zaterdag 15 januari 2011

Fascinerende drankjes

Een aantal jaar geleden deed ik eens een kweek van waterkefir en maakte zo mijn eigen gezonde limonades. Om een of andere reden (ik weet niet precies meer waarom) ben ik daar toen mee gestopt en pas recent verkreeg ik via LETS kefirkorrels en ben ik opnieuw aan het brouwen.

Buiten zeer gezond, vind ik het erg erg fris en lekker -al moet je der naar het schijnt wat voor zijn- en uitermate fascinerend.

Kefir maken gaat namelijk over het aanschouwen van hoe een symbiose ontstaat tussen gist en bacteriën om zo tot een kiemvrije drank te komen. De lichtzure smaak zou ontstaan door zuren die wat op melkzuur lijken en dezelfde positieve eigenschappen hebben.

Dit proces aanschouwen kan heel plezant zijn. In de bokalen waarin ik de kefir maak zit constant leven en beweging, de rozijnen (of ander gedroogd fruit) dansen op en neer op de stijgende koolzuurbelletjes....

Meer info over waterkefir vind je oa hier.


3 opmerkingen:

vrouwenhand zei

Waar zou je de smaak mee kunnen vergelijken?
Het ziet er wel heel leuk uit.

**Sabine** zei

De smaak van kefir.... moeilijk om te beschrijven. Een beetje cider-achtig misschien, maar minder straf?
Je kan er ook zowat alle smaken aan geven die je wil eigenlijk. Ik heb er deze week ook al gemaakt met koude thee in plaats van water en dan bekom je iets dat op ice tea lijkt. Het is de moeite om eens te proeven. (in de winkel kan je van het merk carpe diem trouwens ook kefir kopen -en in de natuurwinkel waarschijnlijk ook wel van andere merken- maar dat is vrij duur en niet echt hetzelfde als zelfgemaakt.. al kan het wel een idee geven)

Maman Verte zei

ha, dat doet me denken aan mijn kombucha-periode......
ook lang gedaan ( en er mee gestopt omdat ik moest verhuizen....)
Leuk hé, zo brouwen!!
Ik zou wel eens zelf zuurkool willen maken.....
Het kan zoveel voldoening geven om zoiets zelf te doen!
Veel liefs
MV