik de dorst gelaafd. De rest van de tuin moest nog even wachten van mij op het onweer van vanavond... maar ik vrees dat het er niet meer van gaat komen... het is hier nog steeds opvallend rustig.

En Ubi... die zijn kin mocht eigenlijk niet in het nat én niet in de zon. Dat is vandaag niet echt goed gelukt moet ik zeggen.

5 opmerkingen:

allemaalsterrekes zei

Haja, hier heeft het eens goed geonweerd en gepletst, zo rond 6 - 7 uur! En het is een héél stuk frisser geworden! Je ging wel een paar zwembadjes kunnen vullen met dat regenwater :) Mooie foto's ook!

Kelly zei

Die laatste foto is prachtig!

En ja, ik vind dat ook een moeilijke beslissing. Ik ga dan ook altijd bij mijn papa zwemmen, omdat zijn zwembad met grondwater gevuld wordt. Bij mama bleef ik binnen, ook al zei ze dat ik het zwembad mocht vullen, met kraantjeswater... Ik klaag ook niet over het weer, doet inderdaad niets uit, en we wilden toch dat het warm werd?, maar met deze warmte kan ik niet buiten zitten zonder dat er water in de buurt is..

Judith zei

wow alweer mooie foto's en wat een feest he die waterpret!

spookjes zei

wij hebben ook zo een klein badje en er komt enkel regenwater in ,en de volgende ochtend krijgen de plantjes daar van te drinken ... maar regen water op is het spelen in het bad ook gedaan .
ze krijgen dan wel een teiltje met wat drinkwater in .

we dromen nog van een zwemvijver maar weet niet hoe lief dat dat is voor moeder natuur

Nicole zei

Wij hebben een klein plastic badje voor 7 euro aangeschaft, waar ook niet zo ontzettend veel water in hoeft. Dat speelt ook al heerlijk.