woensdag 15 september 2010

Autoloze zondag?

Wij hebben een auto maar gebruiken die niet vaak. Voorlopig werk ik nog thuis en David gaat elke dag met zijn fiets naar zijn werk. Hier en daar komt hij wel van pas als we ergens op bezoek gaan of om boodschappen te doen.
Tegenwoordig letten we er mee en meer op wanneer en waarom we de auto nemen, vooral om impulsritjes wat tegen te gaan. We hebben allebei een goede fiets met een fietsstoeltje en een fietskar, dus waarom zouden we de auto nog nemen voor korte afstanden?
Er ligt sinds kort een boekje in de auto waarin we telkens onze kilometers noteren en daarbij schrijven waar we naartoe rijden en met hoeveel we in de auto zitten. Dat houdt ons alert en biedt een goed overzicht van ons autogebruik. Het verplicht ons sowieso al een beetje om na te denken over ons autogebruik, wat goed is.

Maar hoe meer de auto stilstaat, hoe hoger de prijs per kilometer natuurlijk. Want taxen en verzekeringen blijven hetzelfde, ongeacht hoeveel kilometer we rijden op een jaar.
Daar hebben we ook iets op gevonden. Aangezien een auto voor ons geen statussymbool is, maar een gebruiksvoorwerp dat handig is voor sommige verplaatsingen, zien we het zitten om hem te delen met andere mensen. Mensen die geen auto hebben, of mensen die al een auto hebben maar voor wie een tweede auto heel af en toe wel handig zou zijn. Daar komt een klein beetje administratie bij kijken (de verzekering aanpassen, de kilometers opschijven en een contract tekenen) maar eigenlijk is het heel eenvoudig. Mensen met wie wij het zien zitten tekenen een contract, gebruiken onze auto op momenten dat hij hier toch maar staat te staan (dat laten we weten in een op de computer gedeelde agenda), betalen een bedrag per kilometer dat ze gereden hebben op het einde van de maand... et voila, goed voor alles en iedereen:

*goed voor het milieu want gemiddeld gezien wordt er minder met de auto gereden
*goed voor onze lijn want we pakken al eens meer de fiets
*goed voor de portemonee want onze auto levert ons iets op, en de gebruiker is er ook goed mee want hij moet geen auto aanschaffen.
*goed voor onze buurt, want er is minder parkeerdruk door minder auto's, we leggen meer sociale contacten en er blijft meer plaats over voor groen.
*voor onze samenleving: er moeten minder auto's geproduceerd worden dus er zijn minder grondstoffen nodig.

En hoe doen wij dat dan juist? Wel alles over particulier autodelen vind je op de site van Autopia en voor de rest zal het gewoon proberen zijn. Ik ben zelf ook heel benieuwd. Want de theorie kennen we al, aan de praktijk gaan we nu werken.

We zijn goed bezig trouwens, want zoals reeds gezegd doen we het meeste al met de fiets. Achter de fiets hangen we ook een soort van remorque als we boodschappen gaan doen. Echt, er zijn bijna geen argumenten meer om toch de auto te nemen voor korte afstanden.


7 opmerkingen:

Lotsie zei

Idd dat was de meneer die vorige keer voor mij in de winkel stond met zijn groentepakketje :)

Stien zei

Ik heb hetzelfde fietskarreke! Cool hé :)

veerle zei

Goed idee, zo'n boekje in de auto.

plukdedagsandra zei

Het is altijd oppassen dat je gemakshalve de auto gaat gebruiken. Ik gebruik hem nu wel weer meer omdat ik gewoon niet meer in staat ben om langere afstanden te fietsen: mijn conditie is nu nul, maar van zodra de baby geboren is wil ik ook weer meer fietsen.
Ik heb wel het voordeel van in de stad te wonen: ik doe al mijn boodschappen te voet en grotere zwaardere dingen (chocomelk oxfam)combineer ik met andere ritten of ik neem gewoon een mindere hoeveelheid.

Maar jullie zijn écht supergoed bezig :). Een groot voorbeeld voor mij. En zo'n fietskarretje voor boodschappen lijkt me wel iets. Waar heb je dat gehaald?

**Sabine** zei

@sandra: de fietskar heet croozer cargo, en die hebben we besteld via de fietshandelaar (Daan in Lebbeke) dat duurde 2 of 3 dagen.
Is heel handig, vooral ook omdat hij van hetzelfde merk is als onze fietskar en ook dezelfde adapter heeft (je weet wel, dat dingetje waarmee je de kar aan je fiets vastmaakt) en je kan die arm van de kar ook schuins omhoog zetten, dus ik gebruik die kar ook in de delhaize, dan rijdt ik dat gewoon achter mij aan en ik scan mijn boodschappen zelf. Handig, zet ik rechtstreeks mijn boodschappen in de kar, pik ik aan en ik rijd weg. Niet van rek naar kar, van kar naar loopband, van band naar krat van krat naar koffer. Gewoon van rek naar kar en weg. :-)

Kim zei

Super duper! ;o)
Let the sharing begin ;o)

Katrien zei

Heel fijn! Wij hebben geen auto van onszelf, maar we kunnen beroep doen op de auto bij mijn schoonfamilie voor grotere vervoersproblemen. We hebben ook een fietskar, en we wonen in de rand van Antwerpen, dus bijna alles ligt op fietsafstand.
En het is waar hoor, als we hier toevallig die auto voor de deur hebben staan, pakken we die gemakkelijker om bijvoorbeeld naar de Ikea te gaan (zo'n uur fietsen). Maar als je dan in de file staat, terwijl het buiten prachtig weer is, heb je daar heel snel spijt van. Ik denk dat het de beste truk is om gewoon géén auto voor de deur te hebben staan, dan denk je er echt wel twee keer over na voor je hem gebruikt.