zondag 29 augustus 2010

Er is vanalles...

te doen, te organiseren, te beleven...

Dat is een beetje de reden waarom ik de laatste weken niet erg vaak aan bloggen toekwam....
Ik was bezig met een ouderwerking in mijn regio (Dendermonde- Aalst) op te zetten. Die ouderwerking brengt ouders samen rond ecologische thema's en maakt kennismaking en uitwisseling tussen veggie ouders mogelijk... Op 19 september komen we voor het eerst samen in Aalst... spannend. Ben benieuwd of het hier ook zo een succes zal hebben als in Gent.

En ik heb ook al redelijk wat LETS-uitwisselingen gedaan de laatste weken. En ook LETS krijgt hier in Dendermonde-Lebbeke een eigen afdeling, als er genoeg interesse is.  En ook zijn er mensen bezig met het opzetten van een transitie werkgroep, waarvan ik op de hoogte wil blijven en aan meewerken. Boeiend! Echt wel..

Ik heb door deze initiatieven al zoveel leuke en inspirerende mensen leren kennen. Echt de moeite.

Dat lijkt misschien een beetje druk allemaal naast mijn werk als onthaalmoeder en mama van 2 jonge kindjes, maar aangezien ik bv geen TV kijk, valt dat best nog mee. (Alleen moet ik na dit bericht dringend eens afstoffen ;-) maar een mens moet zijn prioriteiten kennen) En ik heb het om heel eerlijk te zijn ook echt wel nodig, al die positieve inspiratie,  om een beetje een tegengewicht te bieden aan de minder leuke berichten die ons soms bereiken. Bijvoorbeeld over de Bel Monte dam die men gaat bouwen en grote menselijke schade zal teweeg brengen, om nog maar van de ecologische kant ervan te zwijgen. Een kaakslag in het gezicht van een planeet die het zo al moeilijk heeft, maar die het zonder onze soort ook wel redt, al lijken sommigen dat wel te vergeten.
Of over al die plannen om steeds maar meer wegen te gaan bouwen en zo van heel ons land een betonweg te maken... en zo weinig protest dat daar tegen komt. Grote stukken natuur, van de weinige open ruimte die we hier nog hebben worden ook in Vlaanderen opgeofferd. Deels voor particuliere verplaatsingen, deels voor toenemend transport omdat we een logistieke draaischijf zouden zijn. Over alternatieven wordt door beide sectoren weinig nagedacht.


Daarom ook dat we binnenkort naar een infoavond gaan rond autodelen in onze regio. Misschien is het iets voor ons. Om zo toch de kosten van ons autobezit te drukken, en bovendien minder plaats in te nemen in de open ruimte. Al is afstand doen van persoonlijk bezit, ook voor mij, toch soms wel een beetje een moeilijke stap. 


En ik zet ook nog letterlijke stappen..... meestal in onze tuin of elders in de natuur, met mijn fototoestel bij mij. Om kleine dieren te fotograferen. Beetje gek misschien, maar ik wordt daar echt rustig van en mijn respect voor de natuur neemt er alleen maar mee toe. Als je eens ziet hoeveel verschillende dieren er wonen in onze tuin... en binnen de soorten zijn er nog zoveel variaties. Het is ongelooflijk.
In dit jaar van de biodiversiteit gaan ook mijn ogen open. 

(moest je over een van bovenstaande initatieven meer informatie wensen, aarzel niet om me een mailtje te sturen!..... sabinedewaele at gmail punt com)



6 opmerkingen:

Leen zei

Man man ik bewonder uw gedrevenheid om de wereld mooier te maken...je zet aan tot nadenken, goed! Die lets-groep daar wil ik graag van op de hoogte blijven, want ik las het in editie en dacht meteen, dit is mss iets voor ons, laat maar weten.

plukdedagsandra zei

Jouw hoofd stroomt ook vaak over van ideëen denk ik. Je bent met zoveel dingen bezig.
Die ouderwerking in de buurt hier is misschien wel iets voor mij om eens naartoe te gaan.
Ook autodelen lijkt me al jaren interessant. Ik zou onze auto's wel willen delen...

Kelly zei

Wauw, super, waarmee je allemaal bezig bent geweest weer!

En heel mooie foto's ook!

Maman Verte zei

hey Sabine!
Dat drukdruk klinkt bekend in de oren...ik weet vaak niet meer wat eerst te doen, en maar multi-tasken jong, hou je niet voor mogelijk.
En nog zoveel ideetjes voor receptjes...ik kom er gewoon even niet toe. Jammer.
Jij houdt je wel bezig met allemaal bewonderenswaardige dingen hoor! De wereld wordt (is) een betere plek omdat jij er bent!
Veel groetjes en bewondering
Maman Verte

tijdtussendoor zei

Zoveel energie... inspirerend om te lezen!

Kim zei

Thanks ;o)
en ja, ik sluit me aan, de wereld is leuker zo ;o)
tot binnenkort!