donderdag 21 oktober 2010

School

Morgen gaat Ubi voor het eerst naar school... nog niet voor echt, maar voor een wenmoment. Als ik een goed inzicht heb in mijn eigen kleine peuter zal dat ongeveer alsvolgt gaan: Ubi komt toe in de klas, doet zijn jas uit, gaat meteen kinderen aanklampen en maakt een scène als hij weer mee moet naar huis. Ik ben benieuwd!

Nog een dikke 2 weken en dan mag hij 'voor echt' gaan. Hier thuis is hij de grootste (samen met nog een ander jongetje dat net even oud is) en het gaat hem steeds minder af. Hij vind zijn plek niet meer altijd en vraagt op zeer negatieve manieren aandacht, bijvoorbeeld door anderen pijn te doen (wat hij dan nog zelfs triomfantelijk zelf komt zeggen als ik het niet gezien heb) vooral dan met zijn tanden. Ik denk dat elk kind van de opvang wel al eens kennis gemaakt heeft met Ubi's honds gedrag. Ik hoop zo hard dat dit maar een fase is, want het is niet fijn. Het is absoluut vervelend als ik aan de ouders van mijn onthaalkindjes een gekwetst kindje moet meegeven, en het zou ook niet fijn zijn als de juf me binnenkort zou moeten komen vertellen dat hij ook daar anderen pijn doet. Maar zover zijn we nog niet. Want ik kan het me nu al niet meer voorstellen, met Mauro had ik iets vergelijkbaars aan de hand.... die kon vlak voor hij naar school begon te gaan ook soms zo agressief zijn. Daar hebben ze in de klas nooit iets van gezien en ook hier thuis was dat zeer snel voorbij eens hij naar school ging.
Op hoop van zegen dan maar?

Het positieve in ieder geval is dat ik op deze manier echt begin uit te kijken naar zijn schoolstart. Het is niet fijn de hele dag boos te moeten zijn op je kind. Dat is hopelijk binnenkort over. Het zal wel raar doen, dat wel, voor het eerst in meer dan 4 jaar geen kind meer van mezelf in huis overdag....Maar we zijn er klaar voor! (roep ik nu nog stoer)

8 opmerkingen:

Roelien zei

Oh zo spannend!!!!

Veel plezier hoor, voor Ubi en voor joU!

Marleineke zei

amai wat een verandering allebei de zonen naar school!toj toj....Sabine ik gaf je vandaag een stokje door ivm ons groetenpakket;)

Mammalien zei

Spannend, school!!! Ben benieuwd hoe hij het vindt. En ja, vast een nieuwe fase met nieuw gedrag. Een beetje nieuwe uitdaging kan vast geen kwaad.

ChoCho zei

hey, binnen twee weken mag mijn jongste ook starten - het gaat allemaal toch snel he ;-)

tijdtussendoor zei

Het is een mijlpaal, herinner ik me nog goed, de eerste dag schooldag alleen terug naar huis. Ach en dat andere... dat gaat ook weer wel over ;)

plukdedagsandra zei

En hoe is het gegaan dan?
Meestal denk ik ongeveer een half jaar voor ze naar school gaan dat ze er tegen dan nog niet rijp voor gaan zijn, maar meestal zijn ze tegen dat het zover is méér dan rijp :)

Maman Verte zei

Hou ons op de hoogte hé! Ik ben benieuwd!!!
Toon gaat binnenkort ook op kennismaking, maar echt naar school gaan zit er nog niet in ( nog niet zindelijk).
Veel groetjes
MV

Mammalien zei

En?????