zaterdag 23 oktober 2010

Ze zijn gekomen...

.... de mannen van de pelletkachel. Ze hebben mijn stoveken hier geïnstalleerd en we hebben ontdekt dat we een goed trekkende schouw hebben die het nog echt goed doet (soms zijn er dus ook positieve verrassingen aan oudere huizen) en niet veel later zat ik te genieten van het vuur en de gezellige warmte.
Knisperen doet het vuur niet. Daarvoor zal ik desgewenst nog elders moeten gaan. Maar de drempel van mijn comfort en andere eisen ligt helemaal zo hoog niet.

Wetende dat het bij mijn terugkomst binnen waarschijnlijk lekker cosy zou zijn, durfde ik het ook aan om buiten in de tuin te gaan werken. Met al die grijze wolken, soms hevige wind en hier en daar wat nattigheid, ziet het er langs de binnenkant van het raam nogal mistroostig uit. Maar eens buiten krijg ik dan steeds weer meer energie.
Ik deed nog enkele kleine klusjes om mijn tuin winterklaar te maken, en betrapte mijzelf op geniale ideeën. In mijn realiteit zijn dat vooral ideeën waar honderden anderen al waren opgekomen, maar waarvan ik zelf nog niets wist en derhalve naïef aanneem dat ik het zelf bedacht heb.
Ik heb namelijk al mijn vervrozen oostindische kers afgedaan en onder mijn fruitbomen 'gesmeten'. Oostindische kers zaait zichzelf namelijk nogal vlot uit en ik heb in een dik boek over ecologisch tuinieren gelezen dat het een supergoed idee is om die plant onder fruitbomen aan te planten. Ik heb niet alleen de zaden er gelegd, maar de gehele plant in de overtuiging dat die plant zelf daar eerst kan vergaan, de bodem voeden en zo meer kan doen voor de latere planten die daar nog gaan komen te staan.
Stel dat mijn tactiek niet werkt, heb ik nog altijd gedroogde zaden achter de hand die ik daar in de lente nog kan gaan zaaien, no problemo.
En ik heb ook mijn serre uitgekuist. De tomatenplanten waren 'op' en die werken in stukken gedaan en bovenop golfkarton ook voer voor de bodem op een stuk waar nog wat veel werk aan was. En dan kwam het lastigste karweitje: in mijn compostvat wroeten om er het compost uit te halen, te zeven en daarmee al mijn bodem van de serre (die erg droog en uitgeput was van de warme zomer) voor een stuk bemesten. In het voorjaar doe ik dat dan normaal gezien nog wel eens. Dat is altijd een heel werk omdat er ook zaden van grassen in de serre lagen, en het is niet de bedoeling dat die zichzelf inzaaien.
Nu heb ik er niet beter op gevonden een van mijn kiekes te vangen en ze in de serre te zetten... de kip zal al die zaden wel opeten, de bodem wat openscharrelen en er haar gevoeg op doen.. ideaal voor mijn tomaten voor volgend jaar! Mensen die ongerust zijn over het emotionele welzijn van mijn kiek: ze moet daar niet gans de winter zitten, ik heb er haar ook een nest gemaakt en een slaapstok, ze zal nog elke dag extraatjes krijgen en binnenkort mag ze heus weer gewoon naar het gewone kot. Ze heeft er trouwens nog al in gezeten, in die serre, in de lente van 2007. Toen was ze nog maar een klein piepkuiken en hebben we alle 5 ons kippen laten rondlopen in de serre (ik vond dat dat teveel stonk ik de garage en een serre is toch relatief warm, ook al in de lente) tot ze groot genoeg waren om niet meer door de draad van de omheining te kunnen kruipen.

Mijn hoofd bruist ook van de ideeën over wat ik nog allemaal ga aanvangen met mijn huis en mijn tuin, zo erg dat ik er zelfs 's nachts van droom. Ik heb de laatste tijd weer meer inspiratie opgedaan, dat heeft er zeker mee te maken. En het lukt me steeds beter om effectief door te werken buiten, omdat Mauro en Ubi zich al met elkaar kunnen bezighouden en niet meer constant aan mijn rokken hangen terwijl ik iets wil doen.  En echt... dat is zalig.
En die geniale ideeën... wel ja, als ik ze tot uitvoer breng zal ik het wel laten weten, dan vertel ik er alles over ;-)

2 opmerkingen:

natuurlijk-rijk zei

Da's dapper van je dat je vandaag in de tuin werkte.

Maman Verte zei

hahaaaaa, hij is er!!!! Geniet van de warmte!!!
Laat je je ervaringen achter binnenkort ( veel/weinig kuisen, pellets kopen en het transport ervan??)
En je hebt een serre potvolpitjes...ik ben nu echt wel jaloers....wij zijn nog in het stadium " vervuilde grond afvoeren en vervangen door propere :-("
maar een serreke staat op mijn verlanglijstje!!!!
En je briljante ideetjes zijn wat ze zijn : briljant ( van dat kieke en Oost-Indische kers enzo..)meer van dat!