woensdag 14 juli 2010

Obscene borsten...

Je zou deze titel een truukje kunnen noemen om zelfs in vakantietijd wat volk naar mijn blog te lokken, maar uiteindelijk ben ik zo wanhopig nog niet en het verhaal dat ik net hoorde/las is minder grappig.

Deze middag werd een vrouw, eentje die ik persoonlijk een beetje ken, waardoor ik toch wel vrij zeker ben dat de waarheid geen geweld wordt aangedaan, ruw behandeld door 2 verplegers en 4 agenten op de spoeddienst in een Aalsters ziekenhuis.
Wat had die vrouw dan wel mispeuterd?
Wel.... ze had haar baby de borst willen geven in de rolstoel waarmee zij werd overgebracht van spoeddienst naar radiografie. Dit werd haar verboden door de verpleging en omdat zij daartegen protesteerde werd de politie gebeld, die de vrouw ervan op de hoogte bracht dat voeden in het openbaar 'zendenschennis' is.
(lees hier het verhaal en voel je vrij te reageren!)

Ik viel bijna achterover toen ik het hoorde! Begot!
In een land en in een tijd waarin schaars gekleden dames op bushaltes en op gevels auto's en frisdranken aanprijzen als normaal en niet aanstootgevend worden beschouwd, wordt het deze vrouw middels reglementen verboden om haar kindje van enkele maanden oud te voeden met de meest natuurlijke melk die er is. Een flesje had wel gekund. Ik maak me zorgen over de geestelijke gezondheid van wie zo een reglement verzint.

Vrouwen (en mannen, vaders van de borstgevoede kinderen!) verenigt u! Borstvoeden is niet obsceen en moet overal kunnen. In het park, op de trein, en al zeker in een noodsituatie in een ziekenhuis!

Een beetje frustratie en plaatsvervangende schaamte van mijnentwege worden me wel vergeven, hoop ik.
En onderstaande foto... dit is een openbaar blog... iedereen mag meelezen.
Dit is dus ook een vorm van 'openbare zedenschennis'... klaag me maar aan! (*wink*)



30 opmerkingen:

kurt de muynck zei

t is nen schone foto !hang hem op in t ziekenhuis van Aalst!die zullen zeker het borstvoedingslabel nie halen!k wist nie wat ik las!grtjs isabella

midweek-ardennen zei

Goed gezegd hoor Sabine! En wat een prachtige foto zeg!
Wordt vervolgd morgen in de kranten trouwens ;)

vrouwtje gekruid zei

Dit is toch gewoon te gek voor woorden!!! schandalig! 'k weet zelfs niet wat ik hier op moet zeggen!!!

Lotsie zei

schandalig eigenlijk! Ik ga als aanstaande moeder volledig voor borstvoeding, maar ben niet van plan om me al die maanden binnen in mijn huis te gaan verstoppen!

Pippelotje zei

ja amai ik heb ook al zitten briesen op mijn stoel vanavond. verdorie zeg, waar gaat dat naartoe. ik zou al spontaan naar daar trekken met een bende medevoedsters om eens goed de borst bloot te leggen, kind eraan en hoppa. grmbl.

Celestine zei

Ik ga heel eerlijk zijn: als studente verpleegkunde weet ik niet of ik in de toekomst (maar ik kies voor geriatrie, dus ik denk niet dat ik gemakkelijk daarmee te maken zal krijgen... ;-p) haar ook zou toestaan borstvoeding te geven op de gang. Mààr dat komt ook omdat ik gewoon niet assertief ben (ik ben ook nog maar student en dat is een werkpunt van mij). Daarbij ben ik volledig pro borstvoeding en het doorbreken van het taboe rond voeden in het openbaar. Dat ik niet zeker ben of ik haar in de gang zou laten voeden, illustreert dat er nog een (te) groot taboe is.
Dus om samen te vatten:
Ik vind borstvoeding niet obsceen en ben pro, maar ben waarschijnlijk niet assertief genoeg om taboes te doorbreken.

Ik weet het niet, ik ga er nog eens over nadenken.

Maar van die politie en dergelijke... dat is toch maar verregaand overdreven! Zoals ze omschrijft: te absurd!

Dutch Apple zei

Zedenschennis is pas strafbaar als omstanders last ervan hebben! Als zij dit als aanstootgevend ervaren! Als artsen en verpleegkundigen een blote borst niet kunnen verdragen zouden ze eens serieus na moeten denken of ze wel in het goede beroep zijn gestapt.

Neej mevrouw, ik geef u geen hartmassage want ik vind het aanstootgevend dat ik daarvoor uw boezem moet ontbloten?
Mensen waar gaat het naartoe?
Schandalig, 4 agenten erbij halen zeg! Goed dat je hier aandacht aan besteed!

Groetjes!

♥Ilse♥ (Rood met witte stipjes) zei

maar allez dat meen je niet! Wat erg!! Ik zou klacht indien ze amai!

sillie zei

nouja zeg t is gewoon ronduit BELACHELIJK....dat ziekenhuis dna he?? ik denk dat ze bij een officiele klacht zeker ook veel voor elkaar gaat krijgen!!Het ziekenhuis-lees de proffesionels- zouden juist ene voortrekkersrol moeten hebben en haar een kamertje moeten anabieden om dan privee en in alle rust te kunnen voeden ( wnat zij zouden als geen ander moeten weten hoe belangrijk en goed etc de borstvoeding is!!!)
Grommmmm wat word je hier boos van ...en ook een beetje verdrietig 4 agenten tssss

**Sabine** zei

@ sillie: ze kreeg wel degelijk de kans om in een kamertje apart te voeden. Haar intentie was gewoon om tijdens de verplaatsing van spoedafdeling naar radiografie haar kind te voeden. Ze had veel pijn en wou zo snel mogelijk geholpen worden, en het is dan ook erg moeilijk om rustig even de borst te geven in een kamertje apart om toch niemand voor de borst te storen (pun intended)
Dat daar nu zo een drama van gemaakt moet worden en dat een vrouw niet discreet in een rolstoel de borst mag geven vind ik er zelf over.
We moeten ons echt verstoppen om een baby te voeden.... en dit kan voor mij niet.
Niet dat je met alles open en bloot moet lopen, maar dat doen de borstvoedende mama's toch ook niet? Je ziet er niets van! (en anders kijk je maar de andere kant op)

Ik denk dat deze redenering komt vanuit de visie dat een borst gelinkt is aan seksualiteit en het zuigen eraan in het openbaar wordt gezien als aanstootgevend en obsceen. Wat het dus niet is! (in het geval van een baby uiteraard)

Even voor de volledigheid voor wie het artikel niet zelf las: op de andere afdeling was men wel begripvol en ondersteunend. Dit voorval ging enkel over de spoeddienst.

Pam zei

Sinds waneer is het strafbaar om je baby te voeden!!
Echt te belachelijk voor woorden.

Ook ik gaf mijn 3 kids overal te eten met de nodige commentaren in mijn omgeving. Maar ik zie een moederborst niet als borst maar als fles!! Je kijkt een moeder die haar kindje een flesje geeft toch ook niet vreemd aan. Nee hoor in de borstvoedingsperiode is een borst geen intieme plaats meer voor de (een) man.

Goed dat je dit onder de aandacht brengt!!

vrouwenhand zei

Wat een bizar verhaal!
Gek toch dat mensen dit als iets obsceens zien en een fles geven maar wel normaal vinden.
Dit taboe moet snel doorbroken worden!

Ik geef mijn dochter nu ruim 15 maanden bv en zie het als de normaalste zaak van de wereld.
Ik hoop dat dit voorval voor een goed doel is en het beleid hierdoor wordt aangepast want het is echt te gek voor woorden.

Hou je ons op de hoogte over het vervolg.

Mamasha zei

Ik las het op facebook nog een keer door en 't is gewoon schandalig. Dit zou bij Peeters en Pichal of zo moeten komen!

Mie zei

Ik zag in de krant ("de morgen" pagina 5) een foto+ artikel van de vrouw, ze had zelfs een borstvoedingskleedje aan.
Bij de gemiddelde decolleté is er meer te zien.... ik vind het werkelijk niet te geloven..... dat ze het aanstootgevend noemen....

ChoCho zei

er zijn geen woorden voor ...

Celestine zei

Ik hoor net op de radio dat de politie door een arts werd gebeld en dat hij niet akkoord ging met het voeden in de gang.
Dat maakt mijn mening wel anders: een arts staat niet meer boven de verpleegkundige!
Dus ik wijs nu naar de arts en ben blij dat hij voor de medische raad moet verschijnen!

In dit geval (enkel de arts die de beslissing nam) zou ik toch wel wat assertiever zijn, hoor! ;-)

liesje zei

Ik hoorde het deze middag in het 1-uur journaal. Ik ben gewoon geschokt! Ik ga mijn tweeling zeker proberen borstvoeding geven en ga dat gewoon overal doen! Als die 2 pagadders honger hebben, hebben ze honger. Wat is er nu natuurlijker dan borstvoeding geven?!

Hiskia zei

nouja zeg...

Maman Verte zei

Hey! De facebookpagina telt intussentijd al meer dan 1100 leden....we zijn niet de enigen die verontwaardigd zijn!
Ik ben , sinds ik bv geef, ook heel anders beginnen aankijken tegen "borsten in onze maatschappij". Bijvoorbeeld : de handeling van "de melk naar voor masseren " voor een voeding, dat zie je ook door die "page3 girls" doen om mannen te lokken...heimelijk verlangen al die mannen die daarop vallen terug naar de moederborst, en zijn ze jaloers op baby's die "hun" plaats innemen ;-) alé, dat denk ik soms als ik me weer eens kwaad maak omdat men bv geven als "obsceen" beschouwd....Freud zou er een hele kluif aan hebben hoor!

Ingrid zei

Ik heb allebei mijn kindjes eerste 4 maanden uitsluitend borstvoeding gegeven. En dat wil niet zeggen dat ik 4 maanden thuis zat. Als het mogelijk was, heb ik een aparte kamer gezocht - maar niet omdat ik dacht dat mensen rond mij borstvoeding geven vies zouden vinden of zo, daar trok ik me niets aan. Als een kind moet eten, moet het kind eten. Thuis, op straat, in de winkel, in het restaurant, wat maakt het uit voor het kindje?

Precies als die spoedarts dacht - als zij per se moet haar kind borstvoeden, mag zij ook wat pijn lijden.

Ingrid zei

Ik heb eigenlijk nog een vraag... hadden de agenten in Aalst niets beters te doen dan naar het ziekenhuis te komen omdat er een vrouw wou borstvoeden? Waarom moesten er 4 agenten komen? Is da nu niet belachelijk?
Ik snap wel dat zij moeten reageren als er een oproep is, maar met 4?

Emma en Mona zei

Als dit nu eens een 1 aprilgrap was, maar dat zal niet zijn op 15 juli.
Sukkels zijn het. Goed gesproken, Sabine!

Anoniem zei

NIet te geloven, ik las het ook
en zag er een filmpje over!!
ik heb mijn drie kids borstvoeding
gegeven en dit op vraag, als ze
honger kregen mochten ze drinken
eender waar!
bij de laatste is het al vijftien
jaar geleden..
Wij hebben wel bij de eerste problemen gehad op pediatrie. Het ventje was te klein en moest in de
couveuse, de verpleging kapte gewoon de borstvoeding (die ik afkolfde) in de gootsteen! echt waar!
Mijn man ging het flesje geven aan ons zoontje en zei: 'hela, dit is geen borstvoeding!'
ze waren er daar toen echt tegen, en goten de melk gewoon weg
Ik had toen een keizersnede en lag
vier verdiepingen lager en dan nog
een heel eind stappen van pediatrie.
Kon dus zelf niet gaan voeden.
Sindsdien is mijn man alle flesjes
borstvoeding zelf gaan geven tot ik
er zelf kon raken.
Maar dat was 20 jaar geleden, dat
er nu nog zo een toestand van gemaakt wordt kan ik echt niet begrijpen! Schande....
Gelukkig komt er veel reactie op.
Groetjes Greet

Kelly zei

Schandalig is het! Ik snap het echt nog altijd niet, waarom zoiets natuurlijks als zedenschennis beschouwd wordt... Vanwaar komt zo'n regel/aanname nu toch? Hoe is het zo ver gekomen dat borstvoeding geven, in het ziekenhuis dan nog, afgekeurd wordt?? Pfff, vreemd..

mama'ritha zei

het is een prachtige foto!

kamielandodille@hotmail.com zei

Wat een heerlijke (!) foto.
BV blijft moeilijk verteerbaar voor degenen die het niet geven of gegeven hebben. Ik vond het ook prachtig maar heb ook zoveel negatieve blikken en reacties gekregen maar dat was dan vooral van zij die het nooit gedaan (gedurfd?) hebben. 'Verzuring' is hier misschien ook een toepasselijk woordje …?

het lieveheersbeestje zei

Wat een lieve foto...echt schattig! Wat is het toch een idiote maatschappij waar wij in leven. Het lijkt wel of de borsten van een moeder enkel voor de lol van de heren bedoelt is. Ik snap daar dus niets van (voed al 16 jaar kinderen)! Je gaat als borstvoedende moeder niet voor de lol zitten voeden en dan doe je dat discreet natuurlijk. Gewoon te raar voor woorden, de verpleegkundige had even een doek, kleedje of zo aan kunnen bieden om de baby en borst te bedekken. Geen goede zaak!

isla08112006 zei

inderdaad! superfoto! en alles mooi gezegd zoals het gezegd moet worden ;-)

Sara zei

Ik begrijp dit ook niet... Ik geef ondertussen 11 maand borstvoeding en heb helaas ook vaak het gevoel dat ik me moet verantwoorden waarom ik 'nog altijd' borstvoeding geef. Zo spijtig, he!

Jan Molendijk zei

GA politic`s say thanks
for the nice Picture

Your Sincerely, The President

Jan Molendijk

Wijngaard 58 3206 pr
Spijkenisse (Holland)

Phone: (+31) 06-19216788
Birthdate: 06-10-1974

http://good-all.nl/GA-politics.php