dinsdag 6 juli 2010

tuinbezoek....

In onze haag, zingen op dit moment bijen en andere insecten omdat ze in bloei staat en wij dat schandaleus toelaten zonder de snoeischaar er op los te laten. Dat hoort niet echt, zo'n verwilderde haag... hagen horen net en recht en hoekig te zijn. Mijn je m'en fou-tisme rijkt uiteraard zover dat me dat niet kan schelen, maar er is nog een meer filosofische en basis-existentiële reden dat ik dat niet doe die minder met luiheid te maken heeft: ik hou enorm veel van insecten in alle soorten en maten en vooral dan van vlinders. Die bloemen van onze haag trekken ze en masse aan en ik wordt er dolletjes van. Na de verbouwing wil ik nog vééééél meer vlinderlokkende planten in de tuin, naast de enkelingen die er al staan, maar voorlopig is de ongeschoren haag an sich ook al een genot om mee te maken op zonnige julidagen. Ik tel de soorten dan ook en probeer ze met de camera een plaats te geven in de blog hall of fame...
Vandaag kwamen op bezoek (let goed op, er komt een test over de juiste vlindernamen op het einde van de zomer):


De Gehakkelde Orelia                                                                                                                                                                            Groot koolwitje








Atalanta                                                                                                                                                                                                                                                                      Dagpauwoog

4 opmerkingen:

Mira zei

Heel leuk, al die vlinders in je tuin! En het lukt je ook nog om ze op foto vast te leggen.

Ella Montella zei

Amai, zoveel verschillende!
Bij ons beginnen de vlinders stillekesaan weer terug te komen, maar het blijft voorlopig enkel bij koolwitjes en citroentjes :-) Ook wel een leuk zicht natuurlijk!

**Sabine** zei

Vorig jaar had ik op een hele zomer slechts 7 soorten, dat is niet zo heeeel veel.
Al had ik toen wel de kolibrivlinder die eigenlijk een dagactieve nachtvlinder is en héél moeilijk vast te leggen op foto wegens supersnel.
Ik hoop er dit jaar meer te zien dan
7... en citroentje bijvoorbeeld heb ik hier nog niet gespot

vrouwtje gekruid zei

Hier komen ze ook elk jaar met een beetje meer, vooral dankzij onze budlejia. Maar 'k moet zeggen dat 'k er wel nog maar drie soorten in gezien heb, maar dat ligt dan misschien aan't feit dat 'k er niet goed op gelet heb.