maandag 25 oktober 2010

En hoe is't?

Awel, goed eigenlijk.
Ubi en de school gaan dikke vriendjes worden. Het liep zoals reeds voorspeld enkele dagen geleden. Ik ken mijn gebroed ;-) We tellen dus verder af...

En met mijne pelletkackel, awel, ook goed. Er was wel enigste verwarring vandemorgen over het uitkuisen, dat moeten we nog even uitdokteren hoe we dat gaan doen. Ik was van 't gedacht om hem deze morgen in alle vroegte uit te kuisen, voor alle kinders wakker waren, want zo een jobke doe je liefst als hij koud is natuurlijk. Maar ik was vergeten dat hij geprogrammeerd staat en dat hij al lekker stond te gloeien als ik beneden kwam. (Juist ja, ik was dat allang vergeten hoe dat gaat: een verwarming die geen gebroebel veroorzaakt in alle leidingen in gans het huis als ze aanslaat en dus iedereen wakker maakt .... en een thermostaat met een timer! Geloof het of niet maar onze thermostaat is al een jaar kapot en tot hier toe moest ik dus telkens handmatig de mazoutketel gaan aan en uitzetten als ik het wat fris begon te vinden of een uur voor ik wil douchen of iets dergelijks.... dus dit is luxe!)

En voor de rest was het gisteren werkelijk inspirerend...de klimaatbeurs. Leuk om (oude) bekenden nog eens terug te zien en nog wat nieuwe mensen te leren kennen. En mijn hoofd zit vol fantasietjes en ideeën -het ene al wat realistischer dan het andere- om met mijn tuin en mijn huis dingen aan te vangen. Jawel, nog meer geniale ideeën.

En er was ook nog een stokje van Leen dat ik 'moest' vangen, en dat gaat over eten. De stokjesvraag bij deze is 'wat eet jij vandaag?'
Wel, ik moet bekennen dat wat de quiche voor Leen is, de lasagna bij ons is, als ik achter het vuur sta tenminste. Ik maak dat minstens ene keer in de week omdat je in zo'n gerecht echt alles kwijt kan.
Vandaag was het een lasagne van pompoen, met rode linzen en paksoy, recht uit de tuin.
Dat houdt in dat ik 2 ajuinen stof met met teentjes look, daarbij de fijngesnden nerven van de paksoy, en in stukjes gesneden pompoen*, een glas rode wijn, een bouillonblokje met mediterrane kruiden, een glas water en 6 el rode linzen laat pruttelen. En dat terwijl ik de bladen van de paksoy (kan ook met spinazie of warmoes) blancheer en een soort bechamelsaus maak van olie, bloem en havermelk met was nootmuskaat en een tikje zout. Dat leg ik dan in een lasagnekom: eerst pompoenmengsel, dan spinzazielasagneblad, dan paksoy met wat 'bechamel', dan weer spinazielasagne, dan weer pompoen, lasagne, warmoes, fijngesneden tomaatjes (tzijn de laatste van dit jaar) en daarover nog wat bechamel en als bovenste geschaafde amandel en zonnebloempitten. 
Er komt geen zuivel aan te pas dus aan deze lasagne... want als je dat elke week (of zelfs meer) eet (wel met andere groenten welliswaar) en je doet er telkens een halve kilo kaas in of op, dan komt dat niet goed vrees ik. En bovendien probeer ik elke dag mijn kinderen iets van noten of zaden of notenpasta te geven, en op deze manier luk ik daar wel in en mis je dat kaaskorstje geeneens.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

*Qua pompoen was het een kleinte. Iets tussen een tennisbal en een voetbal in, das juist genoeg. En ik schil dat niet, dat moet echt niet, bespaar u het werk (als je bio koopt tenminste) -gewoon afwassen is voldoende. En de pitjes, die verzamelde ik, droogde ik af met wat keukenrol en kunnen nog verder dienen: volgend jaar als pompoenplant in mijn tuin of geroosterd in de oven als gezond tussendoortje.
Veel afval heb je dus niet aan dit gerecht ;-)

En dat stokje, Kelly... zou je zo vriendelijk zijn om het te willen vangen? Ik ben ne keer curieus of die vijzel en die kookboeken van u ook echt gebruikt worden :-)
(voel u niet verplicht hee meid, dit is geheel vrijblijvende.... as always)

7 opmerkingen:

Marleineke zei

Jammie! Merci dat ge het gevangen hebt é;) Chance dat we u verpichten anders zouden we al dat lekkers mislopen, in de vakantie ga ik dit proberen, k ben curieus hoe de huisgenoten er zullen op reageren. Mercikes én tot gauw!

allemaal sterrekes zei

Mmmm, dat ziet er ECHT lekker uit!!

Aritha Vermeulen zei

Ziet er heerlijk uit. Het lijkt me wel heel ingewikkeld hoor, om te maken.

Kelly zei

Gevangen! En ik maak er met plezier werk van :) Enkel wat geduld hebben ;) En niet te veel verwachten, haha.
Dat klinkt trouwens zeer lekkere lasagne, merci voor 't recept! (ik ben ook lasagne-fan...)

Vlijtig Liesje zei

Wij eten vandaag boerenkool stamppot met speklapjes en rookworst. Het is er echt weer voor vind ik. Maar lasagne vind ik ook heerlijk.

Polkadotjes zei

Wow, dat ziet er keilekker uit!

Camilla's krachttoer zei

Oww dat ziet er lekker uit! Denk je dat ik dat ook met warmoes kan maken ipv met paksoi? Want ik heb er nog altijd in mijn hofke staan. Ik zal het toch eens moeten proberen.