donderdag 22 juli 2010

Front anti Fruitvliegen

Welwel....
Ik ben op zich wel een grote dierenvriend, maar fruitvliegen kunnen wel danig op mijn zenuwen werken. 't Is ook niet dat ge iets terugkrijgt in ruil voor al dat lekkers dat ze bezoedelen.
Tot hier toe vond ik dan ook nog geen sluitende remedie tegen hun aanwezigheid. Want hoe doen die beesten dat toch? Het ene moment ziet ge der geen één, maar durf eens een appelschil 2 minuten laten liggen, of beter nog: een banaan wat te rijp laten worden en ze komen tevoorschijn vanuit het niets.

Maar kijk... Ik zoek altijd oplossingen voor banale (en meer ernstige) problemen zonder geweld te gebruiken, zonder iemand te vergiftigen (in het geval van vliegen niet in het minst mijn eigen kinderen: geen zonnebloemen, lieveheersbeestjes of vlinders van vapona in mijn zonder-is-gezonder huis) maar als iets per sé een beetje dom wil zijn, vind ik meestal wel een manier om een val op te zetten.

In het geval van fruitvliegen is dat zelfs vrij simpel: men neme een glazen potje, bv van confituur of iets dergelijks, men doet daar wat azijn in en doet de pot toe nadat je enkele kleine gaatjes in het deksel hebt gemaakt. Zet dit op je aanrecht of naast je fruitschaal en de fruitvliegen doen de rest. (verdrinken om precies te zijn)

Stel nu dat je echt zelfs geen fruitvlieg (die het, geef toe, zelf gezocht heeft) kwaad wil doen, dan kan je een stuk keukenrol in azijn drenken en af en toe de aangetrokken fruitvliegjes buiten gaan loslaten.

Ik had nog een foto willen nemen van zo een potje, maar ik ben een klein beetje lui vanavond, en... ik denk dat je je er wel iets bij kan voorstellen.

Deze tip heb ik gevonden op het EVA-forum en is voor u uitgetest en goedgekeurd.

13 opmerkingen:

Ingrid zei

Dat van azijn wist ik nog niet. Ik had ergens gelezen dat als men kruidnagel (niet een, maar veel) in een halve sinaasappel steekt dat de fruitvliegen weg zou moeten schrikken, maar werkte niet :(
Ik zal met de azijn proberen, majaa, moet opletten dat de kindjes daar niet aan kunnen.

Mammalien zei

Goed plan! Wel grappig inderdaad, die vliegjes komen helemaal uit het niets lijkt het wel!

Heb je ook nog tips tegen vliegen?

Kelly zei

Merci voor de tip! Ik vind dat ook zo lastige (en mysterieuze ;) ) vliegjes..

kamielandodille@hotmail.com zei

Morgen meteen uittesten. Bedankt voor de tip.

mama'ritha zei

Nou weet ik het niet meer zeker. Er is een keukenkruid dat helpt tegen fruitvliegjes. Het stond in het laatste krantje van de Hoogvliet. Maar die heb jij natuurlijk niet. Basilicum! Dat was het. Zet maar een paar potten op je aanrecht of waar dan ook. Ergens waar die vliegjes zijn. Ze hebben ook een hekel aan de geur van rozemarijn.In plaats van een sinaasappel met kruidnagel, kun je beter een citroen nemen. Vliegen hebben daar een hekel aan. Wel telkens een nieuwe, want hij droogt uit. Veel succes!

sillie zei

hmm bascilicum is ook erg anti fruitvlieg :-) en reuze lekker t werkt cht en t lijkt me ook nog erg eco vernatwoord ;-)aaaa nu lees ik pas dat mamaritha t ook al gezegd heeft...

moeke Vera zei

kijk, alweer wat 'kennis' rijker ...
ga beide tips alvast testen ... het 'potteke' met azijn en de basillicum (maar die is nog maar net gezaaid :-))

Sabine zei

merci ook voor de basilicumstips.... dat verklaart dan weer waarom er geen fruitvliegen in mijnen tuin zitten.... (mijn basilicum staat ongeveer 70 cm hoog nu)

zo leren we toch steeds ook wat bij, nieuwaar

ChoCho zei

Merci voor de tip van de azijn (en hier bij de commentaren van de citroen) - ik was ten einde raad, maar nu heb ik weer hoop ;-)

Katrien zei

Leuke tip! Dat zijn zo van die huishoudweetjes die je veel miserie kunnen besparen, hé. Altijd leuk om te horen! En nu kan ik mijn blog-verslaving verantwoorden: ah ja, anders hadden we nu nog steeds last van die vliegjes ;-)

Maman Verte zei

zeer herkenbaar!! Dat van die bokaal kende ik al, ik vul die met rode wijn en een stukje banaan...
En die keukenrol : dat is een prima tip voor mijn weekhartigere dagen..

Maman Verte zei

trouwens : hoe waren de Gentse Feesten????

Vlokkenman zei

Geen idee of het werkt, maar ik heb ooit eens gelezen dat je gewoon een paar kurken-stoppen bvb. in je fruitmand moet leggen ... fruitvliegjes hebben dat kennelijk niet zo graag.
(is een experiment wat ik ook nog moet uittesten).

Groeten,