woensdag 8 september 2010

GIVE AWAY... voor kindjes én volwassenen

Ik las eergisterenavond de post van Maman Verte over haar 'actie' in de H&M.
Wel geweldig vond ik dat! Ik vind het moedig dat ze zelf dit initiatief individueel nam. Maar ik heb het concept ook lopen herkauwen en verder over nagedacht. Maman Verte heeft namelijk een punt als ze zegt dat grote concerns er niets van merken als we als individu daar wegblijven. Daar voelen die niets van. Als je ze af en toe 'lastig valt' dan is dat voor hen misschien iets irritanter. Dat ga ik zeker ook eens proberen, daar hoor je nog van.
Maar wat ik het meest inspirerend vind is alweer de gedachte dat je als individu echt wel een verschil kan maken. Verschil voor de maatschappij, dat spreekt voor zich... alle beetjes helpen.

Maar het grootste verschil maak je bij jezelf. Want geef toe....(en eerlijk waar, ik verwijt hier niemand die af en toe of altijd producten koopt uit ganbare niet-bio teelten).... ergens weten we wel dat er met vele zaken die we kopen iets mis is. Van overdreven pesticidengebruik en overzees transport terwijl het niet nodig is, tot slavernij in de naaiateliers in ontwikkelingslanden, maar ook de manier waarop we met dieren omgaan.
Ik keek gisteren naar 'our daily bread' op DVD. Dat is een documentaire over ons eten, zonder woorden. De beelden zeggen alles. En ik wist alles wat ze toonden al wel, maar toch was ik geschokt. Triest en blij. Triest om te zien hoe het er aan toe gaat op de velden en in serres. Ergens ook een soort van blij dat ik met mijn hand op mijn hart kan zeggen dat ik daar niet, of niet bewust, aan meedoe. Dat het niet op mijn vraag is dat het systeem zo in elkaar zit. Want of je het nu graag hebt of niet: de vraag stuurt het aanbod. Wat wij niet kopen zullen zij niet produceren.

Mijn exposé valt in herhaling. Misschien al wat afgezaagd... Misschien ben je allang afgehaakt en lees je dit niet eens meer, of ben je op zoek naar de give away in dit verhaal. In geval van dat laatste... juij je bent er geraakt. Er wordt inderdaad weer iets weggegeven! Kijk eens even naar het filmpje hieronder....




En weet... dat het ook voor jouw kindjes of neefjes en nichtjes is dat het de moeite is om onze manier van leven en consumeren in vraag te stellen. Zij zijn de toekomst. Zij moeten hiermee verder.
Of zoals de indianen zeggen:
Treat the earth well: it was not given to you by your parents, it was loaned to you by your children.

Dat is dus vandaag mijn kado voor jou en je kindjes... minder vervuiling. Een kado dat we makkelijk kunnen delen met elkaar. En dat pas een echt kado wordt als we bereid zijn om allemaal even na te denken. 
Wie kans wil maken op deze give away.. laat een reactie achter en ik laat een van mijn kindjes een briefje trekken op het einde van de maand. 

Het spreekt voor zich dat je meer kans maakt om te winnen als je dit bericht - of een soortgelijk verspreid op jouw blog. Veel succes!


14 opmerkingen:

Roelien zei

Val maar heel vaak in herhaling juist, we kunnen er niet vaak genoeg op hameren dat het anders moet, dat we de wereld inderdaad te leen hebben van onze (klein)kinderen, ons egoïsme ruïneert onze planeet, te beginnen bij ons dagelijks brood, de manier waarop we omgaan met dieren, met de oceanen...

De actie van maman verte vind ik ook een groot compliment waard, als individu kun je toch iets bereiken, heel dapper en moedig van haar en weet je, ook al zet je maar 1 iemand aan het denken, dat is toch weer 1 iemand erbij...

Fijne woensdag, groet Roelien

PS. Ik reageer niet voor de give-away maar vroeg me wel af of je nog calendulazaadjes over hebt...brutaal hè

Celestine zei

Applaus!

Jullie houden me wakker.

Mammalien zei

Ja, gelijk heb je.

Minder vervuiling is ok. Ik doe graag mee (-;

Katrien zei

Ja, ik wil winnen! (By the way: ik woon in vogelvlucht op anderhalve kilometer van het viaduct van Merksem, daar waar ze zo'n giga-autostrade willen maken, dus ik weet niet of ik in aanmerking)

Het is ongelooflijk frustrerend om te zien hoe ze deze wereld verkloten, en hoe er telkens weer voor foute oplossingen wordt gekozen. Ik erger er mij ook élke dag aan, maar als ik er teveel over nadenk wordt ik eigenlijk wat depressief...
Een blog als die van jou herinnert mij er dan aan dat ik gelukkig niet alleen ben.

(Oooh, mochten wij maar eens één dag wetten verzinnen, hé?)

Anoniem zei

Zo fijn geschreven en ZO waar

Naadjes en draadjes zei

Je kan ons (en iedereen eigenlijk)er niet genoeg aan doen herinneren. Toch proberen wij met kleine dingen bij te dragen aan een schonere wereld, en dat vind ik van mezelf al een hele uitdaging. Want je hoort van alle kanten dikwijls dat het ook makkelijker kan, terwijl het gewoon een ingesteldheid is.

kamielandodille@hotmail.com zei

Aargh!! Vreselijk, dat filmpje. Je hebt overschot van gelijk dat we eigenlijk meer moeten reageren.

Mira zei

Sinds ik zelf kinderen heb ben ik er ook echt wel allemaal mee bezig. Het is zo belangrijk voor hen. Wij kunnen daadwerkelijk verandering in het systeem brengen ... Merci voor het filmpje!

Anoniem zei

We weten dat er in de productie soms iets fout gaat maar het is onbegonnen werk om uit te zoeken of het zo is of het niet zo is of het beter kan. Er zijn miljoenen producten en als consument kan je je daar niet mee bezighouden. Toch is de stem van de consument van tel maar niet altijd op de positieve manier. Een voorbeeld. Ik teel voor eigen gebruik tomaten en in de buurt te verkopen. Hoe kritisch is deze consument, is het echt een doodzonde dat er een droog plekje op de tomaat zit die je moet wegsnijden. Nee we lopen allemaal naar de winkel voor de meest uniforme tomaten, zonder enige spatje maar wel volledig smaakloos, dat is de keuze van de consument. Moeten wen niet opnieuw wat minder kieskeurig zijn aan de ene kant en kieskeuriger (voortgaand op het atrikel aan de andere kant. Mijn tomaten zijn kort bij geteeld zonder bestrijdingsmiddelen en
zonder olie voor het transport.

Patrick van Lets.

**Sabine** zei

Ik ben maar deels akkoord Patrick. Tuurlijk is het niet erg om een tomaat met een plekje te hebben en is het zonde als mensen liever kweetniewaar geteelde tomaten eten zonder plekjes. En uiteraard is het echt bijna belachelijk dat massas groenten en fruit (en ander eten) gewoon weggegooid worden omdat ze te klein/te groot/te gestippeld/niet oranje genoeg/weet ik veel wat zijn omdat mensen te veel bezig zijn met vorm en kleur.

Maar.
Je kan daar wel iets tegen doen en het is geen onbegonnen werk.
Zelf telen is een optie als je tijd en ruimte hebt/een groentenpakket of voedselteams/ aankopen -via geld of lets- van bevriende tuiniers.... er zijn talloze manieren!

En wat andere producten betreft. Ook daar zijn er er labels die kwaliteit en duurzaamheid kunnen garanderen. Bovendien mogen we ons gerust de vraag stellen of we iets echt nodig hebben als we iets kopen... misschien kan je het ook lenen of huren van iemand, misschien kan het ook tweedehands of van kledij bijv, als je nieuw wil kan je ook daarin duurzame merken zoeken?

Onbegonnen werk? Helemaal niet!
En natuurlijk kan je dat niet 100%, maar je bewust zijn en kleine stappen zetten zijn zeker voor iedereen haalbaar. Het enige wat je nodig hebt is de wil om het te doen.

Karien zei

Prachtig kado, dank je!
Ik leef redelijk bewust, alleen bio-vlees ( en zowieso heel weinig), geen wegwerpluiers (nu ja, soms), een moestuin sinds kort. Maar denk dat ik nog veel te vaak zondig. Ik vlieg teveel en houd van mooie kleren. Maar ik denk wel degelijk dat alle beetjes helpen, ik hoor zo vaak mensen het als 'excuus' gebruiken dat het niet genoeg is als ze een beetje doen. Beter iets dan niets, zeg ik dan. En dan langzaam iets meer...

Maman Verte zei

merci voor het filmpke ...( ik reageer ook niet voor de give-away..)en merci ook aan Sabine( en alle anderen) voor de eco-moeite die je doet !
Alle beetjes helpen, natuurlijk.
En als mensen meewarig vragen "Denk je echt dat je in je eentje de wereld gaat redden?", dan kan je met een gerust hart en rechte rug antwoorden ; "Ik ben niet alleen!"We zijn momenteel al met miljoenen organisaties de wereld aan het redden"En het is nog waar ook! Zoek maar eens in de blogs : hoeveel blogs gaan er niet over eenvoudiger leven, consuminderen en bewuster leven? Dat zijn allemaal mensen die beseffen dat het gewoon niet zo verder kan...

Anoniem zei

je hebt groot gelijk dat je dit nog eens onder de aandacht brengt. 't is zo belangrijk dat we weten dat we de aarde inbruikleen hebben en we er goed voor moeten zorgen... voor onze kinderen en kleinkinderen...

ik wil wel mee doen aan de give-away. wie weet helpt het me om nog beter voor onze wereld te zorgen...

willi

verg(r)eetmenietje zei

Goed geschreven! We mogen onze
mooie blauwe planeet gebruiken, en
iets dat je mag lenen behandel je
toch ook met zorg?
De natuur is zo mooi en wij verknoeien dit wonder :(
We moeten met zen allen veranderen
voor de toekomst van onze kinderen
en kleinkinderen.
Ik doe graag mee voor je give away
liefs