maandag 27 september 2010

Chili sin carne con vino y chocolate...

with some piekiepiekiekruiden en banaantjes met koriander én tacochipkes.

Lang geleden dat je van mij nog een recept kreeg, tenzij je het veggies voor kabouters meeleest. Vandaag een receptje waarvan ik het niet kan laten om te bloggen, omdat het simpel, goedkoop en megalekker is. Het type recept waarmee je zelfs een verstokte vleeseter kan doen toegeven dat vegetarisch lekker is.
Ik zet het bewust niet op veggies voor kabouters omdat, ondanks het feit dat dit best wel een kindvriendelijk recept is (als je niet te veel pilli pilli gebruikt), de ervaring heb dat mijn kindjes bij dit soort schotels zich beperken tot het eten van bananen en taco.

Maar lang leve de vegetarische septembermaand van bio de janeiro!
Hieronder het recept, geïnspireerd door het boekje 'vegetarisch koken in 30 minuten' (aanrader!)



Nodig: 
3 uien
2 teentjes knoflook
een gele en een groene paprika
een brikje gepelde tomaten in stukjes
een half glas rode wijn
500gr rode bonen uit blik (uitgelekt gewicht)
1 el gemalen komijn
2 kl oregano
3el pure cacao (of 50 gr pure chocolade in kleine blokjes)
peper en zout
chilipoeder
2 bananen
een zakje tacochips
bosje verse koriander

Hoe?
Schil de uien en de look en snij ze in kleine stukjes, stoof ze samen in een kookpot in wat olie glazig.
Ontdoe de paprika's van zaden en steeltje en voeg bij uien en look. Roer goed door, ongeveer een 2tal minuutjes.
Doe er de wijn bij en laat even pruttelen met het deksel van de pan, zodat alle alcohol kan verdampen.
Voeg het brikje tomaten toe, de komijn en de oregano. Laat even doorpruttelen
Voeg de cacao toe en roer goed door. Voeg de bonen toe. Laat even op het vuur doorpruttelen.
Bijkruiden naar smaak met peper, zout en chili en eventueel verse koriander.

Serveren samen met warmgemaakte tacochips (oven) en met stukjes banaan met verse koriander.

En dan proeven... laat het bittere van de cacao, het prikkelende van de chili, het zoete van de banaan, het kruidige van de koriander en het zoute van de chips een feestje houden voor je smaakpapillen.

Volgende week donderdag (7 okt 2010) geef ik kookles in Het Wereldhuis in Aalst voor een miniprijsje (waar leer je nog iets bij en  heb je nog lekker warm eten voor 6 euro?)  Neem gerust contact op als je zin hebt om je in te schrijven, er zijn nog enkele plaatsen én bovendien kan er vanuit Lebbeke/Dendermonde meegereden worden met mij.

3 opmerkingen:

Mararangi zei

Wel, ik heb enkele weken geleden chili CON carne gemaakt en een portie SIN (voor mijne zoon die liever geen vlees eet). Vandaag was hij hier en heb ik van een (diepgevroren) portie meegegeten met hem, ik moet zeggen, de veggie portie was met quorn en het was lekker!

moeke Vera zei

Sabine, om welk uur is die kookles op 07.10? (kan het dat ik daarover niks op de site of op de fb-group terugvind?)

**Sabine** zei

De kookles start om 19u30. We houden het eenvoudig, goedkoop en vrij basic, maar gaan toch heel lekker eten!