woensdag 20 oktober 2010

Warm

Terwijl de wind uit een guurdere hoek komt aangewaaid en de regen de verleiding om binnen te blijven en brood te bakken alleen maar vergroot, gaat ook de verwarming weer aan. We hebben het nog redelijk lang kunnen uitstellen maar ik kan niet anders dan toegeven dat het smorgens bitterkoud is. De dagen van warme verse boerensoep en wantjes zijn weer aangebroken, de oostindische kers is al vervrozen.

Maar er is ook goed nieuws. De bollen voor lentebloemen zitten al in de grond, dus er is alweer iets om naar uit te kijken.
Al zijn de herfst en de winter ook erg welkom, ik ben nogal een verdraagzaam type... en kou kan ook gezellig zijn, zeker als je je erna kan warmen aan het vuur.
En dat is precies wat ik ga doen. Ik bestelde enkele weken geleden een pelletkachel. Momenteel warmen wij ons aan mazout, maar erg blij ben ik daar dus niet mee. Ge moet maar durven hee: een blog schrijven over ecologisch leven en je warmen met aardolie! Maar dit verhaal gaat ook over stapjes zetten uiteraard, en dit is er eentje. Weer een stapje dichter bij een betere toekomst. Ik ben heel benieuwd... normaal gezien vanaf zaterdag zitten we in een ander soort warmte en kan ik tijdloos staren in de vlammen met een kom hete saliethee tussen mijn handen geklemd.

7 opmerkingen:

plukdedagsandra zei

Hey Sabine,

Hier wordt het vandaag ook een binnendag (Niels is zelfs thuis gebleven van school: hoef ik niet op en neer: 't wordt een luie dag!). Deze winter moet de verwarming hier ook een graadje hoger. Voor ons Liesje dan want een beebje wassen in een koude keuken en verversen enzo. Voor het kleintje toch niet zo fijn. Dus nu is het in de keuken 20 graden!
Een pelletkachel staat ook op ons lijstje...

Geniet van de gezelligheid en warmte, Sandra.

TIO zei

Wij hebben sinds begin dit jaar een pelletkachel. Onze verwarming (op gas) heeft hier nog niet opgestaan, tenzij het snachts kouder is geweest dan 17 graden, dan springt die aan. onze kachel heeft de afgelopen week al heel veel aangestaan.
Waar heb je hem besteld? bij die winkel in buggenhout? Daar komt de onze van, en we zijn er heel tevreden over! eerst nog enkele problemen gehad en ze zijn die telkens snel komen oplossen.

**Sabine** zei

hee TIO, inderdaad, we hebben hem in Buggenhout besteld!

Ingrid zei

zo'n pelletkachel lijkt mij gezellig :)
Wij verwarmen met gas en gebruiken veel te veel vrees ik. Ik heb echt bijna altijd kou.

Katrien zei

Ooh, ik tel hier af naar het ogenblik dat onze verwarming aankàn! Onze chauffages hangen er nog niet overal aan, en onze rolluikkasten zijn ook nog niet overal af...
Gevolg: 13°Celsius... Mijn milieuvriendelijke ik is ondertussen al in staking gegaan: het kan me niet meer schelen dat die rolluikkasten nog niet dicht zijn, en dat het dan "stoken voor de mussen" wordt... ;-)

Kelly zei

Proficiat met jullie aankoop! :)

Maman Verte zei

Ik ben benieuwd naar je pelletkachel!!!Wij overwegen er ook een, maar we twijfelen nog tss een houtkachel en pelletkachel.....
Veel groetjes
MV