maandag 11 april 2011

Bijen op hotel...


Hierboven ons 4de bijenhotel.... want de andere 3 zitten zo goed als vol. Fascinerend om het af- en aanvliegen en metselen gade te slaan.

Vorige week kreeg ik nog onderstaande mail van nbv in mijn electronische brievenbus:

Imkers en natuurbeschermers luiden de alarmklok alsmaar luider. De bijenpopulatie in Vlaanderen en de rest van de wereld neemt onrustwekkend af. Slecht nieuws, want heel wat van onze landbouwgewassen zijn afhankelijk van de bestuiving door insecten. Doemscenario’s voor de bij kunnen volgens sommige wetenschappers zelfs leiden tot doemscenario’s voor onze voedselvoorziening.

Tips voor een bijenvriendelijke tui
Toch kan iedereen helpen om de bijenpopulatie te helpen groeien. Door geen pesticiden in de tuin te gebruiken, bijvoorbeeld. Door stuifmeelrijke bloemen te planten, of door bijenhuisjes te maken in houten blokken. Op de website van de provincie West-Vlaanderen kan je een interessante brochure downloaden met tips voor een bijenvriendelijke tuin.  De publicatie bevat ook een lijst met planten die een gunstig effect hebben op honingbijen, solitaire bijen en hommels.

Klik op de foto hierboven en je kan de brochure inkijken.
Veel bijenplezier!


3 opmerkingen:

Maman Verte zei

wauw,
wij hebben al flink wat geurige bloeiende planten staan. Maar ik ga er verder rekening mee houden. Want zonder bijen geen (gezonde) mensen, of mensen tout court.
Veel groetjes
Cindy

TIO zei

mja... ik vind het wel heel leuk wat jullie daar doen, maar toch krijg ik er een beetje kriebels van, als ik een bij zie aankomen loop ik weg hoor :-)

Maman Verte zei

zo, ik heb de gratis brochure besteld, en het gratis zakje zaadjes voor bijvriendelijke bloemen ook !!!
Ter info : via de link die Sabine al opgaf.....
Doen!!!