maandag 13 september 2010

Voor de fans van Ubi

Wie houdt van een uitdaging mag mijn meer dan schoolrijpe 2,5 jarige zoon eens komen lenen voor een paar uurtjes. Nadat hij deze avond een tas brak en ik de scherven aan het opkuisen was, was meneer al ribbedebie over het deurpoortje heen middels een stoel, en had hij een bus dettol leeggekapt in het waspoederbakje van mijn wasmachine en vervolgens zichzelf dagcremegewijs ingesmeerd met bramenconfituur uit de frigo.
Zaterdag had ik iets dergelijks voor toen ik op mijn knieën met mijn hoofd in de kast de afvoer aan het herstellen was die de jongeheer had losgekoppeld.
Deugenieterij alom dus, en niet altijd grappig.
Het kind heeft een uitdaging nodig. Zolang ik samen met hem puzzel, rijmpjes aanleer, liedjes, dansjes, kleurtjes, enzovoort is hij de zaligheid zelve. Hij pikt dingen snel op en amuseert zich. Klaar voor school met andere woorden. Het kind dan, over mezelf zou ik eerder zeggen 'bijna zot'. Ik herinner me evenwel van Mauro eenzelfde periode 2 jaar geleden. Ik heb toen ettelijke malen gezworden: "als dit een onthaalkindje was, zette ik die opvang stop" ofzoiets. Dat was snel over toen hij naar school begon te gaan, toen werd hij veel rustiger, dus dit voorbeeld indachtig, leef ik op hoop wat betreft Ubi. (Af en toe mag je eens ventileren op blog he ;-) en ik zie hem doodgaarne en het zal voor mij toch ook even slikken zijn om voor het eerst in 4,5 jaar overdag geen kindjes van mijzelf meer in huis te hebben, maar je snapt mijn punt vast wel)

Tot die tijd, nog een week of zeven, probeer ik hem zelf wat te prikkelen en wat uitdaging te geven. Een van de nieuwe favoriete liedjes van de peuters hier is hetvolgende:



leve de kapitein!

6 opmerkingen:

Leen zei

zaterdag 25 sept komt de kapitein gratis naar de nieuwe bib, be there? (check de site van de belgica)

**Sabine** zei

of course leen, de kaarten liggen hier al te blinken ;-)

spookjes zei

ik heb hier ook zo een dochtertje .
zij neemt eitjes uit de kast en breekt ze als een volleerde kok !!
in de pot boter, speelgoed tasjes, confituur .. en nee een bij na kleuter heeft daar niet veel tijd voor nodig om die dingen te doen ;-)

plukdedagsandra zei

Op een gegeven moment is het gewoon écht tijd voor school!

Mammalien zei

Haha, herkenbaar. En voor de buitenstaanders is het allemaal wel heel grappig hoor, wat hij allemaal uitspookt!

ChoCho zei

hihi, zooo herkenbaar - gelukkig mag mijn 2,5 jarig poppetje na Allerheiligen naar school ;-)