zaterdag 27 november 2010

Pizza.....

Normaal is er de kabouterssite voor de recepten, maar deze wou ik jullie toch niet onthouden. Ik krijg zo nu en dan de vraag hoe ik mijn pizzabodems maak.

Wel, hier het recept van mijn pizzabodems:
600gr meel
5gr droge gist
5gr zout
60 gr olijfolie
400 ml lauw water.

Zo ga je te werk:
Meng zout en meel, maak een kuiltje in het mengsel, doe daar de gist in en voeg langzaam water en olie toe en kneed tot je een stevig deeg krijgt. Het mag eigenlijk net niet meer aan je handen plakken, maar veel stijver moet het niet zijn.
Verdeel deze hoeveelheid in 4 stukken en maak er bolletjes van.
Afdekken met een deksel of plastic folie en een nachtje in de ijskast laten staan. (Het gaat rijzen)

Een uurtje voor je je pizza gaat bakken, laat je het deeg op kamertemperatuur komen.
Rol uit met de handen (bloem op de tafel of werkblad strooien) maar niet met een deegrol.
Wat gaatjes in prikken, olie opsprenkelen, beleggen en 15 minuutjes bakken op 225graden.

Je kan dit deeg ook klaarmaken zonder het een nacht in de frigo te bewaren, het zal dan iets minder luchtig zijn, maar wel sneller.

Ik doe er zelf ook meestal nog wat oregano onder voor wat extra smaak.
(Kan ook met andere kruiden natuurlijk)

2 opmerkingen:

inge zei

Deeg is gekneed ;o). Ben benieuwd naar het resultaat morgen!

Maman Verte zei

gemaakt, gebakken gegeten, en goedgekeurd!!!
Hééérlijk!!!
Merci hé!