vrijdag 19 november 2010

Verrassing

Gisteren volgde ik een avondvorming voor onthaalouders over 'voorlezen' en toevallig moesten we vandaag ook in de bib zijn van Lebbeke.
Nog toevalliger was dat er net vanavond in onze bib een voorleesmoment ging beginnen voor kleuters over een krokodil die graag kindjes wil eten en dat ik wel zin had om er eens naar te gaan luisteren. Het was geweldig! (Mauro vond het iets minder en heeft de boel gewoon gade geslaan vanonder mijn stoel, jawel) en al even toevallig zat er in mijn rugzak reeds, om te ontlenen in de bib, een boek over een krokodil die een kindje wil opeten. Die had ik gekozen voor ik wist van het vertelmoment, maar eerder op basis van de vorming van gisterenavond, waarin dat boek aan bod kwam.

Toen ik net Mauro te slapen legde in zijn bed (met een donsdeken van -jawel- een krokodil, dat ik niet veel gebruik omdat hij toen hij nog kleiner was dacht dat die krododil hem 's nachts zou opeten, maar gisteren toch zijn bed mee opmaakte) moest ik even glimlachen. Dat was toch wel allemaal zéér toevallig. Hoe toevallig kan toeval zijn?

Het zal wel even 'toevallig' zijn dat ik voor mijzelf een leesboek vergat mee te brengen van de bib.
Maar volgende week is het weer voorleesweek. Een extra reden, zo je die nodig hebt, om met de kinderen eens in de zetel te kruipen om een boekje te lezen of te bekijken. Die van mij vinden dat althans zeer plezant en ik probeer het dan ook dagelijks te doen, al is het maar even.

(Voorleesboekentips zijn altijd welkom.... )

5 opmerkingen:

Katrien zei

Hey Sabine, zo'n leuk bericht over voorlezen!
Ik heb daar zelf ook al het wonder van ontdekt :-)
Mijn voorlees-tip voor jou: "Timmie en zijn plekje" van Ed Franck.
Op zich niet echt speciaal mooi getekend, maar wel echt pakkend voor kinderen, is de ervaring.

Mammalien zei

Dat boek, was dat "ik zou wel een kindjelusten?" Geweldig!! En anders, dat is dus mijn tip!

Voorlezen is sowieso geweldig..

plukdedagsandra zei

Ik had het van iemand gehoord dat er zoiets te doen was in de bib van Lebbeke (maar ik weet niet meer van wie). Dat zouden ze hier in Dendermonde ook veel mogen doen in de toekomst.

Een tip? Hm. Niels hoort momenteel graag verhaaltjes van Otje, maar ik vind hem daar eigenlijk nog te jong voor. Ze lezen ook niet makkelijk (en weinig prentjes).
Zelf heb ik aan de Sint het boek gevraagd over die mol en die drol omdat ik daar al veel goeds over gehoord heb.
En verder zijn de boeken van Nellie en Cezar ook wel populair hier.

Groetjes, Sandra.

Leen zei

Dag Sabine, ik kan er je wel wat geven waar ons mannen tuk op zijn:
'de ziezozaurus' - Agnes de ryckel
'de boomhut' marije en ronald tolman
'over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept' van Holzwarth & erlbruch
'diepzeedokter diederik' van Lei Timmers
'ik voel een voet' van Maranke rinck en Martijn van der linden
'De koning en zijn schat' Erik van Os en Elle lieshout
'Schattig' van Lida Dijkstra
'Kapitein bleekscheet' van Preston Rutt

tja, de lijst is eindeloos ...
en er zijn zoveel mooie !!!

sneksniltje zei

Hier zijn ze al jarenlang stapelgek op "De sok van Lientje" van Catharina Valckx. O, en het boekje "Binkie", en "Roek de ridder" ook beiden van Valckx.(Eigenlijk van quasi alle boekjes van Catharina Valckx).
Ook het boekje "Plotseling ging de olifant aan", van Toon Tellegen en met prachtige tekeningen, is voor een kleuter een heerlijke onderdompeling in een rijk taalbad en prachtige filosofische inslag. Het zijn vijf korte verhalen, in één boek. Ik kijk nog eens verder en geef je binnenkort nog wat titles van lievelingsboeken van mijn kinderen...
groetjes,
sneksniltje