maandag 20 september 2010

Vandaag is groen....

...de kleur van mijn vooruitgang.
Letterlijk. Ik ga vooruit op vrouwkracht, wat niet minder wil zeggen dan dat ik mij nog nauwelijks met de auto verplaats. Ik hoop dit over een paar maand, als het regent dat het giet en vriest dat het kraakt nog kan zeggen, want de intenties zijn er maar het vlees soms zwak.

Maar enfin, we hebben ons een kaart gekocht met fietsknooppunten. Je vind die op internet, maar soms is het ook wel handig om die gewoon in je rugzak te steken en avontuurlijk op pad te gaan.
Want zonder die kaartjes moet ik tot mijn scha en schande toegeven dat ik mijn buurt echt niet ken. Ik ken enkel de autowegen en dat zijn nu net niet de gezelligste om met de fiets af te leggen en bovendien zijn de fietswegen gewoon korter en aangenamer, en een veel effecientere manier van je verplaatsen van A naar B. En, toegegeven omdat het nieuw is, is het ook heel leuk om zo je traject te plannen en heel veel te ontdekken in je eigen buurt.
Mijn fysiek gaat er door de combinatie lopen en fietsen goed op vooruit en dat is ook mooi meegenomen.

Mensen vinden mij nogal een 'groene' maar dat is waarschijnlijk relatief. Er zijn mensen die echt veel ecologischer leven dan ikzelf. Zeker wat betreft mobiliteit... maar ik ben druk bezig om daar verandering in te brengen en mijn huisgenoten aan het overtuigen om hierin mee te gaan. (Wat overigens geen probleem is, moet ik vrolijk toegeven)
Tot hier toe was de auto hét verplaatsingsmiddel bij uitstek in ons gezin voor bezoekjes en uitstapjes, ook al reden we niet zo heel veel autokilometers. Dat was vooral om praktische redenen. Met kleine kinders is het soms zo een gedoe met de fiets (dacht ik) en ik was tijdens de borstvoedingsperiodes ook vaak gewoon heel moe en had ik niet veel energie om daarover na de denken (of is dat nu een flauw excuus?) en al zeker niet om overdreven actief te zijn. Hoewel ik nu weet dat je van bewegen en sport juist energie krijgt, maar daar was ik toen nog niet zo van overtuigd.
Maar kom, er is een tijd voor alles en omkering gebeurt vaak geleidelijk aan en dit is dus de volgende stap. Ik ga me niet te druk maken over de vraag of ik hem niet eerder had moeten zetten, het is was het is.

Je hoort zeker nog van mijn avonturen in fietsland... en wie weet komen we elkaar wel eens tegen tussen knooppunt 37 en 42.

4 opmerkingen:

plukdedagsandra zei

Je loopt echt over van energie :) Ik moet toegeven dat ik mijn zwangerschap nu ook even gebruik als excuus om niet te fietsen, maar wandelen wel hoor...

verg(r)eetmenietje zei

Ik doe ook bijna alles met de fiets, maar we wonen dan ook heel
centraal..
ik ben benieuwd naar je fietscapriolen :)
liefs

ChoCho zei

Hehe, ik ben net een paar weken bezig met twee uur per dag stappen - maar voor het moment heb ik er nog niet méér energie van gekregen, in tegendeel eigenlijk ... ;-)

Leen zei

ha hier werden ook goede voornemens ivm meer fietsen gemaakt, die knooppuntkaarten liggen hier ook, dus ons kunt ge zeker ne keer passeren;)