vrijdag 10 september 2010

Winnaars give away

Joepie, je hebt gewonnen!
Ja, jij!

Als je door de tekst van het give-away log al even hebt nagedacht, dan is er winst. En dat was mijn bedoeling.
Helaas ligt het niet in mijn mogelijkheden om je schone lucht en een onvervuilde aarde en zoete regen te beloven. Een echte prijs is er dus niet. Of toch?

Stel nu dat ieder individu zijn -ik zeg maar iets- voetafdruk kent en dat we die aan elkaar zouden afmeten. Stel nu dat ik door mijn ecovriendelijke acties mijn voetafdruk verlaag en een deel van die verlaging aan jou schenk als prijs. Zou dat niet fantastisch zijn? Dan heb jij een lagere voetafdruk zonder er iets voor te moeten doen.
Dat zou misschien een idee zijn. Zou ik?

Zoals handelen met CO2-uitstootrechten. De meest vervuilende landen kopen gewoon de rechten van de armere, minder industriële landen over, zodat niemand echt moet veranderen en we ons nog eens als helden kunnen gaan gedragen omdat we de 'derde wereld' geld geven.
Toeval of niet, maar daar bestaat dus een heel duidelijk, niet te lang, informatief filmpje over.  Het is echt de moeite om eens te bekijken omdat het op een heel eenvoudige manier weergeeft waar men boven ons hoofd mee bezig is én ons inzicht geeft in de mechanismen van de markt.




Ik hoop dat jullie er evenveel aan hebben als ikzelf... een geïnformeerd mens is er 200 waard.

Weette, ik kreeg de laatste dagen een paar mailtjes met vragen of ik er niet af en toe depressief van wordt, van met de toestand van de planeet bezig te zijn. Wel... nee niet echt. Ok, ik denk daar veel over na, maar dat is nu niet bepaald iets waar ik veel aan kan doen. Ik ben mijn oogkleppen ergens onderweg kwijtgeraakt en doen alsof er niets aan de hand is, is voor mij geen optie meer.
Dan zijn er twee mogelijkheden: ofwel doe je niets en blijf je bij de pakken zitten, ofwel probeer je een heel miniscuul klein deeltje van de oplossing te zijn. Verander de wereld, begin bij jezelf. Et voila, zo is ooit dit blog begonnen. Ik heb al veel bijgeleerd in die bijna 3 jaar tijd, en af en toe heb ik daarover geblogd. Veel stappen gezet ook, en ik ben niet van plan mijzelf als 'aangekomen' te beschouwen.

Maar weet dat elke stap die er was (is en zal zijn) een kleintje is. En zo kom je na een paar jaar precies toch al een eind. En zo zetten ook de meesten onder ons telkens kleine stappen in de juiste richting. Ook jij, ahja, anders zou je dit blog niet lezen. En daarom wordt ik niet depressief. Ik weet dat er nog werk aan de winkel is, maar ik ben aan het stappen. En jij stapt met mij mee en die wetenschap maakt mij blij. Want samen leggen we een weg af, en samen maken wij een verschil. En op die manier slagen we er toch in om én bewust én realistisch en toch ook gelukkig te zijn.
Merci daarvoor, om die weg samen te gaan, ieder op zijn tempo, ieder op zijn manier....

5 opmerkingen:

verg(r)eetmenietje zei

Dank je wel! ik aanvaard je give away graag :)
Ik wou je eigenlijk al een tijdje
iets vragen...Het kan zijn dat ik
het gemist heb, heb een groot deel
van je blog gelezen (ben nog niet
zo heel lang in blogland) maar kan
je ons soms nog wat tips geven hoe
jij het doet met je aankopen van
voeding en andere produkten en
gebruiksvoorwerpen op een milieuvriendelijke manier?
Ik schreef gisteren een logje over de verpakking van veel dingen in plastiek. Sinds we hier in de gemeente een aparte zak hebben voor
plastiek schrik ik hoeveel ik bij
elkaar krijg :( Alles zit in plastiek tegenwoordig, ik probeer daar consequent in te zijn maar als
ik mijn zakken zie doe ik het helemaal niet goed!
Ik denk dat we veel van je kunnen
leren, het filmpje zag ik al eerder, ook de film an inconvenienient truth deed me echt
schrikken.
Ook jouw blog volg ik graag, ik kan
er veel van leren, maar ik vind het soms moeilijk en zie door het bos de bomen niet meer. En ik denk
dat ik niet alleen ben :(
Als we al samen met al onze blogvrienden proberen er iets aan
te doen is er toch al een beginnetje :)
liefs

tijdtussendoor zei

Vele kleine verschillen maken uiteindelijk toch één groot verschil. Dat blijf ik onthouden en blijf dus ook kleinschalig, op mijn manier, een verschil proberen te maken. Dat voelt goed. Bewust en duurzaam proberen te leven.

Els zei

Joepie! en ik win ander nooit iets ;-)
zag vroeger door het bas de bomen niet, maar met de vele blogs als inspiratie, ben ik nu ook een aanhanger vh principe 'alle kleine beetjes helpen, ook de kleine veranderingen die ik thuis doorvoer'!
grz,

Els

Els zei

bas = bos natuurlijk ;-)

kamielandodille@hotmail.com zei

Jij schrijft echt wel schitterend hé!